vrijdag 7 november 2014

Mooi Fluo-geel Is Niet Lelijk

Eigenlijk komt het haast nooit voor. Dat ik naar het werk ga en Strada 94 in de garage achterblijft. Ik doe er dan ook alles aan om, als er werkklussen buiten het grote kantoor in Apeldoorn zijn, die op velomobielafstand te organiseren. Maar dat lukt niet altijd.

Afgelopen maandag en dinsdag bijvoorbeeld. Toen reisde ik met die andere gele raket naar halte Veenendaal-de Klomp. Een boerenstationnetje dat de laatste jaren tot steedse hoogte is gestegen als Park and Ride station. Daar parkeer je je automobiel en reis je per trein verder naar Utrecht of een andere grote stad waar een auto een hinderlijk ding is. Helaas  zijn de Nederlandse Spoorwegen nog niet zo ver dat er ook een mooie bewaakte én overdekte velomobielstalling is ingericht.

Een grootschalig en jaarlijks waterschapsevenement deed mij deze reis maken. Elk jaar controleert het waterschap of de boeren en andere landeigenaren de sloten die langs hun terrein lopen goed hebben schoongemaakt: de zgn. schouw. In het geval van waterschap Vallei en Veluwe (ik fietste met LOL als eens een rondje van 275 km langs de grens) gaat het dan om meer dan 3100 kilometer sloten.

Ik kijk wat moeilijk want mijn collega wijst me  net die dolle stier aan in de wei waar ik zo doorheen moet ;-). Behalve dat je dus goed met dieren moet kunnen omgaan, heb je ook laarzen nodig en een broek die vies mag worden.
Met het reguliere buitenpersoneel is dat niet te doen. Ook kantoormedewerkers wordt dan gevraagd één of twee dagen bij deze schone taak te helpen. In totaal zijn dan zo'n 100 collega's bijna vier dagen in touw.

En wat moet je dan zoal doen? Met zo'n 'Mooi Fluo-geel Is Niet Lelijk' hesje bagger je door weilanden om vieze en verstopte sloten op te sporen. Stevige rubberlaarzen zijn een absolute must en je moet ook handig zijn in het klimmen over prikkeldraad en ander agrarisch hekwerk. Bij de instructie was mij op het hart gedrukt vooral een setje droge kleding mee  te nemen. Ik zou namelijk de eerste niet zijn die een ongelukkige duikeling maakte in zo'n lekkere modderige boerensloot.

Aan het eind van de dag leverde mijn collega-controleur mij weer af op het station. Daar kon ik bemodderd en soms licht naar koeienmest geurend weer plaatsnemen in de grote gele raket naar Dieren.

's Avonds na het eten zal ik al snel te gapen. Ik merkte dat ik héél andere spieren had gebruikt. Ik had niks aan mijn goed ontwikkelde ligfiets-spieren. Een hele dag buitenwerk bleek heel wat vermoeiender dan die reguliere 60 kilometers forensen met de Strada. 


6 opmerkingen:

  1. Troost je Paul ik loop bijna iedere werkdag veel buiten en klim ( bijna 100 kg ) vrij moeiteloos en vlot bij ieder wisselcluster in en uit de treincabine 2,5 meter hoger/lager wat dus heel wat spierwerk kost...en.....HET HELPT MIJ NIETS BIJ SNEL WILLEN FIETSEN ! :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veenendaal-de Klomp vind ik niet zo'n fijne kale betonplaat in de herfstmaanden trouwens Paul, en het is vrij berucht onder machinisten vanwege verraderlijke plaatselijke gladheid.

    Als je daar moet stoppen staat er een stoptonend sein vlak achter het perron. Dat wordt vanzelf een probleem als je vaststelt dat de snelheid van de trein niet daalt terwijl je wielen notabene stilstaan. Bij een 6 wagenstel hebben we het dan over 48 wielen die stilstaan, zonder dat de snelheid zakt.......300 ton staal en 24 ton mens drukt wel door hoor....en dan kun je alleen nog maar hopen dat de (nood)magneetremmen die nu eindelijk iedere reizigerstrein bezit het verschil maken.

    Dat heeft het, toen ik dat aan de hand had op die vervloekte plaats, wel gedaan....

    Dus wat mij betreft halen ze die betonplaat daar weg ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah, dus jij bent verantwoordelijk voor de uitbrander die Woudenberg kreeg ;-)
    Mocht een dagje met 2 andere collega's 200 meter slootkant opschonen wegens overhangend groen. Alle bomen en struiken moesten weg om te voorkomen dat het blad en takken de doorstroming zou belemmeren. Ook duikers konden verstopt raken.

    Ik moet zeggen dat we er een leuk dagje van hebben gemaakt. 4 aanhangers houtsnippers, 40 liter diesel en 7 liter Aspen benzine verder konden we omkijken naar een compleet kale singel langs die sloot. Dus die kun je van je lijstje strepen. Done!

    Ondanks dat ik die dag ook nog mijn standaard 72 km WW-km's per Q66 heb gemaakt, heb ik verder geen ongemakken ondervonden. Alles functioneert nog. Wel gingen er 2 extra stroopwafels prima in bij de koffie die door buurtbewoners werd geserveerd. Ik had best wel extra trek.
    Ik vraag me af wat mijn loopkilometer geweest zullen zijn die dag. Mmm...gokje...100 keer 200 meter v.v....Ah juist ja. (Die vlieger gaat niet helemaal op, dat vergt hogere rekenkunde) En dat over een strompelstrook van maximaal 75 cm breed onder een hoek van 30 graden naar de sloot waar de schoeiing onder de beplanting verstopt zat. Om je alertheid niet te laten verslappen.

    Detail: Aan het einde van de dag kwam de chef kijken. Terloops vroeg hij aan mijn collega: Jij kan toch niet zwemmen? Dat is niet VCA. Beetje laat.
    Just another day at work.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En bedankt! Dat overhangende groen heet bij 'ons' inhangend hout. Dat kwam trouwens in het gebied waar ik actief was niet veel voor.

      Verwijderen
    2. Haha. 'tis maar van welke kant je het bekijkt. Vanaf de wal (ik) het water (jij).

      Verwijderen
  4. Ik ben sinds kort in bezit van een waad-broek om de sloot in Purmerland te baggeren. Of in elk geval riet weg te trekken daar uit. Van m'n jongste broer heb ik die. Doet aan vliegvissen...

    BeantwoordenVerwijderen