maandag 17 maart 2014

Gezwiep, geroffel en gedoe...

Ik had eigenlijk al een ander bericht klaar staan maar besloot eerst maar eens naar een vreemd geluid achter in de fiets te kijken. Dat kijken, werd prutsen, maar het probleem ging niet weg.

Tijdens het fietsen merk ik al een tijdje een roffelend geluid. Maar alleen als ik mijn versnelling in standje 6 zette. In 5 en 7 bleef het rustig(er). Het leek wel of de ketting tegen dat vilten matje op de achterbrug klapperde. Een probleem dat is ontstaan nadat bij velomobiel.nl mijn wat te lange ketting was ingekort? Waarschijnlijk valt het me ook nog niet zo lang op omdat ik eerder die 6e versnelling niet veel gebruikte. En tegenwoordig juist wel, in verband met de juiste geheel vernieuwde trapcadans.

Toen ik dat afgelopen weekeinde uitgebreider ging bestuderen ontdekte ik dat dat klapperen klopte. Juist in die 6e versnelling loopt de ketting net over dat vilten matje en elke zwiep  die die maakt geeft dan gelijk een hoorbaar geluid. Schakel je lichter dan heeft de ketting veel meer ruimte en kan ie dus geluidlozer heen en weer zwiepen. Schakel je zwaarder dan is er weinig ruimte om te zwiepen.

Vraag


De oorzaak? Ik weet het niet. Vandaar dit bericht. Bekijk onderstaande video en laat me weten wat je hier van denkt. Bij voorbaat hartelijk dank! Het enige wat ik tot nu toe kon bedenken is een stugge schakel in de ketting. Maar die heb ik nog niet gevonden.

Je ziet eerst de kettingloop in de 6e versnelling, daarna in de 4e. De ketting maakt vreemde sprongetjes. Ergens tikt er iets, loopt er iets aan, of zit er iets scheef. Maar wat? Het schakelen zelf gaat soepel.



Ik heb de heren van Velomobiel.nl ook een linkje naar deze video gestuurd. Met z'n allen moeten we  er uit kunnen komen!


Naschrift
Een week later fietste ik naar Dronten. Daar vonden ze de echte oorzaak van dit probleem.


13 opmerkingen:

  1. Paul, het lijkt op het eerste gezicht inderdaad of er een schakel vast zit. Dat is te ontdekken door de hele ketting na te lopen op dit probleem. Als het na het inkorten van de ketting is ontstaan, klinkt het nog logisch ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zo langzamerhand begint het daar wel steeds meer op te lijken. Morgen nog maar eens goed speuren!

      Verwijderen
  2. As je lichter schakelt ga je achter op een grotere krans dus dan gaat de ketting strakker staan en als je zwaarder draait ga je achter op een kleinere krans en komt de ketting slapper te staan. Als ik denk dat er een zwaar scharnierende schakel inzit zet ik met geel krijt een streepje op een schalm en als je iedere keer op hetzelfde moment de tik hoort kan het een zwaar lopende schalm zijn. En het kan heel goed door het inkorten gekomen zijn (losponsen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je, goeie tip met dat krijtstreepje...

      Verwijderen
    2. De stugge schakel zou je m.i. dan vrij gemakkelijk moeten vinden daar waar de verbinding met de sluit schakel is gemaakt. Ketting is ook niet versleten of is er evt. een extra nieuw stukje in gekomen naast een wat gebruikt gedeelte waardoor e.e.a.a niet soepel meet over het kettingwiel loopt?

      Verwijderen
    3. Ketting is vrij recent ingekort (na 14.000 km gebruik) bij velomobiel.nl. Ik heb al gespeurd in het stuk rond de sluitschakel maar nog geen echt stugge schakel kunnen vinden.

      Verwijderen
  3. hallo Paul,
    Een stugge schakel lijkt me onwaarschijnlijk, want gezien de lengte van de ketting en de regelmaat van het gezwiep zouden er meerdere stugge schakels inzitten.
    Ik denk meer aan een probleem voor in de aandrijving, bijvoorbeeld de kettingbuis die te dicht bij de voortandwielen zit en zelfs onder de stoel zo af en toe door het kettingwiel wordt aangetikt.
    Wat ook zou kunnen dat de afstelling van de achterderailleur niet meer goed is en dat het volgende grootste achtertandwiel de ketting zo af en toe oppikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het viel me al op dat de kettingbuis (van de trekkende ketting) heel dicht tegen de kettingrol aanzit. Die buis is bij velomobiel.nl pas opnieuw vastgezet. Die zou dan af en toe tegen het kettingwiel kunnen aanlopen en daardoor de kettingloop afremmen. Deze plausibele theorie ga ik morgen aan de praktijk toetsen.

      met veel dank,
      Paul


      Verwijderen
  4. Als je de versteller een fractie verdraaid verandert het geluid dan? anders zou het in de fijnafstelling zitten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Willem,

      Die aan het stuur bedoel je? Heb ik ook even geprobeerd. Heeft geen gevolgen.

      Verwijderen
  5. Hallo Paul,

    Je hebt waarschijnlijk een stugge schakel. Het gebeurd ook in #4, maar dan iets minder. Even nazoeken waar die zich bevind.
    Succes!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri

      de theorie van de stugge schakel is het meest populair. Maar ik heb de hele ketting inmiddels zo'n drie keer nagekeken denk ik. En niks gevonden.

      groet,
      Paul

      Verwijderen
  6. Hallo Paul,

    Misschien dat de tandwieltjes van de achterderailleur aan het verslijten zijn. Dan wil de ketting nog wel eens een klein beetje 'opgelicht' worden.

    Groet en succes met de oplossing,
    F.

    BeantwoordenVerwijderen