woensdag 26 juli 2017

Een moment van duizeligheid...

Pas sinds ik een Quest XS in de garage heb staan valt mij iets op. Voorheen, toen er alleen een Strada parkeerde, leek dat volstrekt normaal, het was de standaard, het was gewoon. Maar nu, met die slanke lage XS ernaast valt het me héél erg op.

Heb jij een Strada, Quest of soortgelijke fiets dan raad ik je aan om een stukje samen te fietsen met een XS rijd(st)er. Parkeer jouw velomobiel langszij en stap uit. Vraag je fietsmaatje dat ook te doen. Ga op een korte afstand van beide fietsen staan, kruis je armen voor je borst, blijf kalm ademhalen en kijk in alle rust naar die twee schitterende fietsen. Mooi hè?

Kruis je armen en bekijk het op je gemak. Dan zul je het snel zien. Foto Forest Runner op Flickr
En dan valt het je op. Net zoals het mij ineens opviel in de garage waar de gele en de witte knus naast elkaar staan. Het is als een moment van verlichting alhoewel in dit geval 'verdieping' een betere omschrijving zou zijn. Het instapgat van mijn Strada... 

OMG!!!, wat een enorme, lompe, diepe ruimte is dat. Een moment van duizeligheid kan en zal je nu bevangen. Ga niet te dicht bij de rand van je Strada of Quest staan, je kunt er zo invallen. Die gapende zwarte leegte, waar ergens diep onder je het Ventisit van het stoeltje glinstert. En nog dieper het karakteristieke patroon van de Velomobielonderdelen vaste vloerbedekking. Dit is The Abyss, The Deep, het Marianen trog. Een mobiel zinkgat, ondanks dat vrolijke geel er omheen. Iedere velonaut die hier instapt kan voor eeuwig in de diepte verdwijnen. Nee, ik maak geen grapjes. Duizeligheid is nog wel de minste van de symptomen.  Hoe heb ik dit in het verleden niet kunnen zien?

Nee, dan het instapgat van de XS. Die fraaie lijnen, die schijnbaar beperkte omtrek. Zo perfect, zo in harmonie met de fiets. Ik moet eerlijk zeggen dat dit een zekere aantrekkingskracht op mij uitoefent. Ik wil voorzichtig één been in het gat laten verdwijnen en dan nog voorzichtiger een tweede. Maar dat zou onverstandig zijn, ook hier liggen gevaren op de loer. Als een 'femme fatale' zou de XS mij vastgrijpen zodra ik verder zou gaan dan die twee benen. En ik heb in Dronten gezien wat er dan gebeurt. Een gewaarschuwd man telt voor twee. Maar toch denk ik soms "...zou 't passen?"  Maar 't past niet want ik ben 189 cm lang. No way, dat ik mij in de armen van deze ranke witte sirene kan laten sluiten. Doe het niet Paul! Doe het niet!

Feb 2017: Hier ging het bijna mis. Als Theo en Allert niet hadden ingegrepen was Casper nooit meer thuisgekomen

Gelukkig leer je met de diepte van je eigen instapgat omgaan. Ik heb lange benen, dus de bodem van mijn mobiele zinkgat bereik ik toch telkens wel. Het is ook niet meer dan een illusie, een fata morgana van glasvezel en carbon. Ook die gedachte geeft steun en rust.

En zit ik dan eenmaal, dan voel ik me wel heerlijk knus en warm opgeborgen in die enorme gele bak van me. Over dat warme, veilige en geborgen gevoel zullen we maar niet te veel gaan psychologiseren.

Zoek de verschillen: geel = instapgat Strada, wit = instapgat XS 






11 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar. Soortgelijks overkwam H.F. te R. ook eens, toen hij in Dronten uit een XS wilde stappen.
    Bleef met de bovenrand van zijn spijkerbroek achter de rand van het instapgat (of uitstapgat ?) hangen.
    Ik herinner het me nog als de dag van gister, de verwoede pogingen om te ontsnappen, de paniek in zijn ogen en de pijn in mijn buik van het lachen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had zoiets toen ik eventjes in een DF mocht zitten. Ik dacht dat ik er niet meer uit kwam...

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik paste prima in een DF Erwin! Zo goed dat ik er eigenlijk niet meer uit wilde........;-))

      Verwijderen
  3. Ik heb "het" niet meer, de toegangspoort naar de geneugten van een QV is ook iets kleiner dan die van Quest en Strada.........

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Erwin: Uit een DF stappen is zelfs nog makkelijker dan uit een XS.

    @Paul: In het echt is het verschil tussen het instapgat van de Strada en de XS nog groter dan jouw foto doet vermoeden.

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het 'gat' van de Mango ook wel heel erg groot vind vergeleken met die van de XS.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de rechterbovenhoek van de foto zie je vaag twee lucifers. Daarmee heb ik gepoogd de verhoudingen tussen de twee gaten correct te schalen. Maar als je er IRL naaststaat lijkt het verschil inderdaad enorm veel groter.

      Verwijderen
  5. Ik ben erg blij met de grote instap van de strada zelfs de mango was voor mij aan de krappe kant. Ik heb namelijk brede schouders en een lange rug dat maakte voor mij dat de mango uit eindelijk te oncomfortabel was, continu schaafwonden boven op de schouders. Nu met de strada geen probleem meer. De Strada blijft voor mij de meest ideale velomobiel. Maar gelukkig is er voor ieder iets ;-) De xs vind ik trouwens erg mooi alleen niet geschikt voor mij...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je schaafwonden boven op de schouders hebt, dan zit je te hoog in de fiets. Hoeft niets met de grote van het instapgat te maken te hebben.

      Ik moet zelfs mijn schouders helemaal schuin houden om in/uit de XS te komen, maar ik heb nooit schaafwonden boven op mijn schouders. Tussen mijn schouders en de instaprand zit ruim 5cm. Ik zit namelijk behoorlijk diep in de fiets. Is goed voor het zwaartepunt.

      Verwijderen
    2. Dat zou kunnen maar helaas zit/zat ik al het diepst in de Mango en ook met de Strada. Heb namelijk lange rug. Alternatief zou nog zijn om nog platter in de velomobiel te gaan "liggen" maar dan kom ik niet uit met de benen.

      Verwijderen
  6. Zo'n XS is inderdaad een mooie uitvinding voor de wat kleinere/smallere mensen. Als ik op het werk veel te veel vlaai aangeboden krijg, zeg ik altijd "nee dank je, ik moet dadelijk nog door het gat passen". Weten ze gelijk wat ik bedoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn vrouw zonk inderdaad in haar geheel weg in mijn Q. Opvallend daaraan is dat ze ongeveer dezelfde heuphoogte heeft maar ik dus een veel langer bovenlichaam heb. Net als een aap :-)

    Maar het is dus goed dat er XS'en zijn voor de kleinere rijder. En ze zijn nog iets efficienter dat de grote Q's ook omdat ze minder frontaal en luchtwrijvings oppervlak hebben. Dat is dan weer leuk voor de kleine krachtige rijder die wedstrijden wil rijden of de minder krachtige rijder die toch een fractie sneller ( kruissnelheid ) kan rijden.

    Een mooi win-win ontwerp behalve als je wel sneller wilt maar er niet in past. Maar dat zullen de klanten voor IC bike zijn denk ik zo.

    BeantwoordenVerwijderen