maandag 17 juli 2017

De ligfiets is dood, leve de tesla?

2047

Het is 2047 en de ligfiets is, fiets voor fiets, uit het straatbeeld verdwenen. De snelle opkomst van nog betere ebikes en snelle speedpedelecs die tegen dumpprijzen uit China op de markt kwamen heeft de laatste ligfietser over de streep getrokken. En velomobielen? Nou die zijn er ook bijna niet meer. Behalve een paar in het Ligfietsmuseum in Dronten. Want wees nou eens eerlijk, wie wil er nog in z'n eigen zure zweetlucht zich te pletter trappen terwijl zo'n heerlijke open e-fiets je fluitend inhaalt. Nou, niemand meer dus. Exit voor al die Questen, Strada's. DF'en, Mango's en andere velotoppers. De ligfietsvereniging heft zichzelf op.

De laatste velomobiel ligt iets verderop... 


2097

Maar de tijd staat niet stil; we  maken wéér een enorme sprong in de tijd. Het is nu 2097, het nieuwe millennium gloort aan de horizon. Vergeet alles wat je weet of dacht te weten over fietsen, auto's en mobiel zijn. We leven in een compleet andere tijd.

Laten we maar beginnen met het belangrijkste. De zelfrijdende auto. Of beter gezegd de de volledig door eigen zonnepanelen aangedreven 105% autonome auto. De tesla wordt die in 2097 genoemd, naar de eerste model van de pre-historische auto die een beetje in die richting kwam; ergens in het begin van de 21ste eeuw. Toen nog met dat primitieve levensgevaarlijke Auto Pilot systeem. Auto's die nota bene nog gewoon een stuur hadden!

Reden ze in het begin alleen nog maar op snelwegen, in 2097 zijn ze overal. Het aantal ongelukken is gedaald met 99,98%. Fietsers worden in elk geval niet meer aangereden want die zijn er nog nauwelijks. Alleen op wielerbanen en speciale overdekte circuits draaien nog wat sporters met een speedpedelec hun rondjes. Honderd procent 'human powered'? Nee dat bestaat niet meer. Behalve in een museum dan. Strava is gefuseerd met Zwift, want het meeste fietsen gebeurt nu virtueel, inclusief de Tour de France.

Omdat die tesla's  nooit brokken maken zijn ze superlicht gebouwd, Airbags, roll bars en bumpers zijn niet meer nodig. En omdat elke tesla echt zelfrijdend is hoef je er niet eens zelf in te zitten om er iets aan te hebben. Kinderen ophalen van school. Stuur je tesla. Pakje gekocht bij Bol.com? Laat het ophalen door jouw tesla.  In het jaar 2090 bestaat 45% van het verkeer al uit autonoom rijdende voertuigen zonder menselijke passagiers erin. Over bestuurders wordt dan al een jaar of tien niet meer gesproken. Vanaf het moment dat het stuur uit de 'auto' verdween.  Samen met het rijbewijs. De tesla is een rijdend verlengstuk van jezelf en van je huis geworden.  In de beginperiode van de autonome tesla was er nog hier en daar wetgeving die het bijvoorbeeld verbood om sex te hebben in een rijdend voertuig. Daar wordt inmiddels om gelachen.

Grote automerken waren ooit nog bang dat de zelfrijdende auto zou worden gepest en getreiterd door fietsers en wandelaars. In de beginjaren gebeurde dat inderdaad op grote schaal  (Koot en Bie zagen dat 100 jaar eerder al) maar in 2097 zijn er geen fietsers en wandelaars mee. 'Pak een tesla, goedkoper dan lopen', was jarenlang een slogan. En als je met alle geweld toch teslaloos de openbare ruimte in wil dan ben je wettelijk verplicht een geïmplanteerde id-chip te dragen. Voor je eigen veiligheid.



De ontwikkeling ging niet zonder slag of stoot. De tesla's veroorzaakten ook wel eens ongelukken in de beginjaren. En wie was er dan verantwoordelijk als er zelfs geen mens in zat? Daar kwam allemaal een einde aan toen de VN bij de opening van het nieuwe hoofdkantoor in Sjanghai de Drie Wetten van de Tesla als bindende constructieregel voor alle fabrikanten aannam. Alleen in de VS, waar de Trump-dynastie nu al decennia aan het roer staat, houdt men nog krampachtig vast aan de eis van een menselijke bestuurder. Maar goed, in dat derde wereldland rijden zelfs nog auto's op fossiele brandstof!

Eerste Wet: Een tesla mag een mens geen letsel toebrengen of door niet te handelen toestaan dat een mens letsel oploopt.
Tweede Wet: Een tesla moet de opdrachten uitvoeren die hem door mensen gegeven worden, behalve als die opdrachten in strijd zijn met de Eerste Wet.
Derde Wet: Een tesla moet zijn eigen bestaan beschermen, voor zover die bescherming niet in strijd is met de Eerste of Tweede Wet. Bron

Al die autonome mobiliteit heeft wel tot gevolg gehad dat we veel dikker en ongezonder zijn geworden. Morbide obesitas is sinds 2075 met 37% toegenomen volgens het Ministerie van Volksgezondheid. Met alle gevolgen van dien. De gemiddelde leeftijd is zelfs voor het eerst in eeuwen weer gedaald.



Een nieuw begin

Maar er is een kentering op komst. Met het steeds compacter worden van de autonome stuurunits is er sinds een paar jaar een kleine groep die de overstap aan het maken is naar iets totaal nieuws. 'Human Powered Fitness Mobility' heet deze beweging die mensen stimuleert om over te stappen naar de fiets!

Geen gewone 'ouderwetse' fiets vanzelfsprekend. We zijn met z'n allen zo verslingerd geraakt aan het zelfrijden dat we wel willen bewegen maar absoluut niet meer willen sturen. En dat blijkt makkelijker te realiseren te zijn met een driewielige of een vierwielige fiets. Naast die drie of vier wielen is er dan meestal ook sprake van enige weersbescherming. Iets wat je  ook een stroomlijn zou kunnen noemen.

Je loopt naar je 'fiets', gaat zitten (het lijkt meer op liggen) zet je voeten op de pedalen en geeft je bestemming op. Zodra je gaat trappen stuurt jouw velomobiel (want zo noemen ze deze bijzondere fietsen in 2097) je op (bijna) eigen kracht naar je bestemming. Sturen, opletten, richting aangeven is niet nodig. Het is puur bewegen! Voorlopig is dit nog het domein van de zelfbouwers. Op HPFM forums circuleren foto's uit oude archieven en de kenners discussiëren over de Quest, de Strada en de Quattrovelo.  Baanbrekende werk voor de zelfrijdende fiets was al decennia eerder gedaan door Google. En zo omstreeks 2103 zullen al deze hobbyisten zich gaan verenigen in een Nederlandse Vereniging voor Human Powered Vehicles. Interessante tijden breken aan....






17 opmerkingen:

  1. Ook al kent je verhaal ook nu weer een (min of meer) gelukkig einde; ik wordt er toch wel een beetje bang van...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar wie gaat er dan helpen met die website?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke variant op de 3 wetten der robotica, uit het boek van Isaac Asimov! En een leuke blog weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Muizen die hun rantsoen gehalveerd kregen, leefden tot wel dubbel hun levensverwachting. Dat heeft te doen met carrosieve reactie met zuurstof op stamcellen. Minder is beter zo eenvoudig is het. Het werkt ook op mensen.

    Ik kan een heel verhaal houden over welke gevolgen dat heeft, maar dat kunnen jullie zelf bedenken of weten dat al(lang).

    Ik wil er enkel op wijzen dat veel mensen die heel erg oud zijn geworden meestal de oorlog hebben meegemaakt, en voor en na die oorlog was er ook geen overvloed.

    Dat is nu wel even anders. Vanaf de babyboom generatie zijn we absurd verwend en bijna al het voedsel is erg calorierijk. We zullen door die hoge slijtage van hoge calorie inname dus sneller chronisch ziek worden ( feit vanaf 50 jaar begint dat meestal nu ) en de medische wetenschap moet ons leven nu rekken. Veel van die heel oude mensen hebben ook de uitvaart van hun kinderen meegemaakt, al moet gecorrigeerd worden dat hongerbabies vaak genetisch zwak zijn geboren, niet sterk zijn geweest en vaak relatief jong zijn overleden.

    Het conflicteert sterk met het regeringsbeleid tot je 70e te moeten doorgaan met werken - kijk maar naar je opa of oma van 100, geen probleem ! - Dat zullen de meeste mensen niet kunnen, maar wel met enorme gevolgen voor hun financiele situatie als ze al uitvallen op hun 60e maar pensioen niet in zicht is. Als je dan niet medisch 100 % wordt afgekeurd dreigt dan zelfs de bijstand. En dat heeft effect op de economie. Een reden dat de afgelopen crisis nog meeviel waren de in de regel welgestelde ouderen. Het is dus erg dom en kortzichtig beleid.

    En ja dat heeft te maken met bovenstaand verhaal....er zal minder technische progressie zijn als veel mensen weinig te besteden hebben en dure (fiets)voertuigen verkopen zal wel wat moeilijker worden. Dus dat velomobiel bedrijven het op een gegeven moment weer moeilijker krijgen en verdwijnen...ja dat kan. Dat is waarschijnlijk nu al aan de gang, de jongeren verdienen niet zo goed meer. ( 0 uren contracten, onvrijwillige flexcontract, onvrijwillig ZZP'er ) en geven hun geld liever uit aan andere dingen dan auto's En waarschijnlijk ook dure fietsvoertuigen als een velomobiel ( 7000 euro ! )

    Want dat mensen fit en fruitig de 70 werkend halen....dat is voor weinigen weggelegd. En meestal zijn dat mensen die zelf invloed hadden op hun arbeidsomstandigheden en vaak ook een royaal inkomen met alle voordelen daarvan. ( het scheelt al of je massief houten kasten en meubelen of spaanplaten IKEA kasten en meubelen die giftige (formaldehyde harsen) gassen uitstoten kunt kopen...) Niet de "werkmieren"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus als je ouderen meer geld geeft uit de staatsruif gaat alles beter?

      Euh... iemand moet die belasting betalen. De babyboomers hebben een grijpstuiver in de AOW pot gedaan voor de generatie van hun ouders die veel en veel kleiner was en er per persoon gemiddeld maar kort gebruik van maakte. Zelf gaan ze er nu een enorm vermogen uithalen. De generatie na hun is niet 2x zo groot zoals hun generatie versus die van hun ouders terwijl het AOW stelsel een ponzi-stelsel bij uitstek is...

      Ik kende iemand die de hongerwinter heeft meegemaakt als kind. Engelse ziekte heeft gehad. Daarna altijd veel eten in huis. Overal en nergens voorraden eten. En alles in overdaad; veel vlees bij visite, veel taart, krentebollen, chips; ja, dat was echte welvaart. Die is niet overleden als vitale oudere...

      Of diverse anderen van die generatie; altijd met asbest gewerkt...

      Of wat te denken van fabrieksarbeiders die altijd in de viezigheid en in de stof aan het werk waren? Kijk eens in een moderne fabriek. Mensen hebben oordoppen, veiligheidsbrillen, handschoenen. De vloer is schoon, de lucht is 's winters verwarmd en 's zomers gekoeld. Tja, misschien dat je lichaam daar lui van wordt, maar de jaren dat je leeft leef je wel met een veel hogere kwaliteit. Niet doof op je 50e, geen stoflongen.

      En te veel vreten heb je natuurlijk zelf in de hand.

      Verwijderen
    2. Iemand moet die belasting betalen, maar ZZP'ers doen dat alvast niet. Jongeren zonder baan of met een 0 uren contract ook niet. Of flexwerk. Zoals je zegt is het aantal werkenden zowiezo al kleiner en dalende.

      Daarom steggelt de werkgever alvast met bedrijven over de gevolgen van robotisering. Nu al vliegen duizenden werkenden - nu vooral in de banken sector - de laan uit. Maar veel meer werk gaat ovegenomen worden. In de supermarkt scan ik mijn artikelen zelf en reken af bij een betaal scherm. Dag cassiere...bestaat straks ook niet meer. Onbemand tankstation is al decennia een feit. Zelfs veel managers beslisisngen kunnen geautomatiseerd. Enz enz.

      Straks heeft dus vrijwel niemand meer werk. Maar er is wel geld, bij de bedrijven met de robots. Die zien het vast niet zitten veel belasting te gaan betalen zodat iedereen een inkomen heeft. Maar als niemand geld heeft raken die bedrijven hun producten niet meer kwijt.

      Stephen Hawking zei dat er 2 dingen kunnen gebeuren : of gewone mensen worden weer armoedig zoals het eeuwen geweest is. Robots kunnen zelfs worden ingezet door de rijken om zich te ontdoen van al te veel (opstandige) armen in een heel zwart scenario. Of de rijken die de robots bezitten delen in hun rijkdom en iedereen profiteert.

      Dat laatste zie ik niet gebeuren - zonder een overheid die ingrijpt - als je naar de geschiedenis kijkt.

      Verwijderen
    3. Moet wetgever zijn...

      Ik zie trouwens veel rouw mededeleinge van collega's die net iets ouder geworden zijn dan 50 jaar. Zonder medisch ingrijpen was dat voor mij hetzelfde geweest. ( en kan dat nog worden ) Dus "wij" gaan niet werken tot ons 70e ! Dan zijn we allang dood..

      Dus wie dan wel gaat betalen voor de pensioenen van de babyboomers ? Ik denk dat het onhoudbaar zal blijken.

      Verwijderen
    4. Dat van "waar blijven de banen?" is al een hele oude. Toen de kolenmijnen dichtgingen... wat moesten die mensen doen? Toen de stoker overbodig werd op treinen... Nu doet een kopieermachine in een dag meer dan 20 monniken in een jaar. Zijn we daardoor slechter af? Ik denk het niet. Des te meer mensen niet bezig zijn met iets onnodigs, des te meer nuttige dingen ze kunnen doen. Niemand zegt "in mijn gemeente werken meer ambtenaren dan in die van jou", maar wel "mijn tv is groter dan die van jou".

      De onhoudbaarheid van pensioenstelsels is natuurlijk iets wat er al heel lang zat aan te komen. Willem Drees zei "natuurlijk!" toen hem gevraagd werd of de AOW leeftijd op termijn omhoog moest als mensen langer leefden. En vergeet niet dat de babyboomers heel veel tijd hebben gehad om dit aan te zien komen.

      Dat er in de bankensector mensen uitvliegen. Tja, moet je ook eens kijken hoe weinig werk die hoefden te doen voor een dik salaris. Dat was gewoon ver boven marktconform, en dat gaat meestal niet lang goed.

      De schijnconstructie met ZZP'ers is inderdaad een overheidsfalen.

      Hoe dan ook; als de huidige trend doorzet met immigratie van ons vijandig gezinde mensen, zijn er heel wat jongeren die helemaal geen 70 willen worden, of dat alleen willen om het voor hun familie net wat beter te houden.

      Qua welvaartsverdeling; kijk eens naar de centrale banken; dat is gewoon gelegaliseerde georganiseerde misdaad. Het constante manipuleren van de valuta heeft enkel tot gevolg dat de rijken met hun aandelen en vastgoed er wel bij varen, en Jan Modaal met z'n spaarrekening en tophypotheek geen meter vooruit komt.

      Maar vanwaar al die depressieve reacties op de blogposts? Midlife crisis? Ik vond je oude blog met de vele verhalen altijd erg interessant, maar de reacties van nu; het is wel een beetje deprimerend. Zeker bij dit altijd lachwekkende blog van Paul.

      Verwijderen
  6. Die vraagstelling of een computer de bezitter/bestuurder moet doden ( uitwijken naar een betonpilaar of zoiets ) als de computer daarmee meer mensen kan redden is een goeie ;-))) Computers voelen geen emotie of wroeging. Ze kiezen ook niet, ze volgen hun programma. Wat gaat de programmeur inkloppen ? Wat hebben programmeurs nu ingeklopt ?

    Zou WS zich daar weleens bezig mee hebben gehouden sinds hij zo'n voertuig heeft ? In de kleine lettertjes van het koop contract of lijvig addendum ? :-)))

    In een spel merkte mijn spelkarakter - een commandant van een ruimteschip - op " I won't be second guessed on my ship by my own ship !" toen de AI tegen mijn bevelen in begon te werken. Geprogrammeeerd door de opdrachtgever met een heel andere agenda. Zoals ook in veel SF films die soms al 30 jaar oud zijn. Ik denk vaak aan die opmerking als de door mij bestuurde trein dingen gaat uitvoeren waar ik het niet mee eens ben :-))

    Het is er al...maar nog in de eerste stadia. Onthoofd worden door je Tesla omdat je zelf niet oplette is nu nog goed mogelijk.

    Ik ken geen boeken over robottica maar ik snap wel welke problemen men aan ziet komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ugh gelezen...eigenlijk had ik dat ook al ergens gelezen maar ik neem automatisch aan dat partijen zich daar (uiteraard) niet aan gaan houden.

      Op dit moment zijn in oorlogsgebieden autonome robots ( zoals drones ) getest die bij een verbindingsstoring ( of test ) gewoon volgens programma kunnen reageren met het afschieten van munitie op een doel dat aan de beschrijving voldoet.

      Er zijn ook al rijdende en puin/trap beklimmende robots met een machinegeweer die nu nog door operators worden gebruikt in gevaarlijke deur-to-deur gevechten zoals in Irak. Het is niet ondekbaar dat ze ook zonder verbinding met de operator kunnen handelen, gezien de staat van hun vliegende evenknie...


      Verwijderen
  7. HET model van DE modelburger is er een van een mensheid met een collectief brein.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hilarisch stukje......we gaan het zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De 3 wetten van de robotoca komen voor in detectieve verhalen waar steeds de vraag wordt gesteld waarom een robot dan toch een mens gedood heeft ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat een mens hem geprogammeerd heeft dat te doen :-))

      Verwijderen