dinsdag 20 december 2016

Geheimzinnige geluiden in mijn fiets

Terwijl ik langs het Apeldoorns Kanaal de zoveelste dichte mistbank induik hoor ik links achter mij alweer dat gerinkel. Ik had er eerst nog niet zo op gelet maar nu begint het toch op te vallen. 'T zou een losse spaak kunnen zijn. Daar heb ik er al vier van gebroken, in mijn achterwiel. Maar de laatste keer dat dat gebeurde is al weer maanden geleden.

En nu ik er goed op ga letten hoor ik eigenlijk veel meer vreemde geluiden.  Een ritselend geluid rechts van mij. Dat moet uit mijn rechtervelomobieltas komen. Daar waar normaal gesproken de 'regenkleding' in zit. Dan is er nog dat knisperende geluid. Dat hoor ik vooral als ik een scherpe bocht naar rechts maak. Het lijkt wel of mijn elleboog dan tegen iets aandrukt?  En als ik mijn benen stil houd dan hoor ik heel op de achtergrond een subtiel geklots.

Er speelt een heel orkest van vreemde tikjes, kraakjes en tinkeltjes in mijn velomobiel. Moet ik nog snel op en neer naar Dronten voor groot en klein onderhoud? Zo mogelijk deze week nog, zodat ik pechvrij opnieuw naar Dronten kan de 28ste?  Ik begin me  toch zorgen te maken...

Maar op het moment dat ik die dichte mistbank uitrij wordt het me duidelijk. Op mijn dashboardklokje zie ik dat het al 19:37 uur is. Waarom ben ik zo laat? Ik keer huiswaarts van de jaarlijkse kerstborrel bij het waterschap. Bij die kerstborrel hoort het kerstpakket. Zo'n kerstpakket kun je als velomobielrijder niet in de daartoe verstrekte feestelijk gekleurde doos meenemen. Tenzij je een Quattrovelo hebt natuurlijk. Dus al die potjes, flesjes, zakjes en doosjes gaan in speciaal daarvoor meegenomen boodschappentassen, strategisch verspreid in de hele fiets.

Wij van Mooi Geel adviseren de vaste vloerbedekking van Velomobielonderdelen.nl voor het veilig vervoeren van een La Fiesta Tempranillo 2015.
 Achter mijn bureau had ik een paar uur eerder die feestelijk gekleurde doos opengemaakt en was begonnen met het overpakken van de complete inhoud in die boodschappentassen. Al snelde vormde zich een uitgelaten groepje collega's om mij heen. "Ga je dat echt allemaal meenemen in die banaan van je?" riepen ze. Gelukkig heb ik als velomobielrijder veel ervaring met jolige groepjes die wat over je fiets roepen.  "Wil er nog iemand en lege doos?", riep ik toen ik alles ingepakt was.  Gejuich steeg op.

Dat kerstpakket is een net zo vastgeroeste traditie als het jaarlijks schrijven van dit stukje daarover ;-).  Er zijn dan ook edities van 2015, 2014, 2013 en 2012.

11 opmerkingen:

  1. Je kunt ook op het werk alvast beginnen een en ander op te eten en te drinken. Dat vervoert nog makkelijker (hips!, borp!).

    Groet

    Erwin (zometeen begint de whisky-proeverij op het werk) en Tante Lies (thuisgebleven vanwege de whisky-proeverij)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee bij ons is het een heringevoerde traditie. Voorgaande jaren konden we een puntenbudget besteden in een webshop. Dit keer kregen de uitzendkrachten die ook (en die krijgen 'm dus nog een keer van het uitzendbureau maar mij hoor je niet klagen toch?).
    Voor de rest dezelfde aanpak, de Limit in. Omdat het vanochtend vroor gelukkig die genomen vanmorgen! Oh ja, "En als ik mijn benen stil houD"

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Mick, je bent mijn steun en toeverlaat ;-)

      Verwijderen
    2. De schoonmaakster kreeg trouwens niets. Ze komt uit Dominica en ik spreek wat spaans dus vroeg ik haar wat voor gunsten ze zou doen om MIJN doos te krijgen. "Una patada en el culo" - dat zal ik maar niet vertalen...

      Verwijderen
    3. Ik pas wel op, het is nogal een fel dametje, rolde bijna van m'n stoel van het lachen!

      Verwijderen
  3. Bij ons is het al jaren een code op een briefje. Dat betekend dat zelfs als fiets je die code naar huis er een dieselbus zal worden ingezet om het bestelde te bezorgen.

    Maar...zelfs niet zijnde een geitenwollen-sok type, geen baard type, geen sociaal type, geen bomenknuffelaar en geen veel-fietsers-voor-het milleu heb ik al jaren die code besteed aan "een goed doel" dus komt er geen dieselbus voor mijn code. Vorig jaar aan Syrische vluchtelingen.

    Waarschijnlijk lacht er wel weer een graaiende goede doelen directeur van 400.000+ euro per jaar salaris dat hij weer de wereld rond kan vliegen voor peperdure vakanties en vakantiehuizen in verre warme landen en auto's met een W12 motor kan rijden en er eigenlijk geen cent van dat goede doel terechtkomt waar zou moeten, maar he...dat heb ik niet op mijn geweten.


    BeantwoordenVerwijderen
  4. Altijd hetzelfde, die kerstpakketten.........En toch altijd weer net iets anders en elk jaar weer feestelijk om uit te mogen pakken!
    Leuk gebaar van je werkgever, wij krijgen.......NIETS......
    Maar we zullen evengoed niet verhongeren tijdens de feestdagen! ;-))

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet ook zeker dat de meeste werkgevers dit "gebaar" zullen reserveren van je eigen salaris op deze of ene boekhoudkundige wijze . En daar aan mis je niets Adri :-)))

      Maar dat is ok, dan hoef je ook geen dank je wel te zeggen tegen je leidingevende. Was ik toch niet van plan, ik wil van mijn werkgever waar ik recht op heb, namelijk salaris waarvoor ik een arbeidsprestatie heb geleverd.

      Verwijderen
  5. Gaaf dat je de DF hebt toegevoegd aan je overspuitservice programma!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En na dit feestelijke bericht kondig je aan dat je ophoudt met daar te werken. Was het cadeautje onvoldoende om je te overtuigen?

    BeantwoordenVerwijderen