dinsdag 25 maart 2014

Het geheim van de dansende ketting

Ondanks alle goede adviezen die ik kreeg bij het gezwiep, geroffel en gedoe van mijn ketting kwam ik er niet echt verder mee. Om maar te beginnen met het grootste geheim: het was dus géén stugge schakel. En er waren eigenlijk maar enkele reacties die een beetje in de richting kwamen.

Ik was het zat en besloot de experts in te vliegen. Dat vliegen moest ik wel zelf doen, laag en naar Dronten. Vandaag was de dag, en Theo, Allert en Ymte stonden al te trappelen van ongeduld toen ik S94 om een uur of negen voor de deur parkeerde.

In eerste instantie vond men het allemaal nogal meevallen (maar ik niet) en dacht Theo aan een kettingrolprobleem. De iets oudere aluminium modellen hadden namelijk geen afgeschuinde tanden waardoor de ketting soms bleef hangen. Een nieuw kettingtandwiel verdween in de fiets maar deed helemaal niets.

Er werd verder gegluurd en geduwd en drooggefietst. Uiteindelijk zei Theo "ik zie geen andere oorzaak dan dat het aan de cassette moet liggen. Waarschijnlijk is daar slijtage. Je ketting is trouwens ook half versleten. En noemde daarbij, met een veelbetekenende blik, het getal 147". "Vervangen die hele handel!", riep ik uit. "Ach, alles kost geld en zorgeloos fietsen is ook wat waard".


Een paar meter ketting en een nieuwe cassette verdwenen in luttele ogenblikken in S94

"Maar eerst gaan we pauzeren...", antwoordde Theo. Bij de thee en koffie praatten we verder over het geheim van mijn dansende ketting. Want 15.000 kilometer is niet echt veel voor een setje tandwielen en een ketting. Toen realiseerde ik me, dat ik tot ongeveer 10.000 kilometer mijn ketting nooit gesmeerd had. Ik dacht dat dat niet nodig was, dat ie nog vet genoeg was. Tja, dat was een beetje dom van mij, aldus de Heren van Velomobiel. Daar had mijn ketting en dus ook de tandwielencassette behoorlijk van geleden. Later drupte ik regelmatig wat olie maar toen was het leed al geschied.

Verbazingwekkend hoe snel de experts van Velomobiel.nl een ketting en een nieuwe cassette in je fiets weten te frommelen. Een proefritje leverde het bewijs. Alles draaide en schakelde weer als nieuw. De schade: een factuur van 135 euro, waarmee ik vooral leergeld betaalde. Smeer die ketting Paul!

Op de weg terug. Mooi nieuw fietspad met uitkijkpunt langs de Hanzelijn richting Kampen. Daarna zwalkte ik wat over de Veluwe. Heen en terug goed voor 167 aangename voorjaarskilometers

Heren, bedankt!
De virtuele slagroomtaarten voor de 'juiste' oplossing van het probleem gaan naar Marc, L@R3NZ en Questikel.

Zij zaten met hun reacties over de aandrijving en eventuele slijtage daarvan aardig in de richting.







6 opmerkingen:

  1. Lekkerrrrrrrrrrrrrrrr dank je wel.
    Heb van dezelfde heren vorig jaar gehoord dat een ketting (mist gesmeerd ☺) we l 50 K km mee moet gaan. Zit ik in ieder geval over de helft heen.

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik blij dat ik wel regelmatig smeer. Momenteel met naaimachineolie, loopt als een zonnetje.

    Overigens triggert dat getal 147 me wel. Wat betekent dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja geheimzinnig zo'n getal ;-) Theo had het in dit verband over de afstand in mm tussen een x aantal schakels (hoeveel weet ik niet meer). Normaal is dat 145, een deels versleten ketting heeft een afstand van 147 mm tussen datzelfde aantal schakels.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Oeps, je hebt gelijk. Jouw opmerking via Twitter "kan ook slijtage zijn..." valt natuurlijk ook in de prijswinnende categorie.Ik heb je in de eregalerij opgenomen.

      Verwijderen
  4. Maar zo'n correct gespelde zin als "Bij de koffie praatten we bij..." maakt gewoon weer alles goed Paul. Voorbeeldig :-)!

    BeantwoordenVerwijderen