donderdag 15 december 2016

Dirty Riding

Het is één van de unieke kenmerken van bezitters van een Strada, maar bijvoorbeeld ook van een Mango of een WAW. Nu groeit deze groep nog verder door al die nieuwe DF-rijders. Het gaat hier om één van de meest opvallende manieren waarop je de bezitter van zo'n fiets kunt herkennen.

Het zijn die unieke tatoeages die meestal in schuine patronen over het gezicht van de rijder verspreid zijn. Lijnen die zich overigens moeiteloos laten doortrekken naar soortgelijke 'striping' op de fiets zelf. Vaak in donkere tinten uitgevoerd en meestal met wat reliëf. Ze zijn 100% natuurlijk én afbreekbaar. Dat laatste gaat het beste met warm water en wat zeep.

Het ziet er heel spannend uit en ook wel indrukwekkend en wat dreigend. De oorlogsbeschilderingen van deze groep vm-rijders waaraan je kunt zien dat ze zich buiten de gebaande paden hebben begeven. Hé, let eens op, lijken ze te willen zeggen, wij zijn niet alleen maar gladde asfaltracers. Wij voelen ons op elk wegdek thuis!

Zij zoeken de rand van elk fietspad op, in elke bocht. Ook met regen, en sneeuw schromen zij niet modderige paden en wegen te kiezen. Plassen? Daar ga je dwars doorheen. Onvervaren kiezen zij voor onverhard.

Maar deze onvervarenheid heeft een prijs. Bij elke bocht komen de voorwielen uit hun wielkasten te voorschijn en werpen, als je geluk hebt, een indrukwekkende fontein van modder op. Daar helpt geen maxi schermpje aan. Hoe dan ook, het komt op jou en je fiets terecht. Je kunt dan zodra je weer thuis bent dat warme water en die zeep gaan gebruiken, maar je kunt het ook gewoon laten zitten. Op je fiets dan, bedoel ik ;-).

Ervaren 'open' rijders kunnen aan de hand van de sporen op de fiets veel vertellen over terrein en snelheid. Zo kun je zien dat deze fiets meestal op Veluwse zandgrond te vinden is en dat er met matige snelheden (zo rond de 30 km p/u) gereden word. Dat klopt dus aardig ;-).
Fiets wassen is dus niet mijn favoriete bezigheid. Maar nu weten jullie waarom ik het vaak zolang uitstel.
"Nou Paul", zei een collega laatst, "je mag je fiets wel eens wassen." En dat ga ik dus bewust niet doen. Deze subtiele fietsttatoos in warme aardetinten laten juist zien dat ik een echte 365-dagen fietser ben! Ik ben er trots op. Op mijn Strada zit een 'Proud To Be Dirty'  sticker!

Straks, vlak voor de Oliebollentocht, gooi ik er wel een emmertje warm sop overheen. Maar dat is dus vooral omdat Anja vindt dat ik er dan netjes uit moet zien ;-).

9 opmerkingen:

  1. Back in time... Ik herinner me dat in de prille SUV-tijd asfaltridders een spuitbus met nepmodder konden kopen om dergelijke patronen op hun statussymbool te krijgen.
    Wij velonauten houden van the real stuff: lekker door de modder razen. De smaak van vochtige aarde in je mond, het vertroebelde zicht van modder in je ogen (ondanks de bril) en de voldoening van een besmeurd koetswerk ;-) Als daar dan nog wat gecontroleerd driften aan te pas komt, is het pas compleet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat is dan toch een nadeel van de Quest. Nooit bij stilgestaan, anders had ik misschien een Strada gekocht..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je na al die modder even flink door de plassen rijdt wordt je gezicht meteen weer schoongespoeld.

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier nog zo'n moddervarken, het terreinrijden word automatisch ingeroosterd in deze tijd, Deildo ligt er nog net niet onverhard bij, maar kuilen en putten genoeg, en modder zat!
    BOB ziet er dus ook uit als een varken dat in de modder gerold is, en daar is niet tegen aan te wassen, dan moet je elke dag door de "wasstraat"......Daar begin ik niet aan, laat maar lekker zitten, werkt nog een beetje als beschermlaag ook..........☺

    BeantwoordenVerwijderen
  5. M'n FAW-A2 heeft dat duidelijk wat minder. Waarschijnlijk omdat de wielkasten een opstaande rand hebben en ik ook nauwelijks off road rijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En toch ben ik maar wat blij met mijn dichte wielkasten.
    http://atrikecalledquest.blogspot.nl/2016/08/race-strepen-go-fast-stripes.html
    Moet er niet aan denken als ik dat in een bocht zou treffen ... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Na een dagje rijden ziet de mijne er ook niet uit en door een plas rijden om weer schoon te worden?, mijn ervaring is dat mijn Strada daar smeriger van word omdat je niet door dat "schone"water heen kan kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zou het nou nog veel schelen als je smallere banden onder de Strada zou monteren?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een spuitbus in de prille SUV tijd om de indruk te wekken dat je off road gaat met een SUV ??

    Maar SUV's van NU hebben hun 4WD en low gear bak verloren en kunnen helemaal niet meer van het asfalt af....maar wellicht neemt dat ook de noodzaak weg om die indruk te wekken...

    Bij vm.nl bezwoer men toen ik de Strada kocht dat het probleem van opspatten erg meeviel....we weten waarschijnlijk allemaal dat ze ook bij vm.nl een klein beetje kunnen liegen, of in ieder geval bagataliseren....ik heb vaak modder tegen mijn kap geslingerd gekregen, ik reed en rijd niet vaak zonder kap.

    Maar niet zo vies als de trike....daar reed ik eenmaal door iets heen waarvan ik spetters ik in mijn gezicht kreeg, en het was hondenpoep !!

    BeantwoordenVerwijderen