zondag 15 januari 2012

Velomobiel verslaat Ferrari

Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET hield donderdag 12 januari 2011 een wedstrijd: wat is de snelste manier om van het Wilhelminaplein in Rotterdam op Den Haag Centraal te komen? De race ging tussen drie reizigers en drie rode Ferrari’s.

De ‘Randstadrace’ werd gehouden om Metrolijn E bekend te maken. Reizigers kunnen sinds vorige maand namelijk in één keer doorreizen van metrostation Slinge naar Den Haag Centraal.




Het bleek dat in alle gevallen, de race werd gehouden in de spits, de ov-reizigers met een reistijd van 50 minuten sneller ter plekke waren dan de rode Ferrari's. Niet zo vreemd natuurlijk. Wel bleek later uit een test van TV Rijnmond dat buiten de spits het verschil niet meer zo groot was.

Eén gedachte schoot mij hierbij gelijk te binnen:  "Zou een snelle velomobielrijder de metrotijd van ongeveer 50 minuten kunnen verbeteren..?"

Volgens de uitstekende  routeplanner van de Fietsersbond  is de afstand tussen het Wilhelminaplein in Rotterdam en de ingang van Den Haag CS ruim 27 kilometer op basis van het profiel "makkelijk doorfietsen". Voor een gewone fietser is dat volgens de planner anderhalf uur doortrappen. De Ferrari's versla je op de gewone fiets héél misschien in de spits maar de tram dus beslist niet.

Maar bij deze berekening is natuurlijk niet uitgegaan van de bijzondere vermogens ;-) van de velomobilist. Om 27 kilometer in 50 minuten af te leggen moet je nl. gemiddeld 32 km p/u fietsen. En dat lijkt zeker niet onmogelijk voor de geoefende vm-rijder.

'T zou overigens wel een uitdaging zijn, vermoed ik, omdat zowel het centrum van Rotterdam als Den Haag doorkruist moet worden. Echt doorrijden met een gemiddelde van boven de 30 zal daar vaak niet lukken.

Deze simpele vergelijking laat goed zien dat voor woon-werk verkeer op de (middel)lange afstand een velomobiel een serieus alternatief is voor in elk geval de auto inclusief de Ferrari en vaak ook voor het OV.

Er zijn dus van die momenten dat Questen en Strada's Ferrari's verslaan!


1 opmerking:

  1. Ik denk dat een snelle rijder op een open ligfiets (LR of HR) misschien nog wel meer kans maakt om met een gemiddelde van 32km/u door een stad te rijden, dan iemand in een VM. Een open fiets manoeuvreert toch net iets makkelijker en accelereert waarschijnlijk ook sneller. VM gemiddeld 35kg. LR of HR gemiddeld 12kg.

    Wim - www.roeifietsen.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen