woensdag 12 maart 2014

The top 9 reasons to ride a velomobile...

Een tijdje geleden was ik begonnen aan een blogbericht over de voordelen van het velomobielrijden. Ik was daarbij geïnspireerd geraakt door de talloze pagina's op internet die 'the best of' lijstjes bevatten.  Lijstjes zoals: "7 amazing tips to become a professional photograger", "The 25 funniest pictures of dancing elephants", "48 reasons not to buy the iPhone 5S". En ga zo maar door.  Dit soort pagina's voorziet blijkbaar in een behoefte.

Zo'n bericht wilde ik schrijven, in het Engels, om daarna zoveel bezoekers te trekken dat ik van alleen al van de advertentie-inkomsten stilletjes op een tropisch eiland zou kunnen gaan rentenieren. Inspired by Flappy Bird, zal ik maar zeggen.

Ik had al een heel lijstje gemaakt met allerlei bekende voordelen. Jullie kennen ze wel: weersbestendig, snel, opvallend, gezellig, mooi geel, duurzaam, alternatief, kleurrijk, comfortabel, vreemd, veilig, uniek, etc. etc. Vul het maar verder aan.

Op een gegeven moment had ik een lijstje van de 9 beste redenen om velomobiel te gaan rijden. Maar ik wilde graag een mooi rond getal: ik wilde een 10.  Ik wilde dé tien ''Unique Selling Points"  van de velomobiel. Niets wilde mij te binnen schieten, zelfs niet het meest onzinnige voordeel. Tot ik op een regenachtige dag naar huis fietste.

Langs het gehele Apeldoorns Kanaal loopt een tegenwoordig een uitstekend fietspad maar op een paar plekken is het asfalt iets ingezakt. Daar vormen zich mooie grote plassen. Haast gedachteloos denderde ik dwars door zo'n minimeertje. En toen realiseerde ik me het Tiende Voordeel van de velomobiel.

Foto: Tom & Katrien op Flickr

Ik was met het plezier van een klein jochie op z'n kinderfietsje met opzet dwars door een diepe plas gereden. En mijn voeten en benen waren nog kurkdroog! Als kind trok ik dan altijd m'n voeten omhoog en genoot van de golf van opspattende water. Als velonaut kun je dat plezier ongegeneerd telkens opnieuw beleven.

Vooral met een Strada is het mooi, een golf van opspattend water spuit  omhoog langs de zijkanten van de fiets. Die unieke ervaring van met droge voeten door de grootste plassen te kunnen rijden was het, tot nu toe onbekende, tiende voordeel!

En eigenlijk heb ik die eerste "Top 9 reasons to ride a velomobile" nu helemaal niet meer nodig. Ik ga dat andere stukje ook niet publiceren, dan maar niet rentenieren op een tropisch eiland. Daar hebben ze vast geen mooie diepe fietspadplassen waar ik met mijn Strada in volle vaart doorheen kan rijden.

Naschrift
Marc verwijst in zijn reactie naar deze hele leuke pagina op de site van VeloRydr


7 opmerkingen:

  1. Hallo Paul,

    Weer even met een glimlach stil zitten genieten van je schrijven.......
    Bedankt!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Paul,

    Ik durf te wedden dat je lage afschrijving bent vergeten te noemen !!!!
    There you are :-)

    Leuk stukje.

    Groetjes
    Rudolf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. in zo'n plas moet je een beetje sturen, dan komt het water niet alleen omhoog maar ook nog in je gezicht, en dan hopen dat het geen prut water is ;-)

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor wie de overige redenen zoekt: klik hier ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig leesvoer, ik heb weer met een glimlach (van herkenning) gelezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En meteen zijn de wielkasten weer uitgespoeld... Inderdaad een leuk extraatje met de velomobiel, waarbij je je weer kind voelt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen