zaterdag 28 september 2013

Mijn fluisterstrada

In  het grote kantoor waar ik meestal werk is anderhalf jaar geleden het nieuwe flexibele werken ingevoerd. De losse kamers zijn eruit gesloopt en vervangen door grote open werkzalen waar (bijna) niemand meer een vast plek heeft.

Daar werken lijkt wel wat op velomobielrijden: het is altijd lawaaierig om je heen. Als je pech hebt zitten ze 10 meter verderop te vergaderen én voert je achterbuurman weer eens één van z'n beruchte telefoongesprekken waar geen eind aan komt. Stil is het er eigenlijk alleen op vrijdagmiddag na een uur of drie. Of je moet één van de schaarse stiltewerkplekken claimen.

Maar het is natuurlijk niet zo'n lawaai als in de Strada. Na mijn geruchtmakende Velodecibels Test probeerde ik de Zuidafrikaanse Spoilerz om de windruis onder de duim te krijgen. Dat was geen groot succes. Ik besloot zwaarder geschut in te zetten: oordopjes van Alpine Motosafe. En daar heb ik vorige week mee  gefietst.

twee typen filters, een reserve oordopje,
een inbrenghulsje en een etuitje. Kosten: ongeveer 25 euro.
Ik meldde het al kort op Twitter: het was echt wennen. Bij de dopjes krijg je groene en gele filters. Geel filtert het meest en die probeerde ik dus eerst. Met het bijgeleverde inbrenghulsje kun je ze vrij makkelijk je oor in draaien. Een beetje spuug erop maakt dat makkelijker. Als ze goed zitten, en dat lukte me niet altijd gelijk, voel je er niks van. Zitten ze scheef dan voelen ze al snel hinderlijk aan.

Het resultaat was verbluffend, in meerdere opzichten. Al dat dagelijkse fietslawaai, het geruis en geknerp van de ketting, het kettingwiel onder mijn stoeltje, het glijden van de ketting over de achtertandwielen bij het schakelen, de windruis, dit alles verdween grotendeels in het zwarte gat van die gele dopjesfilters. Tot zover missie geslaagd.

Wat hoorde ik nog wel? De claxon bijvoorbeeld, een auto aan de overkant van het kanaal op het moment dat ie me inhaalde. Een inhalende bromfiets ook pas op het moment dat ie langszij kwam. Een beetje windruis was er ook nog, net zoals nog een deel van het kettinggeluid. Op de supergrove klinkers van Apeldoorns Autoboulevard bleef alleen een diepe resonantie als een soort trillende klopboor door het stoeltje heen merkbaar. Het normale geroffel was weg. Mijn lawaaibak was een fluisterfiets geworden.

En dan merk je ook, dat je je in het verkeer niet alleen visueel oriënteert. Je gehoor is daarbij toch ook belangrijk. Ik moest extra moest opletten omdat ik verkeer van links, rechts en achter niet al van verre kon horen aankomen. Vooral in het diepe duister van de ochtend was dat een factor van belang.

Ik miste bijvoorbeeld ook het gegons van de banden in een scherpe Strada-bocht. En ook kon ik niet altijd horen of de ketting goed langs de achterderailleur liep. Je weet wel, zo'n klein rateltje dat je vertelt dat je de shifter kort iets moet aantrekken.

En last but not least, een gesprekje voeren onderweg is ook wat lastiger. Dat merkte ik toen ik op een splitsing ten oosten van Apeldoorn een Quest van links zag naderen. Het was een gele carbonversie met een witte race- of toerkap.  "Ha..., even een praatje maken" dacht ik en stak mijn hand op. De Quest stopte en de berijder vroeg mij: "Do you speak English or German?". Het was een Duitse velonaut, nog die ochtend vertrokken uit Keulen en onderweg naar, waar anders, Dronten. Hij had er al 195 kilometers opzitten en wilde de volgende dag nog door naar Assen.

Maar het hele gesprek kon ik alleen maar goed voeren, nadat ik die verdraaide oordopjes uit mijn oren had gewrikt. Het inbrenghulsje zat ergens in mijn rugzak die in de Stradastaart zat. Ik besloot dus doploos de tweede helft van mijn tocht voort te zetten.

En toen merkte ik in wat voor lawaaibak ik de afgelopen anderhalf jaar heb rondgereden. De windruis viel me eigenlijk mee, maar de rest! Het getril van mijn gele bakje, het geraas van de banden, het draaien van de ketting. En nog drieduizend andere semi-permanente geluiden.  Het leek wel alsof ik in een rijdende fabriekshal zat. Het was oorverdovend, maar na een tijdje hoorde ik dat niet meer. Tja.

Komende week ga ik over op het minder sterke groene filter. Wellicht dat de Strada dan het comfort van de ideale stiltewerkplek kan bereiken. En wat fine-tuning van de fiets kan waarschijnlijk ook geen kwaad ;-).

Update 2 oktober 2013De groene filterdopjes bevallen een stuk beter. Je hoort gewoonweg meer van je omgeving en dat is voor mij prettiger.



9 opmerkingen:

  1. Ik heb vandaag ook met oordopjes gereden, maar de goedkope weggooi schuimdopjes, die dempen gemiddeld 35 decibel. Nadeel in mijn geval bij rustig rijden is dat mijn tinnitus dan de overhand neemt die ik bij normaal omgevingsgeluid niet bewust hoor. Dat is voornamelijk een keiharde suis met wat tuuut ttuut tuuut erdoorheen. Met gehoorgang afsluiting is dat nog hinderlijker dan s'nachts in bed. Maar ik wil ook niet dat het erger wordt dus ik moet wel aan de gehoorbescherming nu ik weet dat het tot 105 db(a) kan oplopen in de Quest.

    Bij wat vaart maken wordt het kettinggeluid, gerommel en windruis al zo luid dat de hinderlijke tinnitus wegvalt. Moet je nagaan wat voor een lawaai dat moet zijn als die oordoppen al 35 db wegfilteren...

    Ik heb nu een plattere ooromsluitende gehoorbeschermer gezien die wel wat minder wegfiltert : 25 db. Die geeft dan niet de oorgangirritaties, oorsmeer naar binnen drukken en/of ontstekingen maar past wel onder de racekap. Ook hoor je dan nog wel verkeer naast je. Bij 105 db(a) wat natuurlijk wel een piekwaarde is blijft 85 db(a) over. Dat is luid, maar een stuk minder gevaarlijk bij een paar uur rijden. Ik denk dat ik die ga kopen, is ook maar iets van 30 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Quezzzt, waar heb je die plattere ooromsluitende gehoorbeschermer gezien? Geef ff een link.

      thx
      Paul

      Verwijderen
    2. Hmm ik weet niet wat je van "platter" verwacht maar http://www.oorkappen-shop.nl/per-demping/lage-demping.html kun je eens rondzien.

      Ik vind voornamelijk de Sordin Low wel wat, maar de Peltor H4 of de Optime I lijken ook te voldoen. Ze zijn minder dik dan de oorkappen met betere demping.

      Verwijderen
  2. Hmm. Goed idee. Die Alpine doppen heb ik ook nog ergens liggen; erfenis uit de motorperiode ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Alpine oordoppen heb ik serieuze bedenkingen bij voor gebruik in een fiets. Ik heb ze indertijd ook aangeschaft voor gebruik op de motor. Dat is een geheel ander verhaal met een permanente Orkaan om je hoofd versterkt door gierend windgeruis van de Integraalhelm.
    Bij fietsen moet je zoals jezelf opmerkt op geheel andere zaken in het verkeer. Gehoor is een belangrijk onderdeel van waarnemen.
    De Alpine dopjes heb ik wel bij me, maar dan voor het kamperen. Fietsers kunnen op treffens behoorlijk luidruchtig zijn (altijd naast mijn tent....) tot diep in de nacht. Wil ik mijn slaap krijgen dan werken deze dopjes uitstekend. Muisstil, zodat ik uitsluitend nog het ruisen van mijn bloed hoor en mijn tinnitus...

    Volgens mij gaat het om demping wat je wilt bereiken, niet volledig afsluiten van je gehoor.
    De schuimdopje (mits goed ingebracht, van Quezzzt dempen volgens mij voldoende voor dit doel.
    35 dB is heel veel demping in dB land. Op het gehoor lijkt het niet veel, we streven volgens ons gevoel naar een 'hoorbare stilte'. Het gaat om de formule. Hoeveel lawaai bereikt je gehoor? Hoe lang zit je in dat lawaai? Als die formule over de drempel heen gaat van gehoorschade, moet je afdoende maatregelen nemen om onder die gehoorschade grens te blijven. Dan zijn die schuimplugjes meer dan voldoende. Al lijken ze nauwelijks iets te doen. In elk geval niet zo hoorbaar dramatisch als die Alpine doen. Maar dat is volgens mij ook niet het doel.

    Nadeel van die plugjes zijn wel divers. Ze vervuilen heel snel heel sterk. Ze zijn vrij moeilijk goed in te brengen. Altans bij mij. Als ze eenmaal gebruikt zijn gaat dat inbrengen nog lastiger door stroep oorsmeer. Je moet steeds nieuwe gebruiken. Schoonmaken is onmogelijk zoals bij de Alpine met een sopje en wat afwasmiddel. Spuug aanbrengen om ze makkelijker in te brengen werkt ook al niet. Eenmaal gebruikt pakken ze makkelijk vuil op wat weer in je oor gebracht wordt.....

    Kortom ik ben niet enthousiast voor beide oorpluggen op de fiets.
    Een gesloten rubber variant is er ook met een (fragiel) beugeltje. Die worden met de druk van dat beugeltje min of meer tegen je oorgang gedrukt. Het rubber is te reinigen. Ze gaan niet diep je oorgang in met alle verontreiniging. Makkelijk af te nemen voor een gesprek. Hangt om je nek, dus blijft schoner en je raakt ze niet kwijt. En belangrijkste, ze sluiten je gehoorgang niet af. Ze dempen wel maar filteren geluiden niet weg. Dat is wat je wilt.

    Ik moet zeggen rijden met oordopjes is niet mijn ding.
    Ik draag in elk geval 's winters een hoofdband over mijn oren. Voor de kou en tegen windgeruis.
    Gisteren zonder minivizier en velomobielkap (jawel!) op en neer naar Zwolle gefietst. Daar ook nog wat kilometers gemaakt op snelheid. Er was behoorlijk wat wind. Zelfs met schuimdeksel op een enorm geraas in mijn oren. De hele avond, nacht, ook nu nog suizen en piepen mijn beide oren. Duidelijk een teken van overbelasting van mijn gehoor. Dat ging om een rit van 135 km in totaal 4,5 uur. SPIJT!
    Volgende keer de kap weer op, of het vizier mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Overigens wel eens opgevallen dat met lage temperatuur 's winter veel erger is dan met een zomers temperatuurtje? De dikte van de lucht (molekulen dichter op elkaar) door temperatuur verschil maakt dus ook nog uit hoeveel lawaai er rond je oren ontstaat.
      Rijden met een velomobielkap neemt wel windgeruis rechtstreeks op je oren weg, maar er is toch een versterkte luchtstroom in de fiets door de voetgaten ontstaan. Toch neem je die niet waar als windgeruis. Ook is de luchtvochtigheid en temperatuur hoger dan buiten onder de kap. (Meting Harry L. van Sinner) Dat de kap hoorbaar geluid versterkt door reflexie tegen de wanden, wil nog niet zeggen dat de dB niveau verhoogd. Je meter pikt nu door uitblijven wan windgeruis die geluiden wel op, maar ze waren er ook bij (maar niet voor je gehoor waarneembaar) toen het werd overstemd door windgeruis.
      Er is dus een duidelijk verschil en onderscheid te maken in gehoorde waarneming en gemeten dB niveau. En dat heb je nog 'ruis' die ontstaat tijdens een meting. Lastige materie die dB's.

      Verwijderen
    2. Theo,

      Dank je. Zoals gebruikelijk is je reactie weer eens langer dan mijn hele bericht. ;-) Oordopjes is ook niet mijn ding maar ik ben nog zoekende. Waarschijnlijk gaat het ook wel helpen als ik probeer die hele fiets wat stiller te maken.

      groet,
      Paul

      Verwijderen
    3. Sorry...ik overwoog tijdens het schijven om er een eigen blogpost van te maken, maar jij hebt de eer van het weer aanzwengelen van dit onderwerp. Die wil ik niet naar mij toetrekken. Wat is het volgende onderwerp? Verlichting? Soorten clips? Welke banden? Remweg? Helmdracht?
      Op de LML werdt het niet gewaardeerd dat dit soort zaken steeds weer herhaald werden. Zoe eerst het archief maar door was de reactie van enkele. Toen ze dit soort onderwerpen gingen trollen ben ik afgehaakt. Voor elke beginner is zijn vraag een nieuw wereldschokkend probleem. Daar mag nimmer op neergeken worden of laagdunkend over gedaan. Dus ik ben nooit moe eindeloos oude koeien weer in nieuwe zakken te doen...eh..dus.:-)
      Al voel ik de prikken van gerichte pijlen soms wel die in mijn richting geschoten worden...:-(

      Verwijderen
  4. Sorry Theo, maar volgens mij ben ik met mijn bericht over de Spoilerz de 'aanstichter' geweest van de aandacht voor het onderwerp herrie... ;-)
    Zelf gebruik ik dus de Spoilerz en de Alpine dopjes. Samen een effectieve vermindering van het geluid maar je mist inderdaad ook wat singnaaltikjes, -rammeltjes. Minder horen van het verkeer ervaar ik niet als een problee,.
    Ik vind het wel vreemd dat er nog geen specifieke fietsoordop beschikbaar is.
    Behalve de onderwerpen die jij al noemt, nog een idee voor een verhoogde aandacht in blogs: kettingsmeermiddel.

    BeantwoordenVerwijderen