maandag 3 maart 2014

"Omdat het crisis is, houden we het klein..."

Ik fietste afgelopen zondag ergens ten westen van Zutphen. Het weer was prima, de weg was rustig. Aan alle randvoorwaarden voor een aangename toertocht was voldaan. Toen, vrij onverwacht, zag ik een enorme paddenstoel op mij afkomen.

Hij moet ongeveer drie bij twee meter hebben gemeten en torende hoog boven mij uit. Nee, ik werd niet ineens wakker uit zo'n vreemde droom die ik wel eens heb. Ik was klaarwakker en bevond mij samen met 6 andere LOL-lers heel even midden in het carnavalsgewoel.

Op de zijkant van die enorme paddenstoel had iemand een doordenkertje geschilderd: "Omdat het crisis is, houden we het klein". Denk daar maar eens over na! Dit soort diepzinnigheden zijn overigens typisch voor de eeuwenoude dorpstradities van Klarenbeek en omstreken.

Carnaval is niet alleen maar zuipen en hossen.

Wij fietsten rustig door, via Beekbergen, Ugchelen en de schaapskooi van Hoog Buurlo. Daar joegen we de kliko's en open liggers zelfs over een stukje onverharde weg! Met als beloning een fraaie route met wijdse uitzichten over de eindeloze heidevelden van de Veluwe.

De grote stille heide....





Via Hoenderloos appelgebak en Loenen kwam het Apeldoorns Kanaal in zicht. Voor mij het punt om af te zwaaien naar het zuiden en thuishaven Dieren.

En daar, ergens vlak voor Dieren kwam een racefietser tot een zeer verrassende ontdekking. Ik zag hem snel in mijn spiegels naderen; en ik trapte al een aardige 33 per uur. Maar toen ie eenmaal langszij kwam bleef ie daar rijden. "Je trapt aardig door...", sprak ik 'm bemoedigend toe. "Nou", antwoordde hij zwaar hijgend ademhalend, "Jij hebt helemaal geen windschaduw! Ik haak af ...". Ach, ooit zullen ze het wel leren.

Met dank aan:
Wim, Arjen, Jan, Edwin, Casper en Marc. Met wie ik al vaker LOL-tochtjes maakte.




3 opmerkingen:

  1. Erg mooi filmpje weer.

    Ik zag je al een paar keer achterom kijken ;) en toen reed ik opeens naast jou :) tijdens de 'afdaling' naar Loenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verslag weer, Paul. Dank voor het meefietsen!

    BeantwoordenVerwijderen