Weliswaar uit Dieren maar een echte Gazelle? |
Hoe anders was het gegaan als Willem Köllink in 1892 in Dieren niet met een gewone rijwielhandel en later rijwielfabriek was begonnen maar gelijk al met een visionaire blik op de toekomst met het ontwikkelen en bouwen van velomobielen was begonnen? Zeg maar de Velocar van de Lage Landen.
Tja, in dat geval was ik vandaag naar een hele andere Open Dag van de nieuwe fabriek van Gazelle in Dieren geweest. Een open dag met een rondleiding door de het gloednieuwe Velomobile Innovation & Production Centre waar geen 275.000 fietsen per jaar van de montagebanden rollen, maar 275.000 velomobielen. Maar zo is het natuurlijk niet gegaan.
Nadat Willem Alexander eind deze week een flitsend rondje met een ebike over de testbaan had gemaakt was de nieuwe fabriek officieel geopend en mochten als eerste de Dierenaren binnen rondkijken. Gekleed in een oranje hesje ("voor uw veiligheid") konden we op eigen houtje een route door de fabriek lopen. We zagen hoe kale frames snel kleur en lak kregen en hoe een machine razendsnel een wiel kaarsrecht en strak spaakte met een maximale slag van 0,5 mm. Er werd overigens nog verrassend veel met de hand gedaan. De enige dames in het motageteam verzorgden de bestickering van de frames. Dan kunnen mannen blijkbaar niet (netjes).
Om 275.000 fietsen per jaar te maken heb je natuurlijk wel heel wat spullen nodig. Er schijnt zo'n 344 kilometer fietsketting doorheen te gaan. Elke 30 seconden rolt er een Gazelle van de band rechtstreeks de vrachtauto in. Steeksproefgewijs wordt zo ongeveer 5% van de fietsen nog eens extra gecontroleerd. Om te testen of de Gazelles een beetje weersbestendig zijn worden fietsen twee dagen in een zoutsproeibad gezet. Dat moet overeen komen met 7 jaar fietsen in weer en wind. Aan het einde van de rondleiding kwamen we ook nog langs de fitnessruimte voor het personeel. Daar stond vooral veel krachtsportapparatuur en wat achteraf één hometrainer. Gazelle heeft overigens een hele ruime fietsenstalling voor personeel en bezoekers vlak voor de deur. En fiets je het terrein af en sla je gelijk rechts af, dan kom je na 500 m langs het beeldje van Gazelle icoon Piet Pelle.
Piet Pelle beleefde als Gazellerijder de meest onwaarschijnlijke avonturen met zijn fiets. Hij stort van de rotsen af en rijdt dwars door een stenen muur heen of botst tegen een trein. Maar uiteindelijk blijkt de fiets, natuurlijk een Gazelle, nog tiptop in orde.
Alles bij elkaar een geslaagd uurtje fietsenkijken in eigen dorp.
Oh, dat had ik graag willen zien. De streetview staat op de hoek van de Spankerense/Wilhelminaweg, maar daar is niet de nieuwe fabriek toch? Volgens mij kan je die vanaf Streetview zien vanaf de Enkweg? Het oude gebouw staat er nog wel?
BeantwoordenVerwijderenBelle,
VerwijderenDe nieuwe fabriek staat in feite op de plek van de oude fabriek tegen het spoor aan. Alleen het originele gebouw uit 1902 staat er nog; daar omheen is een gloednieuwe fabriek neergezet.
groet,
Paul