dinsdag 2 juni 2015

Human powered vs. ligfietsen?

Ik ben NVHPV-lid sinds de Cycle Vision van 2012. Toen deelden vrijwilligers gratis nummers van Ligfiets& uit bij de ingang. Terug in de trein las ik het blad met veel interesse door en besloot, juist vanwege dat hele mooie blad, lid te worden.

Beetje bij beetje raakte ik bekend met de vreemde wereld van het ligfietsen. Niet alleen maakte ik duizenden woonwerk-kilometers met Strada 94, ik ontdekte ook dat ligfietsen een deelverzameling was van het begrip 'human powered' binnen de NVHPV. Maar wel een héél groot deel. Het met spierkracht aangedreven varen en vliegen stelt geloof ik niet veel voor. Ik ben fietsend langs het Apeldoorns Kanaal tenminste nog nooit ingehaald door een met spierkracht aangedreven draagvleugelkano.

Facebook pagina Cycle Vision met discussie nav e-fatbikes
En toen, nog maar heel recent, las ik op de Facebook pagina van Cycle Vision 2015 een interessante maar oh zo bekende gedachtewisseling (schermafdruk hiernaast). Zonder in te willen gaan op de vraag of je met een bredere Cycle Vision de ligfiets inderdaad beter kunt promoten wil ik hier wel wat kwijt over dat verdraaide HP-woord.

Er zijn preciezen die elke vorm van ondersteuning vloeken in de HP-kerk vinden.  En de rekkelijken die ondersteuning prima vinden zolang die niet meer is dan de kracht die een gemiddelde ligfietser kan leveren. En zo kun je nog wel even door gaan. De HP-kerk telt vele gezindten.

Oei..., nu heb ik het L-woord toch gebruikt. Ligfietser, want hoe ingewikkeld ik hiervoor ook doe, in welke bochten ik mij ook wring om die HP van NVHPV te benoemen, uiteindelijk ben ik gewoon lid van een ligfietsvereniging.

Afgezien van de excentrieke zelfbouwer die nu een mensaangedreven duikboot aan het maken is, gaat het toch om een vereniging die zich inzet voor de belangen en de promotie van het ligfietsen in Nederland. Ja toch?

Een vereniging die in de volksmond, in de wandelgangen en in het logo allang de Ligfietsvereniging heet. Al was het alleen maar omdat je daarmee de tongknopende afkorting NVHPV kunt vermijden ;-).

"The dynamic, Dutch coloured, union
of recumbent and velomobile drivers"
Wat bindt ons eigenlijk als NVHPV'ers? Da's toch in 99,9 van de 100 gevallen dat comfortabele stoeltje, het gevoel dat tegenwind niet bestaat en dat kilometers meters worden? Of je nu sportief, recreatief of utilitair ligfietst je doet het om Meer Meters Met Minder Moeite te Maken. Ook als je door fysieke klachten op een ligfiets bent beland gaat die redenatie op. Je weet het, je herkent het: het ligfietsgevoel! En dan zou je ineens niet meer HP zijn, als je met een e-ligfiets langs 's Heeren dreven zoeft? Dat HP is allemaal behoorlijk ingewikkeld.

De taak voor de vereniging is en blijft dan toch het stimuleren van het ligfietsen. Door meer mensen op of in de al dan niet elektrisch ondersteunde ligfiets (of velomobiel ;-) te helpen, krijg je gezondere Nederlanders (meer beweging) én gezondere Nederlanders (minder autoverkeer). Geen vaag gedoe meer over mensaangedreven mobiliteit. Gewoon Meer Mensen Met een Ligfiets! Dan komt alles vanzelf goed! Zolang het maar geen ligbromfiets is!

Deze hele gedachtengang is natuurlijk niet nieuw. Lees hoofdstuk 2.2.7 in Menskracht Maakt Mobiel maar eens na.

Maar hoe stimuleer je dat? Een verstokte fietser krijg je nog wel op een ligfiets, maar een verstokte automobilist?  Nou ja, heel misschien als ie gratis kan parkeren bij de Cycle Vision ;-). Maar dan ziet ie daar een coole elektrisch ondersteunde fatbike om op zondagmiddag lekker mee door de Veluwse bossen te raggen. Dat zou heel goed kunnen gebeuren. Maar na het kopen van een Vietnamees loempiaatje gaat ie dan ook voor de gein én voor een selfie op Facebook ("kunnen ze thuis lachen, ha ha!") op zo'n ligfiets zitten. Valt gelijk om en vindt het drie keer niks (of is direct helemaal verkocht ;-). 

Zowel de rekkelijken als de preciezen mogen hieronder reageren :-)



18 opmerkingen:

  1. Hoi Paul,

    Ik hoef zelf niet zo nodig aan de electrische ondersteuning, maar ik kom altijd nog liever een electrisch ondersteunde (lig-)fiets tegen dan een stinkbrommer. En als iemand met electrische ondersteuning wel door kan fietsen terwijl dat zonder niet meer lukt, dan vind ik het verre te prefereren boven nog meer auto's op de weg.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Paul,

    Ik ben het met Erwin eens, e-ondersteuning is beter dan fossiele aandrijving. We kunnen wel een kanttekening plaatsen bij de ontwikkeling van de speedpedelecs, dat zijn vaak constructies waarbij je met ondersteuning tot 45 km/h kunt halen, en ook zonder bijtrappen "gas" kan geven tot 25 km/h.
    Dan is het in mijn ogen geen HPV meer, maar een elektrische snorfiets.
    Dus alles wat e-support heeft en er moet toch getrapt worden om vooruit te komen is een HPV.
    Voor mij hoeft een e-support ook nog niet, zelf fietsen vind ik nog steeds "echter", hoewel dat ook weer een uitspraak is waar sommingen het niet mee eens zullen zijn..........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik neem aan dat er bij de NVHPV ook leden zitten met een eOrca of eWAW. Maar gaat deze discussie er niet meer om dat op Cycle Vision, georganiseerd door LIGFIETSvereniging NVHPV, opeens allerlei andere hippe fietsen worden toegelaten? Ik heb op mijn blog daar al een kritisch stukje over in de week staan (nog niet gepubliceerd). Proberen we daarmee MTB-geïntereseerden richting de ligfiets te lokken? Kwamen er niet genoeg ligfietsers naar het evenement om het kostendekkend te laten zijn? Met andere woorden: is deze koerswijziging ingegeven door door financiële redenen? Wordt de NVHPV een vereniging voor bezitters van alle human powered vehicles, inclusief bukfietsen? Op de site van Cycle Vision vind je geen enkele duiding hier over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Belle,

      Een gedachtewisseling op de Facebookpagina van de CV inspireerde mij in elk geval tot bovenstaande bespiegelingen. Een NVHPV voor alle fietsers lijkt mij geen goed idee, daarvoor hebben we o.a. de Fietsersbond al. En andere fietsorganisaties zoals de KNWU. Wat mij betreft draait het dus om ligfietsen, naar keuze met en zonder `e`. Daar doe ik niet moeilijk over ;-).

      De vraag of je met een breed fietsevenement de ligfiets nog beter kunt promoten moet maar na afloop van de Cycle Vision beantwoord worden. Als het goed is worden er daarna meer ligfietsen verkocht en neemt het aantal leden van de Ligfietsvereniging NVHPV ook meer toe dan na eerdere CV's. Zo'n 'rendement' zou ik in elk geval wel willen zien.

      groet,
      Paul






      Verwijderen
    2. Bij de ALV is diverse malen aangegeven dat CV ook aansluiting moet zoeken bij andere HPV-verenigingen. Dat is dit jaar opgepakt - en hoe! Tja, moet ik dan als bestuurslid klagen dat het niet goed gaat?
      Ik ben ook benieuwd naar hoe de verhoudingen gaan zijn. En ik hoop van alles. Maar laten we beginnen met een discussie zoals hierboven en lekker veel doen. Zie ik iedereen op CV?

      Verwijderen
  4. Als we het even wat breder bekijken: ook buiten Nederland wordt met ligfietsen en velomobielen gereden. Het grootste deel van de wereld is minder vlak dan de Lage Landen. Daarvoor moet je echt niet ver gaan. Om daar mensen op de (lig-)fiets te krijgen, mag het niet te lastig worden. Dan is die ondersteuning bijna noodzakelijk. Er wordt nu al vaak beweerd dat je met een ligfiets onmogelijk hellingen op raakt (uiteraard beweringen van mensen die het nooit in het echt probeerden). Met een ondersteuning kun je meer mensen naar het goede kamp doen overstappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens de hier gegeven gedachtengang behoor ik tot de rekkelijken. Al had ik 3-4 jaar geleden niet kunnen denken dat ik nu liefst twee pedelec-ligfietsen zou hebben, een trike en een 2-wieler, allebei met een BionX naafmotor. Dit als gevolg van de pech van 'n vroegtijdig aftakelend lichaam.

    Vooral op heuvelachtig/bergachtig terrein is e-ondersteuning letterlijk en figuurlijk een verademing voor toerfietsers of mensen die de fiets in stad of dorp gebruiken voor verplaatsing. Ook zware fietsen -bakfietsen en cargobikes- kunnen eigenlijk niet zonder e-ondersteuning, zelfs niet in een vlak land als onze rivierendelta. Bruggetjes, viaducten, en stoplichten kunnen anders heel veel eisen van knieën en dergelijke.

    Maar speed-pedelecs zijn voor mij net een brug te ver. Dat heeft niks meer met fietsen te maken en lijkt mij zonder motorhelm en -bekleding een tamelijk riskante manier van verplaatsing!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor mij is de NVHPV vooral een club die vrijdenkend het fietsen promoot. Met vrijdenkend bedoel ik dat ze het concept fiets creatief en niet dogmatisch benaderen. Omdat er al meerdere promo-clubs zijn die fiets wel dogmatisch benaderen, promoot de NVHPV daarom in praktijk de niet-gangbare fiets. Vroeger was dat vooral de ligfiets, nu steeds meer de velomobiel en over een aantal jaar hebben de creatieve geesten vast wel weer iets verzonnen. Laten we vooral niet dogmatisch zijn: fietsen is fantastisch of het nu een ligfiets is of niet... who cares? Dat laat onverlet dat ik in veel gevallen (maar niet altijd) voorkeur geef aan ligfiets of velomobiel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb geen probleem met e-bikes, maar vind wel dat een vlaggetje verplicht zou moeten zijn.
    Dan kun je als automobilist op een kruising makkelijker zien dat ze snel uit een groep fietsers naar voren kunnen schieten, en hoef je je als ligfietser minder te ergeren als je langzaam inloopt op die rechtop fiets in de verte ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoe je verstokte automobilisten op de (lig)fiets krijgt ? Ymte vroeg zich dat ook af. Al denk ik dat mijn antwoord veel te radicaal voor hem was :-)))

    Wat doen die vervelende campagnes op enorme reclameborden tegen ( meestal ongeneeslijke) ziektes ? Ze maken je voornamelijk bang. Hopen dat je daarom gul geeft, opdat als jij het krijgt er mogelijk genezing is. Op zijn minst confronteren ze je met iets waar je je eigenlijk niet druk om zou moeten maken als je gezond bent. Dan moet je leven en onbezorgd zijn. Het doel van zulke acties is niet zelden opgezet als een inkomensmodel voor een aantal slimme mensen. Er gaat wel een (klein) deel van zulk geld naar een goed doel, maar de overhead is meestal aanzienlijk. Verwerpelijk of noodzakelijk...wie zal het zeggen ?

    Maar het geeft wel aan waar mensen gevoelig voor zijn : je bedreigt ze ( lomp gezegd ) met ziekte en dood op grote reclame borden en je hebt hun aandacht.

    Obesitas en diabetes, hart en vaatziekten en een verscheidenheid aan kankersoorten bedreigen de mens die niet genoeg beweegt. Iedereen weet dat, de meesten met drukke kantoorbanen doen het niet, en je hoeft alleen hun aandacht te trekken en de gewenste oplossing erbij te presenteren : bijvoorbeeld een (lig)fiets of velomobiel. Op diezelfde grote reclameborden.

    Nog een paar trefwoorden erbij "snel. comfortabel, droog, geen wegenbelasting of dure benzine/diesel" noem eens iets en de boodschap is duidelijk : zo kun je OOK naar werk en dan heb je minder kans op die nare dingen. Dat moet je gewoon overbrengen op HEEL VEEL mensen van de juiste doelgroep. Forenzen.

    Op de doelgroep te maximaliseren hang je die borden in de buurt van reizigersstromen zoals stations en snelwegen.

    Als mensen gewaar worden dat er speciale comfortabele fietsen zijn en dat ze nare gezondheids dingen (gedeeltelijk) kunnen afwenden of uitstellen willen ze wel. Ook al is het niet goedkoop in het geval van velomobielen.

    Onbekend maakt onbemind, immers....

    Minder radicaal is gewoon reclame maken op de reclameborden op alle stations. Daar staan je potentiele klanten. Misschien wel klaar met treinreizen vanwege de ongemakken maar autorijden te duur, mag/kan niet of principieel tegen.

    Feit is dat (lig)fiets en velomobiefabrikanten een maatje groter moeten gaan denken als ze veel meer klanten willen aanboren. Maar ze waarschijnlijk de kosten van zulke reclame niet kunnen bekostigen, en als ze dat wel kunnen misschien zoveel bestellingen krijgen dat er een wachtlijst van 20 jaar ontstaat....



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ^^ Overigens leidt onbeheerste groei of capaciteitsuitbreiding niet zelden tot de val van een bedrijf. Het is niet gek als kleine bedrijfjes die relatief goed lopen huiverig zijn voor een grote aanwas van klanten.

      Ook kun je natuurlijk dure reclame maken die helemaal niet aanslaat om een overwachte reden, of niet opbrengt wat het heeft gekost. Ook dat is weer een gok voor een klein bedrijfje, of een kleine bedrijfstak.

      Verwijderen
    2. ^^^ En ik bedoelde met "gewoon" op stations reclame borden gebruiken natuurlijk op een positieve manier, met nadruk op de positieve kanten.

      Zonder mensen bang te maken. Dat is de agressieve marketingmanier die sommige geldindustrie managers maken. al dan niet met hun "challenges"

      Verwijderen
  9. Door een ander publiek binnen de poorten te krijgen creëer je in ieder geval meer kansen om het fenomeen 'Ligfiets' te promoten, dan wanneer je alleen maar gaat 'preken voor eigen parochie'.

    Op de FB-pagina heb ik ook gereageerd en ik denk dat we het eerst maar eens moeten gaan ervaren.

    Dat er nu links en rechts wat negatieve geluiden beginnen door te klinken vind ik wel een beetje jammer.

    Gewoon met z'n allen gaan om aan iedereen te laten hoe mooi een ligfiets is en hoe ongelooflijk leuk en LOLlig de berijders zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals ik hier boven al opmerkte: "De vraag of je met een breed fietsevenement de ligfiets nog beter kunt promoten moet maar na afloop van de Cycle Vision beantwoord worden."

      Verwijderen
  10. De ligfiets kun je wel promoten op een event als cyclevision maar het zal alleen mensen aantrekken die al fietsen, en al geinteresseerd waren in ligfietsen of dat al deden.

    Dat is een beperkte groep. Kennelijk net genoeg voor kleine productiebedrijfjes maar de concurrentie wordt nu wel groter en de soep dus dunner.

    Ook stoppen er mensen met ligfietsen ( zelf in het recente verleden 2 ervan gekocht en weer verkocht ) en stoppen met velomobielrijden ( ken er al 3 bloggende ) dus buiten de aanwas raak je een aantal ook weer kwijt die geen nieuwe ligfiets of velomobiel meer zullen bestellen.

    Het blijft een kleine markt - zeker zonder naar buiten gerichte massa reclame - en je moet zelfs oppassen dat er geen marktverzadiging optreed ( denk aan tomtom kastjes ) in die kleine doelgroep waar je actief bent. Een nieuw model zorgt wel voor nieuwe verkopen, maar ten koste van oudere modellen. Welliswaar gaan in absolute zin meer mensen velomobiel rijden omdat iemand die oude koopt en gaat gebruiken maar die zien ze vaak in Dronten nooit meer terug. Doen zelf onderhoud of laten dat een fietsenmaker doen. Zakelijk is dat oninteressant, anders dan dat er weer ruimte wordt gemaakt voor oudere rijders geld uit te geven aan een nieuw model.

    Maar je kunt op je klompen aanvoelen dat er nu generaties aankomen die in het algemeen over minder geld beschikken en met wat ze hebben andere keuzes maken. Ze willen nu niet alleen extravagante lease-SUV's meer ( worden massal gedumpt tegen afbraakprijzen ) ze zullen ook wel niet in de rij staan voor velomobielen met steeds hogere prijzen ( nu al tot 10k )

    Paralel zie je inderdaad dat de e-bike markt volwassener, kwalitatief veel beter en enorm breed is geworden. MTB's, city bikes, bakfietsen...allemaal hip en voor jongeren. En nog geen fractie van de prijs van een velomobiel. Vaak veel makkelijker wendbaar in de stad. En met enig rommelen wellicht in praktijk gemiddeld net zo snel ( zeker in stedelijke omgeving )

    Die kwalitatief steeds betere e-bikes, met die trend kun je dan ook beter meegaan als ligfiets, trike en velomobielfabrikant. Al lijkt het in conflict te zijn met je idee van sportiviteit. De meeste mensen willen woon-werk oplossingen waarbij ze een beetje moeten bewegen. Niet hevig gaan transpireren. Transpireren en werk gaan niet samen, veruit de meeste bedrijven hebben geen douche !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Soms zie je op een e-bike mensen in volwaardig wielrentenue, en dat laatste zou verboden moeten worden ..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is dat een variatie op in een 2 wiel aangedreven enorme maat SUV rijden ? :-))))

      Verwijderen