zaterdag 19 november 2016

Rekappitulatie

Nog maar heel kort geleden stonden er  ineens drie Sinner velomobielkappen tegelijkertijd te koop op ligfiets.net. Waarschijnlijk hadden de drie eigenaren strategisch afgewacht tot de koudere en nattere dagen weer aan zouden breken. En inderdaad: in 'no time' waren ze verkocht. Tijd om eens terug te blikken op het gebruik van mijn Sinner velomobielkap. Heb ik 'm gebruikt én ga ik 'm verkopen? 

In januari 2015 probeerde ik de kap van Lorenz een paar dagen uit. Het toen was vooral erg koud en over het algemeen was de conclusie: prima ding, niet verkeerd bij kou (en nat weer) maar ik ga er geen aanschaffen. Ik vond het gewoonweg een beetje te veel geld.

Maar in april 2016 erfde ik van mijn Tante Gerrie een bedragje waar ik zo'n kap wel van kon betalen. De kap kwam er en werd in eerste instantie vrijwel niet gebruikt. Wat wil je ook, we fietsten op dat moment het voorjaar in en daarna kwam de zomer.. Er viel weinig regen en koud was het al helemaal niet.

Tot begin augustus kwam mijn kap welgeteld drie keer van z'n haakje in de rommel- annex logeerkamer. Augustus verstreek, de kap bleef hangen. September brak aan en de hele maand bleef mijn velodakje stof verzamelen. October, weer niks. De kap begon nu echt stoffig te worden. November brak aan. "We zitten in de herfst.", dacht ik. "Nu moet het op een werkdag toch lukken om een keer die kap te gebruiken?"

En welk een opluchting vorige week! Op dinsdag, woensdag én donderdag regende het veel of erg veel bij vertrek uit Dieren. En soms zelfs tijdens de reis naar huis. In één week verdubbelde ik mijn kapgebruik! 

En beviel het? Mwah, bij regen moet dat vizier toch open. Ik moet nog eens wat prutsen met een betere 'regendruppeldeflector' want zeker bij motregen woei er aardig wat nattigheid naar binnen en tegen mijn bril. En die wil ik juist heel graag op- en drooghouden. Maar het was natuurlijk een stuk prettiger dan onder dat benauwde deksel. Met het mindere uitzicht kan ik als (bijna) 4-sterren velonaut inmiddels wel omgaan. Een kwestie van iets ruimere bochten en wat voorzichtiger oversteken.

Hier hangt ie meestal: tussen de vakantiefietstassen en de strijkplank. Een mooi plekje ;-)
Hoe het verdergaat? Eigenlijk verwacht ik dat de kap in de weken tot 2017 nog wel een keer van z'n haakje zal komen. Al was het alleen maar om de bewonderende blikken en opmerkingen van mijn collega's nog een keer op mij in te laten werken ;-). "Wow, dat ziet er cool uit Paul", "Super stoer!" of één vele variaties daarop.

Oh ja, en verkopen ga ik 'm dus niet....


8 opmerkingen:

  1. Ik ook niet, al gebruik ik de kap ook erg weinig.

    Het nog steeds nat worden door die opspattende waterdruppeltjes moet ik nog eens een keer zien op te lossen.

    Iemand een goed idee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Wim, daar heeft Wim Schermer daar al eens een oplossing voor bedacht, namelijk een "paneeltje" lusjes-klittenband vóór het vizier plakken, dan springt het water niet meer op. Ik heb het op mijn Super Mango aangebracht..en het werkt. gr. Piet

      Verwijderen
  2. Mee eens, ik ben ook blij er eentje te hebben als het wat extremer weer is en dat beetje water wat dan nog naar binnen komt stuiven neem ik voor lief.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sinds een paar weken heb ik een DF kap voor mijn Quest met een pinlock vizier. Bij mooi weer fiets ik liever cabrio, maar in de wintermaanden zal ik de kap vaak gaan gebruiken. De zijruitjes krijgen voor elke fietsrit een druppel Klar-Pilot van Dräger opgesmeerd en beslaan dan niet meer. Met het pinlock-vizier is het mogelijk ook in de regen met het vizier helemaal dicht te rijden, het beslaat dan niet. Uiteraard kan het zicht bij hevige regenval te slecht zijn, zodat het vizier dan een stukje open moet. Dan ontstaat het probleem van Wim en komt er nogal wat water naar binnen. Wat kan helpen is een mini minivizier voor het vizier bevestigen. Ik heb daar nog niet voor gekozen en ben een beetje bang voor de minder goede stroomlijn. Het snelheidsverschil met de DF kap is behoorlijk groot tov cabrio rijden, ik kan nu in de winter vaak zomerse snelheden bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook een van die kappen weten te bemachtigen. De prijs viel heel erg mee vandaar de aanschaf. Hij beslaat minder snel, maar dat is nog wel een probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb gisteren stapfiets gereden in een fietsparade voor stroom producerende windmolens. Was daar met de Mask behoorlijk in het voordeel boven de regenpakkies!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En ik rij eigenlijk nooit open omdat ik weer vind dat een velomobiel veiligheidshalve gesloten hoort te zijn.

    Dat is weer nuttig tegen regen, verbranding van felle zon, af en toe een grote aanvallende hond die net met de tanden over de rand komt en het gevaar van onverwacht kantelen, de kap heeft dikke rubber strips en dient dus om al te harde klappen en schaafwonden op het hoofd te op te vangen of te voorkomen.

    Vooral dat laatste telt, zonder die beschermende kap voel ik mij met mijn weerloos uit de romp stekende hoofd behoorlijk kwetsbaar. Ik weet dat de Quest zonder waarschuwing geweldadig kan kantelen als het achterwiel of zijwiel blijft haken, iets raakt enz.

    Toch blijkt dat bij kantelen met restsnelheid en een inkomende paal over de neus die kap ook niet veilig is. Dat zegt mij dat die kappen gewoon niet uitontwikkeld zijn, maar verdere ontwikkeling blijft uit. Op een of andere manier hebben slimme innovaties die niet veel met fietstechniek te maken hebben niet de aandacht van velomobielmakers. Zo heb je ruitenwissertjes voor motorhelmen - vrijwel nutteloos omdat aan 60 km/u - 1 sec gasgeven - de druppels al weggeblazen worden, en daaronder je gewoon met je handshoen je vizier schoon veegt - maar wordt dat niet vertaald naar kapvizieren waarvoor dat wel nuttig zou zijn omdat de snelheid vaak te laag is voor zelfreiniging.

    Kan ook zijn dat ze niet steeds klanten terug willen zien van wie de wissertjes het begeven hebben....

    Maar toch...de kap is nog niet af.



    BeantwoordenVerwijderen