maandag 26 juni 2017

Cycle Vision 2018

Ik bezoek al een aantal jaren het ligfietsevenement Cycle Vision. 'De'  Cycle Vision wordt het meestal genoemd, waarschijnlijk omdat het 'hét' ligfietsevenement van het jaar is, of zou moeten zijn. Ik herinner me nog goed mijn eerste CV in 2012 (want zo korten ligfietsroutiniers dé Cycle Vision in een gesprek meestal af ;-). Daar ging ik nog op een OV-fiets naar toe.

Dit was dus De CV 2012 bij Lelystad. 
Daarna was ik al heel snel een velobikkel en reed ik op eigen kracht naar Venray en naar Amsterdam. Altijd op één dag, 'even' op en neer. Ik vond een kort bezoek van een paar uur eigenlijk altijd voldoende. Je pakt een vleugje race mee, je slenterde wat langs de kraampjes van de ligfietswinkels en op het probeerparcours keek je met een schuin oog naar die vreemde ligtweewielers die je daar op eigen risico kon uitproberen. En, last but not least, je ouwehoerde wat met medeligfietsers.

Leuk, maar volgens sommigen niet leuk genoeg. Je moest een heel weekeinde kamperen om een CV écht te ervaren. Nu heb ik tegenwoordig alle tijd dus ik besloot voor het uitgebreide pakket te gaan: vrijdag heen en zondag terug mét twee keer ontbijt en kamperen. Met de heren van LOL vanzelfsprekend want daardoor wordt het allemaal extra leuk. De rit heen en terug is beter te behappen en met z'n allen én met een kilo bier ;-) voor de tent voer je al snel een goed gesprek.

Omdat ik nog nooit gekampeerd had met de Strada was het inpakken wel even passen met meten
De Vaude Mark II light staat

Vrijdag

Vrijdag was er nog niet veel te beleven. Samen met Wim, Casper, Edwin en Thomas fietste ik om een uur of zeven Sportpark Sloten op. Er stonden al best veel tenten. We zochten een vlak stukje uit, zetten onze tentjes op, gingen douchen en wandelden op zoek naar een warme hap het verrassend pittoreske Sloten in, Het lijkt een dorpje op het platteland terwijl Schiphol hemelsbreed maar een paar kilometer verderop is. Konden we gelijk bijkomen van de toch altijd wel 'enerverende'  tocht door Amsterdam. Hoe je 't ook bekijkt en organiseert, de aanrijroute is en blijft voor provinciaaltjes in velomobielen niet bepaald een plezierritje.

Zaterdag

Het ontbijt in de in de kantine van Olympia was prima in orde. Met een paar bakken hete koffie werd ik langzaam doch aangenaam wakker. Om 9.00 uur startte de 1-uurs race. Net zoals alle races dat weekeinde superleuk voor de deelnemers. Voor de toeschouwer die geen partner of anderszins supporter van een racer is, is het nogal saai. En dat terwijl ik net wakker was van die drie koppen koffie ;-).

Prima ontbijt. Op zondag zelfs met heerlijke watermeloen
Om de zoveel minuten flitsen er velomobielen en ligfietsen voorbij. Tsja, en dat is het dan. Dan was de 200 meter met vliegende start op de binnenbaan wel wat leuker. Het lijkt me supercool om met mijn Strada hoog die steile kombocht in te vliegen en dan een high five te doen met de Radler reclame op de bovenste rand. Maar ja, dat mocht ik niet want ik had mijn fiets niet schoongemaakt.

Van de lezingen had ik de velomobielreparatieworkshop van Paulus den Boer wel willen bezoeken maar ik was even te druk met het onderhouden van sociale contacten. Het schijnt erg interessant geweest te zijn hoorde ik her en der. Volgend jaar moet Paulus dat nog maar een keer doen.

Dat binnenbaan racen was wel 'cool'
Later op de middag fietsten LOL-lers Bas en Emil het terrein op. Die hadden met hun open liggers flink moeten ploeteren tegen de wind in. Respect. Die gingen ook mee uit eten, weer bij de Halve Maen in het pittoreske centrumpje van Sloten.

Zondag

Op zondag draaide het in het LOL-kamp vooral om de geestelijke ondersteuning van Casper. Die ging namelijk, heel stoer, in een open Strada, de 3-uurs race rijden. We hadden afgesproken dat ie na de finish een uurtje zou krijgen om z'n tent af te breken en wat bij te komen. Maar ook geen seconde meer ;-). Aan de toertocht (is die eigenlijk wel doorgegaan?) zouden we niet deelnemen want we  hadden allemaal nog meer dan 100 kilometers voor de boeg.

Als je een Strada hebt wil / moet je wat aan je stroomlijn doen
Whhhoesjjj daar flitst er weer een voorbij
Onmiddellijk na de finish van de 3-uurs race zag ik her en der al snel tenten plat gaan en fietsers vertrekken. Het moet een saaie boel geweest zijn terwijl nog een man/vrouw of 18 monomaan hun rondjes draaiden voor de 6-uurs race. Dat moet een hele opgave zijn geweest!

Over de terugweg deed ik exact vier minuten korter over de 125 kilometer  naar Dieren. Ik had al het gevoel dat ik een stuk harder fietste en dat klopte dus. Volgend jaar weer? Lees de evaluatie hieronder.  En, als je wil, geef je mening, daar weer onder.

Evaluatie

Het was dus voor het eerst dat ik de CV in zijn volle hevigheid mocht ondergaan. Voor ik in detail terugblik kan ik het beste mezelf citeren. Op de terugweg stopten we nog kort, vlak voor Apeldoorn. Edwin en Bas zouden daar afhaken en we waren alweer aan een bio-break toe. Ik zei toen:
"Bedankt iedereen, het was een geweldig leuk weekend. En het was ook nog CV."
Want eerlijk is eerlijk ik ga en ging vooral naar de Cycle Vision voor het leuke lange LOL-tochtje. Omdat ik toch altijd op één dag op en neer fietste was dat hele programma bijzaak. Ik had er geen tijd voor of ik was er simpelweg niet. Dit jaar mag ik uitgebreider terugblikken ;-).

Dit jaar was de Cycle Vision  'basic'. Omdat ik cyclevison.nl bijhield weet ik dat er een heleboel mensen knetterhard hebben moeten werken om zelfs deze basic variant van de grond te krijgen. Je wilt niet weten wat er allemaal bij komt kijken. Alleen al de kampeervergunning (beslist niet gratis) is al een kilo aan papier en regels. 'Thumbs up' voor al die mensen die bergen werk hebben verzet voor niet meer dan een 'lousy' T-shirt.

Ben je een racefanaat? Dan was het voor jou een geslaagde CV. Zeker als je achternaam begint mer de letters B, F of S. Kom je om twee dagen vooral te socializen met de bekende groep actieve ligfietsers dan ben je ook tevreden. Maar veel meer was er niet te beleven. Van diverse mensen hoorde ik dat ze, bij gelijkblijvend programma, volgend jaar niet meer komen. Dat geldt ook voor mij. Dat het $%#& fietsen is naar en door Amsterdam helpt ook al niet. "Gelukkig weer de fiets heel gehouden, maar het scheelde niet veel", las ik ergens op de sociale media..

Zo moet de CV niet. Een deel van de erfenis van de 'over the top' Cycle Vision in Venray
"Nou, nou Paul, je weet het allemaal wel weer erg goed te vertellen! Ga jij dus de CV volgend jaar organiseren?" Nee, dat niet, maar een heroverweging van het hoe en waarom van de Cycle Vision lijkt mij hard nodig. Wat bescheiden ideetjes heb ik alvast wel:
  • Gráág een andere plek in het land. Centrale locatie, leuke aanrijroute voor fietsers. Apeldoorn heeft bijvoorbeeld een mooie wielerbaan. 
  • Wedstrijden prima, maar dan wel op een baan waarbij je de hele wedstrijd kunt overzien
  • Wedstrijden prima, maar laat op een groot scherm o.i.d. eens wat meer informatie zien over het verloop. Wie liggen er op kop, snelste ronde, gemiddelde snelheid etc. Die gegevens zijn er toch al. 
  • Richt je vooral op de minder actieve leden van de vereniging (en niet op aspirant ligfietsers)
  • Jammer dat geen enkele leverancier of winkel aanwezig was. Hebben die er echt geen zin meer in? Ik hoorde dat er wel weer gevraagd is naar een probeerparcours.
  • Lezingen leuk! Zijn er geen ligfietsers die spannende verre reizen hebben gemaakt en daarover kunnen vertellen? Of eens een goed verhaal vanuit een andere fietsdiscipline? Maar niet weer de bekende insiders asjeblieft. 

Géén fout

De trap naar de kantine. Ook de weg naar de Cycle Vision 2018 is vast niet eenvoudig
Het is géén fout. De titel van deze blogpost is bewust gekozen: Cycle Vision 2018. Dat wordt misschien wel de eerste CV die ik ga missen (of niet). In juni heb ik altijd wel zin in een ver ritje dus ik hoop, alleen al daarom, dat het weer doorgaat.

Bekijk de volledige fotoserie op Facebook



52 opmerkingen:

  1. Goed verslag, mooi geschreven en ik ben het eens met je ideetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal met je eens Paul! CV had dit jaar prima gepast in onze vakantieplanning, en ik had kunnen meerijden in bijv. de uursrace. Maar inderdaad die locatie.......Ik weet het, ik ben een watje, maar ik vertik het eenvoudig om met een camper/aanhangercombinatie van circa 10 meter Amsterdam in te rijden.
    Daarom was CV dit jaar niet ingepland, jammer maar helaas, het was leuk geweest om weer wat mensen IRL te ontmoeten en te spreken.
    Dat het een pak werk geweest is geloof ik graag, en bewonder dan ook de mensen die daar vrijwillig hun vrije tijd in stoppen.
    Het zou jammer zijn als het niet meer doorgaat, hopelijk komt er een CV 2018!

    Verder complimenten voor je verslag!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Paul, ivm mijn verjaardagsfeest kon ik er helaas niet bij zijn. Zelf vind ik het leuk om wel aan een wedstrijdje mee te doen, maar de een uursrace is voor mij voldoende. Na 7 minuten ben ik al compleet dood, maar daarna kom ik dan toch in een ritme. Zo leuk om mee te maken, al word ik continu ingehaald. Vorig jaar heb ik in Sloten gereden en vond het parcours heerlijk, muv die bult. Het parcours in Venray vond ik veel saaier om te rijden, maar voor de kijkers kan dat anders zijn. Voor mij is het vooral een social event. Hij hoeft niet in het midden van het land te liggen. Er zijn meerdere events, sommige zijn verder weg, andere dichterbij. Ik kan mij voorstellen dat het lastig is het evenement levend te houden als het aantal bezoekers en racers terugloopt, maar ik vind dat we CV met z'n allen moeten koesteren. Waarbij vernieuwing natuurlijk prima is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 't mag natuurlijk ook ergens anders ;-). Bereikbaarheid is maar één van de vele aspecten.

      Verwijderen
    2. en nog gefeliciteerd natuurlijk :-)

      Verwijderen
  4. Hoi Paul,

    Ik ben zelf nog nooit bij CV, of een ligfietswedstrijd geweest, maar wat ik zo zie is dat het wedstrijd element inderdaad niet goed te zien is. (jouw punt twee en drie)

    Mijn observatie op afstand, in aanvulling op jouw twee punten :

    Het is voor een buitenstaander een beetje vreemd op allerlei soorten fietsen doorelkaar te zien fietsen. (roeifietsen, rug aan rug tandems, velomobielen, twee wielers (ben ik nog een categorie vergeten ?)) Zo heb je helemaal geen idee meer wie voor ligt.

    Daarnaast vind ik de snelheden die je terug ziet in de uitslagen, behoorlijk tegenvallen. Vergelijk maar eens met een uitslag van een willekeurige wielrenwedstrijd van amateurs. Die snelheden liggen gemiddeld toch veel hoger, maar belangrijker is dat de groep daar als geheel dichter op elkaar zit.

    Bij ligfietswedstrijden zie je mensen die rondjes 35 rijden en mensen die rondjes 50+ rijden. Twee groepen die absoluut niet op de zelfde baan horen denk ik. Zelf voel ik me zo absoluut niet geroepen om mee te doen.

    Groetjes
    Rudolf.



    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Paul,

    Je hebt hier ook deels mijn eigen zorgen verwoord. Jullie komst met een groepje was precies de bedoeling van het concept 'races en zomertreffen' van dit jaar, maar we willen jullie natuurlijk wel vasthouden. Ik heb dit jaar een CV geërfd waarin alle keuzes al gemaakt waren, en het is nu de tijd om na te denken over volgend jaar.

    CV begon ooit toen er nog het geloof was dat de ligfiets misschien wel grootschalig zou doorbreken, toen mensen nog driftig aan het zelfbouwen waren en de eerste fabrikanten volop experimenteerden. Nu zelfs Wim Schermer daarmee gestopt is zie ik die tijd voorlopig niet terugkomen. Daarom had ik in april toen ik eraan begon gedacht: we
    kunnen twee dingen doen: combineren met andere niche-sporten,
    of er meer een zomertreffen van maken gericht op kampeerders.
    Voor de eerste optie was het al veel te laat, en daarom was de
    keuze snel gemaakt. Het brengt me bij je eerste punt

    "Gráág een andere plek in het land. Centrale locatie, leuke aanrijroute voor fietsers. Apeldoorn heeft bijvoorbeeld een mooie wielerbaan."
    Het zomertreffen kwam niet goed van de grond, en dat zou inderdaad best aan de locatie kunnen liggen. De camping vind ik prima voldoen, maar is niet bepaald fraai of aantrekkelijk te noemen. Wel grappig om het eind van de ramadan mee te maken.
    Dat je ook problemen hebt met de aanrijroute, daar had ik niet aan
    gedacht. Het feit dat er vijf deelnemers waren voor de toertocht
    betekent wel dat die niet erg geslaagd was. Misschien een toertocht
    op zaterdag en zondag lezingen volgend jaar.
    Kun je me de plaats van de wielerbaan van Apeldoorn aanwijzen?
    Of bedoel je het velodrome?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. (vervolg)
    "Wedstrijden prima, maar dan wel op een baan waarbij je de hele wedstrijd kunt overzien"
    "Wedstrijden prima, maar laat op een groot scherm o.i.d. eens wat meer informatie zien over het verloop. Wie liggen er op kop, snelste ronde, gemiddelde snelheid etc. Die gegevens zijn er toch al."

    Het tweede punt gaan we zeker verbeteren. Edgar Teufel was aanwezig met zijn nieuwe tijdmeetsysteem dat resultaten live op internet zet. Dit kreeg hij helaas niet aan de praat. Het eerste punt wil ik graag verbeteren, en suggesties voor overzichtelijke locaties zijn welkom. Ik zag zelf iets in Bladel:
    http://www.hetsnellewiel.nl/wp-content/uploads/2013/02/image7-e1373314405503.jpg
    Ik denk dat Sloten vooral populair is omdat velomobielrijders
    er vrijwel voluit kunnen rijden.

    "Richt je vooral op de minder actieve leden van de vereniging (en niet op aspirant ligfietsers)"

    De minder actieve leden krijg je niet zomaar hun bed uit. Of iemand wel of niet komt wordt vooral bepaald door sociale 'druk', en die kan worden uitgeoefend door actieve leden. Het is dus belangrijk dat de actieve leden het evenement echt zien zitten.

    "Jammer dat geen enkele leverancier of winkel aanwezig was. Hebben die er echt geen zin meer in? Ik hoorde dat er wel weer gevraagd is naar een probeerparcours."

    Er waren inderdaad enkele aspirant ligfietsers die kwamen kijken, ook een paar uit Sloten die een berichtje in de krant hadden gelezen. Maar van de dealers/fabrikanten is inderdaad geen belangstelling. Ze waren er wel hoor, ik zag Mark Burgers en Derk Thijs. Maar die weten uit ervaring dat ze geen cent gaan verdienen op CycleVision. Daar kan ik niet tegenop bieden. Alleen met Thijs van Maia heb ik een afspraak over huurligfietsen kunnen maken. En Treekertreks was geinteresseerd maar verhinderd.
    Opstapdagen organiseren de dealers zelf ook niet meer. De ligfietsspecialisten website is 404. Ik denk dus dat het antwoord is: Ja, die zien er geen brood in. Hun advertentiebudgetten zijn vrijwel nihil.

    "Lezingen leuk! Zijn er geen ligfietsers die spannende verre reizen hebben gemaakt en daarover kunnen vertellen? Of eens een goed verhaal vanuit een andere fietsdiscipline? Maar niet weer de bekende insiders asjeblieft."

    Na 10 jaar voorzitterschap had Kees best wat te vertellen leek ons zo. Ik heb met heel veel belangstelling zitten luisteren naar zijn verhaal over geldstromen en irrationele keuzes. Jan-Marcel kreeg veel vragen uit het publiek; Paulus was hartstikke interessant, hij wil het ook graag nog eens doen. Op het herfsttreffen komt trouwens een spreker die we nog niet kennen.
    http://www.ligfiets.net/event/3768/herfsttreffen-xviii.html
    En de functie lezingencoordinator voor CV is vacant.

    Van de racers kreeg ik veel complimenten, en ik denk dat het weekend
    op het race-onderdeel prima geslaagd was.
    Tot slot: ik had ook Johan Vrielink als spreker uitgenodigd, en die zit met een groepje te denken aan een heel ander evenement, zonder races, gericht op fietsinnovatie. Met zo'n compleet andere insteek is veel mogelijk als je daarvoor de juiste contacten hebt. Nederland kan best een soort 'Spezi' erbij gebruiken. Of het van de grond komt wist Johan zelf nog niet, hij vond het te vroeg om zijn plan te presenteren.

    Groeten,

    Rembrandt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Rembrandt. Goed om deze info en gedachten te delen met als doel een betere CV in 2018.

      Verwijderen
    2. Een soort one-size-fits-all versie van CV bestaat niet. Zelf kom ik voor de wedstrijden en om bekenden te zien. Helaas was het wat dunnetjes dit jaar met de aantallen deelnemers en toeschouwers. Sloten vind ik wel een geschikt parcours, ik zou niet graag op een parcours willen rijden waar je steeds vol in de ankers moet voor en bocht en dan weer op gang moet komen. Ik denk dat ik dan afhaak, ook ivm het risico op omgaan. Daarom doe ik ook niet mee aan het stuurcriterium. Ik zag daar een paar keer een velomobiel aardig op twee wielen gaan. Iemand als Ymte heeft voldoende ervaring om de fiets te corrigeren. Zelf heb ik het ook wel eens meegemaakt, maar ik zoek het liever niet op!
      Ik vond CV in Venray wel aardig, maar dat is een hele toer om te organiseren. Maar als de leden het vrij massaal laten afweten, dan zul je al helemaal geen nieuwe liefhebbers gaan vinden. Ik ben bang dat we gewoon een te afwijkende hobby hebben. Ligfietsen / velomobielen zullen nooit mainstream worden, zeker niet na het succes van de elektrische fiets. Ik zie op mijn woon-werk route veel meer speed pedelec dan liggerfietsers. Maar dat is weer een andere discussie.
      Ik zou proberen om 0.1% van de racefietser te overtuigen om op of in een ligfiets te stappen. Die markt lijkt me het eenvoudigst te benaderen.

      Groet,
      Reinier

      Verwijderen
  7. Het was een super mooi evenement. Maar ja, ik heb ook lekker (nou ja lekker, de 1 uursrace ging minder) geraced. Maar ik kan me voorstellen bij niet racen dat het wat minder spannend is. Jammer ook dat er zo weinig concurrentie tussen de open liggers is. Zijn er dan zo weinig Baronnen en M5s? Maar alle lof voor de organisatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk zelf dat de duurste, lichtste en snelste velomobielen/ligfietsen met fabrikanten rijders of ervaren wedstrijdrijders zo domineren en zo hard over de baan razen dat het domweg niet meer aantrekkelijk is daartussen te willen gaan rijden met een type velomobiel of ligfiets die bedoeld is voor recreatie/forenzen/toeren.

    Als je weer zou willen dat toer/recreatie/forens rijder weer met grotere getale willen meedoen met hun alledaagse gebruiksvelomobielen om te zien wat ze daarmee kunnen moeten ze echt een eigen wedstrijd krijgen waar de snelheden niet zo extreem zijn. Datzelfde geldt waarschijnlijk ook voor ligfietsen.

    Iedereen kan zich vast wel voorstellen dat als jij 40+ haalt in een glasvezel Strada je je helemaal niet prettig voelt als je almaar wordt ingehaald door velomobielen die 60-70 km/u rijden. En waarom zou je niet eens voor de lol of uit nieuwgierigheid willen racen in een recreatie/forens/toer model ? Maar niet als je compleet van de baan gejakkert wordt.

    Kortom, meedoen moet weer leuk worden voor niet fabrikant of ervaren wedstrijdrijders met het beste allerbeste en snelste materieel. Geef die maar hun eigen (demonstratie)wedstrijd waarin werkelijk niets ze in de weg zit nog harder te rijden en ze reclame kunnen maken voor de techniek vna hun (top)product.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet toevoegen ik vond het altijd toch al interessanter recreatieve/toer/forens model velomobielen te zien rijden die GEEN expliciete racevelomobielen zijn omdat je dan goed kunt zien waartoe die veelverkochte modellen in staat zijn met een sportieve rijder.

      Dat peperdure 20 kg topmodellen die kniehoog zijn met sterkste rijders extreme snelheden halen weten de meeste gewone rijders nu wel. Om dat voor de zoveelste keer te zien is wellicht niet meer zo aantrekkelijk om vanaf de kant naar te kijken.

      Beter is het om zelf eens een wedstrijd te rijden. Ook Paul in zijn Strada en zijn vrouw in de XS. Dan wordt het evenement vanzelf weer leuker.

      Verwijderen
  9. Dag Quezzzt, raad eens hoeveel procent van de kilometers die ik in mijn Df rijdt racekilometers zijn? Racevelomobielen bestaan niet volgens mij. Peter Coppens, 2e bij de 6 uurs race, komt altijd per fiets naar de wedstrijden in binnen- en buitenland inclusief kampeerspullen.
    Groeten, Ymte (geraced met een 'gewone' df van 24 kg en nu +/-40.000 recreatieve/toer/forens kilometers op de teller.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Ymte ik bedoelde niet dat je in Milans, Evo's en DF's niet kunt toeren,recreeren of forenzen maar dat de potentiele snelheden van modellen zo ver uit elkaar zijn gaan liggen dat de drempel om met velomobielen die niet expliciet op snelheid zijn ontworpen mee te doen aan een wedstrijd wel heel hoog komt te liggen. Dan verschaalt het aantal deelnemnde modellen ( en deelnemende rijders ) en valt er weinig meer te zien.

      Ik denk dat er ook een "wedstrijd" moet komen zonder winnaars die ten doel heeft zoveel mogelijk modellen op de baan te brengen. Die deelnemers proberen dan zo snel mogelijk te rijden met hun model, maar zonder het gehuil van langsjakkerende 70 km/u velomobielen die eigen prestaties nutteloos doen lijken.


      Gewoon een kwestie van scheiden van de allersnelsten en rijders die 10 km/u boven hun kruissneheid rijden en weer een wedstrijd gaan bieden waar iedere rijder kan proberen wat hij/zij met hun fiets kan. Zonder van de baan te worden gereden !

      Voor velomobiel fabrikanten is het ook niet onbelangrijk dat alle modellen op de baan komen en niet enkel de allersnelsten. En voor veel rijders vast leuker zelf te rijden dan er naar te kijken.

      Maar dan moet het wel weer laagdrempliger en leuker worden.

      Natuurlijk is er een belangrijke plaats voor de allersnelste onwerkelijk hard rijdende modellen en rijders. Dat is ook reclame voor het product. Maar het overgrote deel van de rijders vind de drempel daartussen te gaan rijden een aantal malen te hoog en onprettig.

      Dat moet dus anders voordat het evenement zo klein wordt dat het word opgeheven.

      Verwijderen
  10. Dag Adri,
    ik snap wel dat je het niet zo ziet zitten om met je camper langs de Amsterdamse grachten te rijden, maar, Sportpark Sloten ligt ongeveer 500 meter van de Ringweg, daar kom je moeiteloos met iedere auto/aanhanger aan.
    Groeten, Ymte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Ymte, Allert zei me dat ook al toen ik op woensdag 21 juni nog even langs kwam in Dronten. Jammer, we hadden toen de terugreis al gepland, als het evenement ergens op het platteland was geweest hadden we zeker anders gepland. Het woord "Amsterdam" doet m'n vrouw gelijk de hakken in het zand zetten, dus daar hield het gelijk op. Misschien een volgende keer? Als ik weer eens een fiets wissel...........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  11. En nog een argument : bij zeer hoge snelheidverschillen loopt de kans op aanzienlijke schades toe. Veel forens rijders hebben hun velomobiel dagelijks nodig en willen die niet riskeren waar 70 km/u gereden wordt en wel op luttele centimeters langs je heen.

    Dat het vrijwel nooit mis gaat neemt toch dat onveilige gevoel niet weg.

    Allemaal dingen die je je als orgasnisator of belanghebbende aan moet trekken, vooral als je evenement krimpt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geloof niet dat er 70 km/u gereden wordt. Een paar toppers rijden tegen de 60. De snelheid op het rechte eind is misschien net boven de 60. Met mijn ca 50 km/u heb ik dat niet als een probleem ervaren.

      Verwijderen
    2. De kans op schade op een willekeurig fietspad op een mooie zonnige dag, is naar mijn idee veel groter dan op een brede wielerbaan. Dat je in kan worden gehaald is toch niet gevaarlijk? Zo'n race is juist een kans om eindelijk eens lekker door te rijden zonder gehinderd te worden door andere weggebruikers. Is het je ervaring of interpretatie dat het gevaarlijk is? Ik heb het in elk geval niet zo ervaren.

      Als er meerdere mensen wedstrijden gaan rijden, en het daardoor veel drukker wordt op de baan, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Ik heb geen enkele wedstrijdrijder horen klagen in elk geval.

      Verwijderen
  12. Dag Quezzt,
    Niet alleen de door jouw genoemde fietsen maar ook de Quest is op snelheid ontworpen, we hebben destijds windtunnelproeven gedaan met ter vergelijking een model van de c-alleweder, als de quest niet 10% sneller zou zijn dan zou hij niet gemaakt gaan worden, dan was het de minder praktische dichte wielkasten en lange staart niet waard geweest. In diverse uitingen over de Quattrovelo wordt ook door de fabrikant aangegeven dat de snelheid op Quest nivo zou liggen en de nieuwe Hilgo zou ook sneller dan de Mango moeten zijn.

    De een (Rudolf in een eerdere reactie) vindt dat de ligfietsen niet hard genoeg rijden, de ander vindt blijkbaar dat ze te snel gaan. Een race met minimum en maximum snelheden? Uit de race gehaald worden als je "maar" 35 rijdt, evenzo bij sneller dan 50? Ik ben benieuwd naar het reglement en de uitvoering. Een wedstrijd zonder winnaars dat is een toertocht, die zijn er ook en ook leuk al was er op afgelopen cv nauwelijks belangstelling voor.
    Volgens mij zijn de ligfietswedstrijden juist extreem laagdrempelig, er doen kinderen en opa's mee, ongelukken zijn zeldzaam (dat is bijvoorbeeld wel anders bij het wielrennen). Vaak zijn er tijdritten waarbij ieder zijn eigen tijd kan rijden en kan vergelijken met wie hij/zij wil, je wordt ook gezien als je niet wint, veel meer als bijvoorbeeld bij het wielrennen.
    Maar als het anders moet, ik doe mee en als het de ligfiets dient dat ik niet meer meedoe, ook wel relaxed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ymte,

      Ik doelde in mijn reactie vooral dat de spreiding in de snelheden nogal groot is. Bij een wielerwedstrijd van amateurs is de spreiding kleiner, en heb je per saldo meer een wedstrijd die leuk is om te zien voor een buitenstaander. (overzichtelijker)

      Ik denk dat het veel leuker is om een kwalificatiereeks te rijden, waarna je in ofwel een A Finale of een B Finale terecht komt. Het is uit te leggen naar de buitenwereld dat in de B-Finale minder hard wordt gereden, dan in de A Finale.


      Het gaat puur om de beeldvorming.

      Daarnaast denk ik dat ook in het topvelomobiel segment nog best een beetje harder mag worden gereden, Ik vind het niet uit te leggen dat op een WK met een volledig getunede top velomobiel, met stroomlijnkappen niet harder wordt gereden dan op het WK tijdrijden met een wielrenfiets. (51 en nog iets)

      Het is een beetje kip-ei denk ik. Als de wedstrijden niet uitdagend zijn om mee te doen komt er niemand die zich uitgedaagd voelt, en als er niemand komt, is er geen uitdaging.

      Dit gezegd hebbende denk ook ik dat de laagdrempeligheid zeker behouden moet worden, en dit bereik je mi door een kwalifier.

      Groet
      Rudolf.

      Verwijderen
  13. Heb vorig jaar aan de 3-uurs meegedaan, en vond het juist een eer om in dezelfde baan te mogen rijden waar ook VMs met 60 langsscheuren terwijl ik 35 rijdt. Onveilig? Als er op een landweggetje een tegemoetkomende auto 60 rijdt, dan is het snelheidsverschil 95 km/uur. Dat is qua impact meer dan 10x zo hoog als ingehaald worden door iemand die 60 rijdt, en dan reken ik het gewichtsverschil tussen VM en auto niet eens mee. Dit jaar was CV vrijwel ongevalsvrij, alleen een bult bij de kinderrace.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik persoonlijk zie het liefst zoveel mogelijk “snelle” velomobielen.
    Ik ben zelf ook velomobiel gaan rijden om zo snel mogelijk naar mijn werk en naar huis te kunnen rijden zonder dat ik teveel tijd verlies en sneller ben dan met de auto.
    Een te snelle velomobiel bestaat voor mij niet.
    Het probleem is gewoon met wedstrijden dat er te weinig velomobielen zijn omdat dit zeer exclusive “voertuigen” zijn en te weinig mensen die mee willen/kunnen doen vandaar dat je ongeveer altijd de zelfde top 5 hebt maar dat zie ik niet als een probleem.
    Het leuke is natuurlijk wel in de velomobielwereld dat in principe iedereen mee kan doen wat bij de meeste sporten niet mogelijk is.
    Het is natuurlijk erg leuk om te zien hoe dicht je als leek kunt komen bij de toppers.
    Ook zijn races voor fabrikanten uitermate geschikt om nieuwe dingen te testen die in sommige gevallen ook weer doorgevoerd worden in de “standaard” modellen en daar hebben meer mensen plezier van uiteindelijk.
    Wat misschien wel leuk zou zijn dat je met een aantal velemobielers gewoon een keer een baan afhuurt (geen idee wat dat kost  ) en dan gewoon lekker racen zonder dat het een echte wedstrijd is zodat iedereen zijn eigen training kan doen of gewoon voor de lol.

    Gr
    Edward

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik stel het weer even anders : Neem Paul de auteur van dit blog. Zover ik deze blog gelezen heb is Paul geen wedstrijdrijder en zijn waarschijnlijk glasvezel Strada ook geen echte wedstrijdfiets.

    Maar dat kan niet wegnemen dat Paul misschien best wel eens nieuwsgierig zou kunnen zij hoe het zou zijn om een uurtje voluit over een wedstrijdbaan te scheuren. Of misschien tegen zijn vrouw te "racen" als zij beter getraind raakt met haar veel snellere XS.

    Op dit moment met elitaire razendsnelle velomobielen die met onheilspellende gierende luchtverplaatsingsgeluiden langs komen flitsen is de stap om daartussen te gaan rijden met veel lagere snelheden gewoon niet aanlokkelijk.

    Vat het niet verkeerd op ik wil helemaal niets veranderen aan de echte wedstrijd waar om de 1e plaats wordt gevochten door gierende razendsnel rijdende velomobielen.

    Ik wil wat veranderen aan de vele, vele niet zulke fanatieke rijders ( hierboven worden minder actieve leden genoemd, komt waarschijnlijk op hetzelfde neer ) die ook eens willen proeven van een uurtje voluit gaan op een wedstrijd baan, en daarbij extreme velomobielen en rijders niet in de weg willen rijden maar wel het plezier willen proeven daar ook eens te rijden. Een soort instap versie van de serieuze uurswedstrijd.

    Je zult zien dat als rijders daardoor de smaak te pakken krijgen er wel weer neiuwe wedstrijdrijders bijkomen. Het kan zelfs interessant zijn dat sommige rijders daardoor extra worden geprikkeld een snellere velomobiel te kopen. Een win-win situatie.

    Ik reed ooit ook 2 cv's mee en kan je vertellen dat ik me niet echt thuis voelde tussen de toen nog razende Evo's en Milan's. En Questen, waarvan er steeds eentje maar luttle centimeters langs kwam met een enorm snelheidsverschil. Hij weet wel wat hij deed, maar hij kan nooit weten wat ik zou kunnen doen als wedstrijd-leek. Gewoon gevaarlijk dus.

    Toch kon ik zeker met de glasvezel Quest nog wel ene paar keer in de wedstrijd 50 km/u halen. Dat was nog steeds erg langzaam in verhouding tot de langsgierende andere rijders die je dan ook in de weg rijdt.....als zij niet de kleinste afstand kunnen rijden verliezen ze tienden van seconden. En daar rij jij lekker in de weg, "kruipend" met 50 km/u. Ook voor hen is het dus interessant dat grote snelheidsverschillen verdwijnen.

    De enigen die voor een uitdaging staan zijn de organisatoren. Nog een wedstrijd erbij....maar wel eentje die voor "nieuw bloed" zou kunnen zorgen. Er zijn veel potentiele rijders die best wel eens zouden willen meedoen, maar ik herhaal dat de drempel tussen extreem hardrijdende velomobielen en atleten ERG HOOG ligt.

    Nu kunnen jullie beweren dat dat allemaal nergens voor nodig is, maar je leest dus meerdere waarnemeningen dat het evenment krimpt, eentonig wordt om aan te zien en meer. Als dat zo doorgaat wordt het dus opgeheven of een feestje voor enkelen. Is dat de bedoeling ?

    Nee ? Dan moet je iets veranderen. En ik denk dat de sleutel ligt in de "inactieve" rijders te interesseren wel iets actiever te worden. Met een uursrit waar men een stuk rustiger en leuker erachter kan komen wat hun eigen velomobiel kan op een wedstrijdbaan. Atletische rijders met een snelle velomobielen kunnen zich melden voor de echte wedstrijd, rijders die iets laagdrempeliger willen meedoen kunnen dan inschrijven op de uursrit zonder winnaars of plaatsnotering. Dan gaat het echt om wat jij met jouw machine kunt. En wat mij betreft rijden daar ook gewoon e-Orca's in mee. Met accu en aandrijving gewoon in werking.

    Dat is niet onsportief, maar juist heel leerzaam, kun je ook eens zien wat die machines presteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. we staan op dit moment open voor vernieuwingen, zowel qua plaats, tijd en programma. Niets ligt vast. Op zich is het helemaal niet nodig om speciale wedstrijden voor de langzameren te organiseren. Als je gewoon de regels volgt (rechts rijden bij rechtsom rondje) gebeurt er niets om angstig van te worden. Maar zoals Kees van Malssen al uitlegde worden keuzes veelal op het gevoel gemaakt, en moeten we hier misschien toch iets mee. We kunnen wel wedstrijden verzinnen waarin velomobielen niet de snelsten zijn, en we kunnen ook velomobielen en open liggers apart laten rijden. Of werken met een serie criteriums waarin slakken en hazen na de eerste ronde gescheiden worden, en vervolgens hun eigen finale rijden. Een van de plekken die we bekijken is Nedereindse Berg. Daar heb je drie banen die je gescheiden of gecombineerd kunt gebruiken, kun je VMs buitenom laten rijden en ongestroomlijnden in het midden. Andere kandidaat locaties zijn Spaarnwoude, Het Hulsbeek, Flevonice, of toch Amsterdam-Sloten. Roep maar als je nog iets weet dat geschikt zou kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er wordt wel aangegeven dat het velen om het even is of pietje, pukje of klaasje een wedstrijd wint, en al helemaal als pietje, pukje en klaasje alleen wisselen van plaats 1,2 of 3.

      Men komt dus NIET specifiek voor de atleten of de langsflitsende velomobielen die ze rijden. Sterker nog : aangegeven wordt dat als dit zo blijft men voortaan niet meer komt.

      Daaruit valt af te leiden dat bezoekers dus wel voornamelijk kwamen voor alles om de wedstrijden heen : de lezingen, tentoonstellingen van modellen, onderdelenmarkten en uitprobeer mogelijkheden ( test fietsen en velomobielen ) kwamen.

      Onder "uitprobeer mogelijkheid" schaar ik dan ook mijn eigen suggestie : een laagdrempelige "kennismaak of instap race" die volledig los staat van de echte wedstrijd. Daar kunnen rijders met hun velomobielen hun mogelijkheden ontdekken en zelfvertrouwen opbouwen misschien wel een keer wel mee te doen met het "serieuze" werk.

      Ik denk dat het een misverstand is dat je makkelijk zomaar even inschrijft voor een (serieuze) wedstrijd, en al helemaal niet als je geen snel velomobieltype hebt of bovengemiddelde atleet bent. Die rijders staan dus allemaal te kijken langs de kant of komen niet ( meer )

      Dan heb je de keus elitair te blijven en te menen dat de wedstrijd al laagdrempelig is, of je af te vragen waarom Paul schrijft dat velen hebben aangegeven niet meer te komen als het evenement zo blijft....



      Verwijderen
    2. Niet 'velen' maar 'diverse' beste Quezzzt ;-).

      Verwijderen
    3. Ik heb er geen verstand van en gewoon wat gegoogeld
      Ook niet centraal in Nederland, te groot en ook te duur, maar wel totaal anders ;-): http://www.sportzonelimburg.nl/tomdumoulinbikepark/

      Niet ver daar vandaan: https://www.stichtingwielerbaangeleen.com

      Bladel: http://www.hetsnellewiel.nl/accommodatie/wielerparcours-en-clubhuis/



      Verwijderen
  17. Of verschillede catagorieen in dezelfde wedsrijd...
    Als op Le Mans.
    Andere kleur nummer andere catagorie..

    Gr
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Le Mans is natuurlijk 24 uur in gebruik, en daarom is dit systeem natuurlijk nodig.

      Groet
      (andere) Rudolf

      Verwijderen
    2. De 3 en 6 uursrace startte dit jaar tegelijk. Daar was wel een poging gedaan om met stickertjes aan te geven in welke race men zat. Je moest wel weten waar te zoeken om het onderscheid te maken ;-)

      Verwijderen
  18. Een evenement als CV zou juist interessant en spectaculair kunnen worden als de snelle "Battle Mountain tweewielers" gaan meedoen. Wel in een aparte race en op een geschikte baan, bv de RDW-baan, of is die niet meer beschikbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. RDW baan schijnt te duur te zijn. En dat is ontzettend jammer want je kon er fantastisch racen.

      Verwijderen
  19. Ja Piet, dat zou te gek zijn, een Battle Lowland! Die dingen wil ik wel eens zien rijden. Verder snap ik niet dat mensen de ligfietswedstrijden niet interessant vinden. Dat verschil in techniek van de toprijders, lees vooral ook het verslag van @Lighans/Questeen, die ziet dat ook. De desintresse van ligfietsverkopers (als het klopt): stom! Ik rij op een ligfiets omdat ik er ooit op heb testgereden op een Op Pad beurs. Ik rij een Scorpion FS omdat ik erop heb testgereden op de Fiets en Wandelbeurs. Wie niet zaait, zal nooit oogsten. Amsterdam: ik had vanaf Almere vorig jaar een prima aanrijdroute. Door A'dam Zuidoost, Gaasperplas, Amsterdamse bos, die kant is het fantastisch fietsen. Ik was er zelf ook niet dit jaar maar dat komt door alle negatieve communicatie rondom het festival dat als kernboodschap leek te hebben: we zijn op sterven na dood, het gaat waarschijnlijk niet door, etc. Mensen zijn graag onderdeel van een succesverhaal, niet van een onzekere mislukking. CV moet zelf goed gaan nadenken over wat het is en zoals iemand hier al opmerkte: laat die pretentieuze vlees noch vis naam vallen en noem het gewoon het zomer kampeer ligfietstreffen of zoiets. En nu allemaal naar A Race In The Park. Waar je kan zien waar een postieve aanpak toe kan leiden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind Battle Lowland een heel mooie naam :-)

      Verwijderen
    2. Nog wat leuke feitjes:
      - tijdens afgelopen CV reed HPT Delft op de RDW baan een testrit.
      - Het team wilde daarna wel een demo geven op CV, maar vroeg daar een -voor ons onbetaalbare- prijs voor.
      - Jan-Marcel van team Cygnus vertelde tijdens zijn lezing dat de snelheid op laagland niet te vergelijken is met die in Battle Mountain.

      Verwijderen
    3. Je zou zeggen dat de atleten in ijlere lucht die de luchtweerstand verminderd dan ook minder zuurstof kunnen opnemen dan op zeeniveau dus minder kracht kunnen leveren ? Of werkt dat niet zo evenredig als vermindering van luchtweerstand ?

      Inderdaad lees ik hier snelheden van 80-90 km/u wat een beetje "tegenvalt" als je dat vergelijkt met rond de 130 km/u. Het is naar verluidt ook een vals plat en ze zullen wel niet tegen een helling recordpogingen doen...

      Maar dat houdt in dat DF's en Milans e.d. dus ook nog een stukje sneller kunnen....zouden ze met de juiste atleet 100 km/u redden ? :-)))

      Verwijderen
    4. Vorig jaar reed er een DF mee in Battle Mountain, wat ik daarvan kan vinden is dat 'ie 95 km/u reed.
      Zie http://www.ligfiets.net/news/5384/battle-mountain-2016-een-mooie-ochtend-1.html

      Verwijderen
    5. Bah, wat arrogant van HPT Delft om veel geld te vragen.

      Verwijderen
  20. Met belangstelling alles gelezen. Zoals met zo vaak met veel reacties zit er een kern van waarheid in en ook zaken die niet helemaal juist zijn:
    Ja, het is wel laagdrempelig. Ik wil niet denigrerend doen naar langzamere deelnemers, maar er zitten fietsers tussen die gewoon veel langzamer rijden dan iemand met een DF. En die mogen gewoon mee doen, niets op tegen. En ja, dat is even vervelend als je er even niets langs kan, omdat je anders een bocht niet optimaal kan nemen en je een beetje haast hebt. Bovendien: op de wielerbaan kon na afloop van de wedstrijd vrij gereden worden. Ik heb er maar weinig mensen gebruik van zien maken. En nee, de top 5 is niet voor ervaren topatleten, daar rijden ook hele gewone mensen tussen, die maar een paar wedstrijden per jaar rijden. Met een gewone huis-tuin en keuken DF, gewone banden, alleen hier en daar wat afgeplakt. Het meest optimale zou verschillende klassen zijn bijvoorbeeld (snel met een minimumsnelheid van 40 en langzamer met een maximum van 45). Controle daarop is niet nodig, niemand gaat voor zijn lol met 60 in een 40 groep rijden of andersom. Helaas vrees ik dat Reinier wel gelijk heeft, de hobby is te klein om op te delen in klassen. Verder: snel rijden zonder prijs (geen wedstrijdelement) zie ik niks in. Ik heb niet de indruk dat de winnaars het om de prijs te doen is. Zij zullen zonder prijs in het vooruitzicht niet langzamer rijden dan ze nu doen. Tenminste ikke niet. En ja: als niet of minder actieve rijders niet rijden, is er inderdaad (te) weinig te doen. En ja, het is misschien niet leuk om een uur naar voorbij vliegende velomobielen te kijken. Maar dat hoeft ook niet, sporten moet je niet naar kijken, maar moet je zelf doen. Ieder op zijn en haar niveau. Het best is het advies van Belle opvolgen: uitkijken hoe ze het bij A Race in The Park aanpakken. Ik hoop dat ik dan kan zijn.En nogmaals: voor iemand die wel wou rijden op CV was het een prachtig evenement.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben voorstander van houden wat goed is ( de wedstrijd voor snelle rijders dus ) en aanpassen wat beter kan ( de hinder van langzame rijders voor snelle rijders EN andersom omdat langsgierende velomobielen die veel harder rijden demotiverend en beangstigend kunnen zijn )

      Ik snap dat neiamnd gebruik maakt van even vrij kunnen rijden, daar moet je natuurlijk een gezellig evenement van maken MET tijdwaarneming zodat men net als de echte wedstrijd wel kan zien wat men presteert. Ik noem het ook niet voor niets instap- of opstap race. Dat is om iet uit te proberen voordat je in het diepe wordt gegooid. Veel opleidingen of sporten gebruiken zo'n constructie ook. Even snuffelen in een "veilige" setting. Dan pas "echt" met de grote jongens meedoen.

      Misschien is dat een waardeloos plan en flopt het genadeloos zou het ooit geprobeerd worden. Maar misschien is het ook net wat de vele honderden "gewone" velomobielrijders die nu niet meedoen en niet eens komen nodig hebben om van nieuwsgierigheid wel eens ergens aan mee te doen. Dan krijg je meer deelnemers, dus bezoekers en alle dingen die daaruit voortkomen. ( lezingen, tentoonstellingen, markten e.d. hebben vooral zin bij grotere bezoekersaantallen....)

      Uiteraard faalt het zowiezo als men blijft volharden in klassificaties als "langzaam" en "slak" Dat neerbuigende kan iederen wel zonder. Kortom het moet weer leuk worden voor meer mensen dan alleen die in de snelste velomobielen.

      Inderdaad de sport is klein. Daarom kun je waarschijnlijk ook niet volstaan met een wedstrijd alleeen voor se snelste rijders met het beste materiaal zoals in vele grotere sporten. Die hebben deze problemen niet.

      Verwijderen
    2. Quezzzt, het idee is zeker het proberen waard. Wat ik alleen probeer te verduidelijken is dat de afstand tussen de (sub)top en de rest niet zo groot is als sommigen denken. Maar als met jou idee een mogelijke drempel weggenomen kan worden, alleen maar goed. Met vrij rijden (wat ik gebruikte om wat meer ervaring op de wielerbaan op te doen) was de tijdwaarneming overigens ook nog actief (maar dat zag ik pas achteraf in de grafieken ;-(, anders had ik nog wel even mijn best gedaan.

      Verwijderen
  21. Een gevarieerd CV is naar mijn mening het beste. Voor elk wat wils. Wat ik hoorde is dat de race voor kijkers niet interessant is vanwege de korte tijd dat je de racers voorbij ziet flitsen. Op de RDW baan en in Venray is het visueel leuker. Racen in Sloten is voor mij leuker, wegens de grootte van de baan, niet zo'n saai ovaal. Tja, voor wie organiseer je een CV? Deelnemers of kijkers? Sommigen zijn van beide categorieën.
    Spezi is leuk voor kijkers en standhouders, maar daar wordt niet geraced.
    Een mix van beide?
    Als het zo doorgaat als de afgelopen jaren sterft het uit en dat zou jammer zijn. Er komen steeds minder deelnemers.
    LOL komt toch wel, want het is een uitstapje voor ons. Maar daar hebben we geen CV voor nodig. Maar onze voorkeur is uiteraard wel de combi!

    Gaan we het in Oost Nederland doen? Rondom de mooie baan van Apeldoorn, met een stratencircuit. Wij staan overal open voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ben al jaren een vaste bezoeker van CV en heb daarvan een 2-tal keer meegedaan aan de 1-uurswedstrijd en ondanks dat mijn gemiddelde snelheid circa 15 km/h lager ligt dan dat van de toprijders, heb ik me geen moment onveilig gevoeld op de baan en heb ik genoten van mijn eigen race.
    Je vind ook gedurende dat uur automatisch min of meer gelijkwaardige rijders waarmee je de strijd kunt aangaan.
    Kortom, wat mij betreft niets op splitsen. Wel zou ik weer graag terug gaan naar de RDW-baan.
    Er is echter wel een reden waardoor ik CV momenteel minder leuk vind,
    dat is het ontbreken van het probeerparkoers, de ligfietsfabrikanten,
    de onderdelenkraampjes en de zelfbouwers, waardoor er buiten de wedstrijden om niets anders meer is om te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Piet,
    Als deelnemer overzie je het wedstrijdveld veel beter dan een buitenstaander, en richt je je op je persoonlijke tegenstanders, en dat is echt hardstikke leuk. Het geschetste probleem is dat de deelname terug lijkt te lopen, en er weinig aanwas aan nieuwe deelnemers is. Nieuwe aanwas is nodig, en daar komt beeldvorming naar buiten om de hoek kijken.

    In de wedstrijdzeilerij heeft men ook min of meer hetzelfde probleem, en daar heeft men ook geexperimenteerd met het aantrekkelijk maken voor toeschouwers. Omdat een wedstrijd kilometers uit de kust plaatsvindt is het voor toeschouwers (if any) lastig om te zien wie nu voor ligt, en waarom. Men is gaan experimenteren met GPS trackers, en luchtbeelden. (helicopter / drone)
    Daarnaast heeft men zoiets geintroduceerd als de Medalrace waarbij de beste 10 de laatste een of twee races tegen elkaar varen met dubbele punten. Door het kleinere deelnemers aantal kan men dan heel dicht op de kust de wedstrijd organiseren, en kunnen toeschouwers de boel goed zien. Dit heeft in het begin onder zeilers protest opgeleverd, maar ik moet zeggen dat het toch een enorm succes is gebleken.

    Over de kraampjes en het probeerparkoers denk ik dat ik het met je eens ben. Het is natuurlijk niet alleen wedstrijden.

    Groet
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik heb nog eens alles doorgelezen en denk dat een toertocht op cv een vergissing is : CV zijn wedstrijden en veel bezoekers die komen kijken rijden al een vaak flinke toerrit : namelijk naar de CV en van de CV naar huis ! Als de CV wat verder van de meeste rijders van huis is is dat natuurlijk recept voor 0,0 interesse in een toerrit. Dat is gewoon logica.

    Je kunt nu wel eruit filteren dat bezoekers voor alles om de wedstrijden heen kwamen en het veel minder leuk vinden als dat afwezig is. Voor de hand liggend probleem is dat alles om de wedstrijden heen ( probeer ligfietsen en velomobielen, stands, tentoonstellingen, lezingen ) niet komt als er geen aanzienlijke bezoekersaantallen zijn. Daarom moet er ook iets gebeuren meer deelnemers te trekken voordat er meer bezoekers komen. ( deelnemers zijn vaak ook bezoekers, en brengen vaak andere bezoekers mee )

    Laagdrempelig ook eens meerijden is dan de sleutel. Hoe je dat gaat doen is aan de organisatie. Ik geef wel het "advies" niet alleen naar wedstrijdrijders te luisteren maar zeker ook naar bezoekende ligfiets en velomobielrijders wat hen weerhoudt om een mee te doen, en of er een soort wedstrijd zou zijn die hen wel nieuwsgierig maakt. Laat de belangen van hardrijdende deelnemers dan even los : die krijgen hun snelle of lanfdurige wedstrijd toch wel. Het gaat even om de vele honderden ligfietsers en velomobielrijders die nu NIET meedoen en waarom niet. En wat er voor nodig is hen op de baan te krijgen in enige vorm.

    Als laatste de "reclame" of aankondiging van wat je uiteindelijk geregeld hebt. De snelle en lange duurs wedstrijden zijn genoegzaam bekend, en deelnemers daaraan komen uit zichzelf wel als ze lezen dat het evenement doorgaat. Maar potentiele deelnemers moet je echt bereiken, informeren en interesseren. Dat doe je niet met Ligfiets& en de ligfiets site want niet alle potentiele deelnemers lezen daar.

    Wellicht is het handig als autheurs van veel gelezen blogs daar helpen tijdig over de (nieuwe) mogelijkheden te schrijven en velomobiel en ligfiets fabrikanten/verkooppunten al hun klanten informeren dat ze mee kunnen doen met hun fiets. En/of wellicht een wervende poster ophangen waar staat wat er allemaal te doen is. Kortom voor succes moet je meer moeite doen dan alleen een melding op eigen site/kanalen.





    BeantwoordenVerwijderen
  25. Bedankt voor de nuttige suggesties voor wat betreft PR, laagdrempigheid en (eerder) over het denigrerende van slakken en hazen. Dat laatste is een oude term van Richard B die nog liever over weekdieren sprak. Ik ben ook van mening dat iedereen die met een fiets komt ook mee zou moeten (willen) doen aan de races. Op dit moment is het als een schaaktoernooi waar ook een paar grootmeesters aan meedoen, je kunt tegen ze opkijken hun wedstrijden analyseren, maar zelf kom je er niet aan te pas. Ik snap het verhaal van Piet Kunis dat je bij een drie-uursrace je eigen groepje wel vind waarmee je de strijd aangaat, maar het wedstrijdelement is daarmee wel heel kunstmatig. We zouden dit kunnen veranderen door anders te splitsen. Nu hebben we ongestroomlijnd/gestroomlijnd, een/tweesporen, man/vrouw etc. Maar we kunnen ook uitsluitend op snelheid indelen. We beginnen bijvoorbeeld met een snelheidsmeting in de vorm van een afvalrace, waarbij begonnen wordt op toertempo en daarna elke ronde het tempo wordt opgevoerd. Wie afhaakt van de groep moet naar de kant. Vanaf 50 km/uur gaat de wedstrijd los en wordt er gesprint om de eindzege.
    Daarna volgen criteriums in drie of vier snelheidsgroepen: aardlingen, mindere goden en oppergoden. Dit is het leukst als je een dubbele baan hebt, zoals in Nedereindse Berg, want dan kun je twee criteriums tegelijk houden. En daar kun je ook het parcours 'verkeerd rijden' en zo een stadsrace simuleren met bochten van bijna 180 graden, waarbij trike-riders de lol van hun leven hebben. Dit gecombineerd met traditionele toppers als een sprint op een stuk rechte weg, een 1-uurs en een 3-uursrace zal het volgens mij een vele malen leuker maken om deel te nemen. Voor de snelle DF rijders blijft het even interessant als altijd, zij hoeven bij het criterium wat minder 'aardlingen' in te halen, en kunnen tijdens hun pauzes kijken naar andere leuke races. Het enige nadeel voor hen is dat als we inderdaad voor een dubbel parcours kiezen, dat er dan ook twee keer zoveel bochten inzitten. Dit zal zeker de snelheid in de uursrace wat omlaag brengen. Het wordt nog even puzzelen hoe we de puntentelling doen. Voor de overall uitslag van CV kijken we waarschijnlijk alleen naar de categorie oppergoden. Voor de andere categoriën is er per wedstrijd een prijs.
    Schiet er maar op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben enthousiast over veel van je geopperde ideeen behalve de snelheid omlaag brengen. "houden wat goed is" is ontzettend belangrijk ! In de vele reacties kun je lezen dat gierend hard voor de meesten nog lang niet hard genoeg is :-))) De oppergoden moeten nog harder rijden en wellicht kunnen ze dat ook als de (veel) langzamere deelnemers hen niet in de weg rijden :-) Dat potentiele heel positieve punt voor de hardrijders moet je juist optimaal benutten, dan ervaren zij ook positieve veranderingen.

      Onderdelen toevoegen en langzamere deelneemrs afsplitsen ( met positieve humor zoals de aardlingen, mindere goden en oppergoden ) zodat zij later of op een andere baan meer in hun element kunnen rijden lijkt mij helemaal ok. Wild en nieuw zelfs en zeker de moeite waard om mee te maken of te aanschouwen. Geen uitgekauwd programma die je al vaak hebt gezien in dat geval.

      Maar blijf ook nadenken over hoe je zoveel mogelijk rijders bereikt. Iemand die niet (tijdig) weet dat en wat er plaatsvind zal niet komen. Wellicht geldt dat ook voor vrijwilligers. Slim gebruik van social media en Blogs hebben een flink bereik en kosten waarschijnlijk niets. Ook de werkplaatsen van ligfiets en velomobiefabrikanten zijn belangrijke plaatsen en die hebben er ook baat bij. Als er een aantal gepakt worden door het wedstrijdvirus die anders nooit haddden meegedaan zouden er toch weer wat meer DF's of andere carbon topmodellen kunnen worden besteld....











      Verwijderen
  26. Nu ik er wat langer over nadenk, vind ik dat het leuk zou zijn als er in (binnen de wedstrijden) aparte klassementen zouden zijn voor; Velomobielen met dichte wielkasten zo als Milans, Quest, DF's met dichte wielkasten en Go-one's
    een klasse daaronder voor Velomobielen met open wielkasten, zoals Strada's en Mango's, maar ook aparte klassementen voor open- of gesloten 2-wielers.
    Door aparte klasse te creëren, kan je binnen het geheel, je eigen wedstrijd rijden tegen tegenstanders met min of meer gelijk materiaal.

    Ook onderschrijf ik geheel wat Casper aangeeft; ik zou ook graag een combinatie zien van racen en een soort Spezi

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Misschien is het een idee om onderscheid te maken tussen recreanten en wedstrijdrijders? Dat is min of meer wat Quezzzt voorstelde, maar ook wel het meest eenvoudig uitvoerbare idee. Ik zou proberen het niet onnodig ingewikkeld te gaan maken.

    Ik denk dat de wedstrijdrijders nu een prima weekend hebben gehad, dus waarom zou daar wat aan veranderd moeten worden? Maak er een recreanten-klasse naast, en daar kunnen degenen aan meedoen die om welke reden dan ook niet in de snelle wedstrijd mee willen rijden.
    In andere sporten (zoals survival) zijn er ook wedstrijden voor recreanten. Iedereen kan dan zelf bepalen waaraan hij/zij deelneemt, maar het is duidelijk dat in de recreanten-klasse dan minder hard gereden wordt. Bij de wedstrijdrijders zijn dan bijvoorbeeld ook punten te verdienen voor de BeND races. Organisatorisch ook niet al te ingewikkeld lijkt me.

    Mij lijken op het moment deelnemersaantallen te klein om alles onder te verdelen in meer klassen dan nu het geval is. In de uitslag staan gelukkig de fietstypes genoemd, zodat je wel kan zien op welke plek je staat ten opzichte van een ander met vergelijkbare fiets.

    Ik kan me herinneren dat er twee jaar geleden een enquête is gehouden over de CV. Wellicht is het handig om de uitkomsten daarvan nog eens te bekijken en vergelijken, misschien staan ook daar nog bruikbare ideeën bij.

    BeantwoordenVerwijderen