donderdag 22 december 2016

Iets voor het laatst doen...

Het is iets na zessen. Jullie kennen het verhaal wel. Ik fiets langs dat inmiddels wereldberoemde Apeldoornse Kanaal, het is erg donker en ik ga naar mijn werk. Vanochtend regende het behoorlijk en gebruikte ik voor de 7e keer mijn kap. Boeiend ;-). De afgelopen vijf jaar heb ik elk jaar zo'n 7000 woonwerk kilometers gemaakt. Ook dit jaar zal het daar zo ongeveer op uitkomen. Vaste dagen, vaste afstand; dan krijg je dat al snel.

Van november tot en met maart fiets ik 's ochtends in het donker
Het bijzondere van deze dag is echter dat het mijn allerlaatste woonwerk kilometers zijn.  Vanaf morgen fiets ik nooit meer naar Apeldoorn om daar te gaan werken. Ik ga zelfs helemaal niet meer woonwerkfietsen. Paul stopt ermee, hij gaat met 'pensioen'.

Nadat ik nu even een betekenisvolle stilte heb laten vallen door een nieuwe alinea in te voegen, zal ik het verder uitleggen. Zo ingewikkeld is het niet: Anja en ik wilden al lang wat eerder stoppen met werken en op een gegeven moment kwam die mogelijkheid in beeld. Zo is het ongeveer gekomen.

Wat voor MGINL véél belangrijker is, is dat er ineens 7000 kilometers aan fietsbelevenissen en -inspiratie per jaar gaan wegvallen. En dat is niet alles. Als ik niets doe mis ik ook nog eens meer dan zes uur matig ;-) intensief  'sporten' per week. En aangezien ik nog steeds van lekkere dingen hou moet ik een plan bedenken.

Ik zal een heel nieuw ritme van fietsen (want dat wil ik graag blijven doen) moeten vinden. Ik zal de Pé Koomen van de provincie Gelderland moeten worden. Ik heb bewondering voor de grote regelmaat waarmee Pé zijn rondjes door Noord Holland draait.

Ik zal mooie tochten en tochtjes over de Veluwe gaan maken bijvoorbeeld.  Even op en neer naar Dronten om mijn banden op te laten pompen of toch maar weer een stukkie langs dat mooie Apeldoornse Kanaal?

Langs het kanaal fietsen blijft natuurlijk een aantrekkelijke route
Maar zonder het werk als stok achter de deur zal ik toch, zeker de eerste tijd, een drempel moeten nemen. In elk geval wil ik net zoals tot nu toe zeker 200 kilometer per week blijven fietsen. Maar daar heb ik dan ook zeven dagen per week de tijd voor.

'Mooi Geel Is Niet Lelijk' zal met de zelfde regelmaat gevuld blijven worden. Als ik niets meemaak dan verzin ik wel wat. Dat ging me in de afgelopen jaren ook goed af ;-).  Als het goed is merken jullie van dit alles dus helemaal niets...



21 opmerkingen:

  1. Hoi Paul, succes met je derde carrière, dat je er lang en in goede gezondheid mag van genieten. Ik fiets alleen maar recreatief, diverse dingen op de Ligfiets.net-agenda zijn leuke aanleidingen om meerdaagse tochten te maken. Zie mijn blog ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik fiets ook geen woon-werk verkeer en maak prima de 20.000 km vol. Dus als je nog tips nodig hebt, dan mag je altijd bij mij aankloppen. Ik zou wel aanraden om een eigen fietspomp aan te schaffen. Er zijn zat andere dingen te verzinnen om even naar Dronten te fietsen ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen ik ooit een paar maanden werkloos was ben ik elke ochtend begonnen met het heen en weer fietsen naar Raalte. Dan na een douche fris solliciteren. Je kunt natuurlijk ook een afwisselender route nemen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Paul, gefeliciteerd, een nieuw tijdvak is nu begonnen. Het enige verschil jij hebt je Anja nog en ik was toen alleen, wees zuinig op je relatie. Gelukkig heb ik weer een geweldig lieve vriendin leren kennen en wonen we apart wat voor mij vaak even een op en neer ritje oplevert van 80 km minimaal. Als je een keer rondje IJsselmeer gaat doen, even een belletje en ik zorg voor koffie enz. eventueel onderdak als het te lang is in één keer is ook te regelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd! velen zullen jaloers zijn waaronder ik. En nu heb je alle tijd om nog veel meer te fietsen. Ik heb dit jaar al bijna 19.000 km op wielen afgelegd, waarvan 0% woonwerkverkeer. En 100% HPV, waarvan 2/3 met stroomlijnondersteuning.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geniet van de mooie tijd die nog komen gaat. Een doel om te fietsen vind je vanzelf..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd hoor, maar dit biedt juist de kans om nog veel meer te gaan fietsen. En wat nig leuker is: je kunt veel meer variatie kiezen. Mijn woonwerk is maar 2x6 km en de rest rij ik daarnaast. En als de automobilist geen roet in het eten gegegooid had was ik toch weer op 14000 km gekomen. En dat je nu meer tijd hebt betekent ook nog meer kansen op voer voor je geweldige verhalen. Je wordt gewoon de Carmiggelt van ligfietsend Nederland. Er ligt een wereld voor je open!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd met het passeren van deze mijlpaal, Paul! En Anja eveneens :-)
    200 kilometer per week fietsen is dit jaar ook mijn doel, en het lukt meestal ook, al ben ik doorgaans op de weekends aangewezen vanwege werk dat te ver van huis is om te fietsen. Werk waarmee ik trouwens nog niet zou willen stoppen, misschien komt die wens met de jaren vanzelf? Wat je ook doet, geniet ervan! En als Neede een keer het reisdoel van een vm-dagtochtje mag worden, laat het dan even weten, je bent van harte welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je zou een rondje langs alle gele Strada's in Nederland kunnen fietsen. Daar kun je dan weer een prachtig verslag van op je blog zetten.

    Veel plezier als pensionada!

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey Paul
    Dank voor de mooie jaren samen. Ik zal je gevatte en scherpe stukjes op ons werk intranet en yammer missen! Thx dat ik je collega's mocht zijn.

    Arno

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Paul,

    Proficiat! Eerder willen stoppen en dat lukt dan ook nog, mooi man! Ben best een beetje jaloers.......maar nog iets te jong om nu al te stoppen.
    Dat fietsen gaat zeker goed komen, je haalt met Pé een uitstekend voorbeeld aan! En je gaat met Anja samen vast nog wel een paar mooie fietsvakanties doen ook? Misschien ooit eens richting het hoge Noorden? Laat maar weten dan, als we thuis zijn, zijn jullie welkom!
    Geniet van jullie nieuwe leven, alle periodes in een leven hebben hun eigen charme!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Proficiat Paul! en ach, wat komt dat komt he.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als ik thuis ben, dan staat de deur voor je open. Behalve als het koud is, dan doe ik de deur voor je open.

    Ik wens je prachtige, mooie en veilige woon-werk-verkeer-vrije fietskilometers.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gefeliciteerd, ben ook wel een beetje jaloers hoor maar voor mij geld hetzelfde als voor Adri en ik hoop dat je veel gaat genieten van andere dingen.
    Ik zal niet meteen helemaal stoppen maar rustig afbouwen en wanneer de dag daar is (heb tot half april 2017 nog twee banen en dan dus meer tijd in het weekend en s'avonds) gooi ik het eerst de wekker uit het slaapkamerraam.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Pensionado, heerlijk lijkt me dat, alles mag, niets moet meer. Geniet ervan!
    Misschien heb je nu wat meer tijd om te bloggen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beste Paul, jij met pensioen, ik geloof er niets van. Ik denk dat er gewoon verhalen blijven verschijnen over Paul langs het Apeldoorns kanaal...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Paul, op welke mooie leeftijd ben je nu met pensioen gegaan ?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Paul, gefeliciteerd en geniet er van! Ik ben benieuwd wat voor een fietsavonturen je nu mee gaat maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Paul, gefeliciteerd! Ik ben best wel jaloers, Nog een paar jaar en dan gaan wij er ook mee stoppen. Blijf vooral die geweldige stukjes schrijven. Meestal krijgen pensionadaś het advies een hobby te zoeken, dat is in jouw geval absoluut niet nodig.

    groet,

    Greenmachinist.
    En voor het geval de fiets gaat vervelen
    http://buscamper2lions.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wauw gefeliciteerd, zo jong en dan al met pensioen

    BeantwoordenVerwijderen