vrijdag 6 januari 2012

Onbekend maakt onzichtbaar

Gisteravond fietste ik van Leusden naar Amersfoort toen ik in het licht van de lantaarns vlakbij het viaduct over de A28 aan de Heiligenbergerweg aan de overkant van de weg een witte Quest zag staan. Met een aanhanger erachter en een kap erop. Op zich niets bijzonders zou je zeggen. We zien allemaal wel eens een velomobiel voorbijkomen. Als was het maar omdat je er zelf in zit ;-)


Hier, aan de overkant van de weg zag ik een witte Quest, die ik een paar jaar geleden onder dezelfde omstandigheden waarschijnlijk niet opgemerkt zou hebben....

Maar de realiteit is anders, schoot me op dat moment gisteravond te binnen. Voor juli 2011 had ik nog nooit een velomobiel in het echt gezien. In die maand maakte ik nl. mijn eerste proefrit bij Velomobiel in Dronten. En daar staan er genoeg. Maar bijzonder is wel dat ik in de maanden daarna ineens overal Questen en Strada's begon waar te nemen. Ik herinner me een gele Quest in Amersfoort en een witte Quest die met grote snelheid over de Harderwijkerweg in Dieren reed. Later misschien diezelfde witte Quest weer gezien langs het Apeldoorns Kanaal ergens ter hoogte van Eerbeek.

En nu dan die witte Quest met aanhanger. Mijn gedachte bij al deze waarnemingen, die ik voor juli 2011 dus nooit had, is simpel. Onbekend maakt onzichtbaar. Je weet niet wat een velomobiel is dus zie je ze ook niet. Op de site van Velomobiel staat dat de eerste Questen al in 2000 werden geproduceerd. Dus ik ben 11 jaar blind geweest...

Op velomobiel weblogs en de nieuwsgroep lees je het nogal eens. Als velomobielrijder (en als ligfietser in het algemeen) zou je slecht zichtbaar zijn. Die slechte zichtbaarheid zou wel eens veel meer over het bovenstaande kunnen gaan dan over het daadwerkelijk niet op merken van een groot (vaak geel) gevaarte uitgerust met reflectiestrepen en supersterke verlichting.

Als dus het aantal velomobielen in Nederland een kritische grens overschrijdt zal het vermeende probleem van de onzichtbaarheid vanzelf opgelost worden.

update met nog een velomobiel sighting: Op maandagmorgen 9  januari omstreeks 7.30 uur zag ik een waarschijnlijk rood-witte Mango? op de hoek Anklaarseweg / Aristotilesstraat in Apeldoorn.

1 opmerking:

  1. Dat is een hele intressante waarneming. Nieuw voor mij.

    Bekijk eens volgende filmpjes
    http://www.youtube.com/watch?v=HieKnu3lrHs
    en
    http://www.youtube.com/watch?v=bioyh7Gnskg&feature=related

    Ze zullen ook nog vaak als rede aangeven dat je slecht zichtbaar bent: Je bent zo laag!
    We zijn net zo hoog als een sportwagen of een kind op een fietsje en de streep op de weg is maar 5 mm hoog en die zie je toch ook?
    Hoogte heeft er niets mee van doen.

    Geduld, vriendelijk blijven, niet in discussie gaan is het advies.
    Laat je beschuldigen, beledigen desnoods, maar je bent niet verplicht om je te verdedigen.
    Fiets defensief, rij niemand plat en laat je niet plat rijden dan komt het allemaal goed.

    BeantwoordenVerwijderen