Oeps, door de afbeelding per ongeluk door mij verwijderd.
Op de website meldt de gemeente vreemd genoeg het onderstaande.
"Uit een verkeersveiligheidsanalyse van de periode 2004-2008 blijkt dat de laatste vijf jaar relatief weinig ongevallen hebben plaatsgevonden in de gemeente Zeewolde. (...) De gemeente Zeewolde is hiermee relatief gezien een verkeersveilige gemeente." Bron: Gemeente Zeewolde.
Maar let vooral op de cartoon, met de op hoge snelheid voorbij scheurende, satanisch lachende automobilist en de verschrikte bukker, die zo te zien toch al stil stond. Zou de tekenaar ervan een typische autorijder of een fietser zijn? Misschien heeft ie deze situatie wel op eigen ervaring gebaseerd. En kwam hij toen van rechts..? Eigenlijk roept deze cartoon meer vragen op dan het fietsbeleid van de gemeente Zeewolde.
Blijft bij mij één vraag open. Als er zo'n prachtig fietspadennet ligt, waarom geeft de gemeente dan niet de fietsers overal voorrang? Of mag dat ook niet?
Naschrift
De website Veilig Fietsen In Zeewolde is uit de lucht! Nog meer onbeantwoorde vragen dus.
Goed opgemerkt.
BeantwoordenVerwijderenFantastisch voer voor het mobiliteitsdebat.
Ik leen je link even ;-)
Tja wat zal ik eens hierop zeggen.
BeantwoordenVerwijderenAls fietser wil ik graag door rijden op overzichtelijke kruisingen.
Bij onoverzichtelijke situaties wacht ik liever totdat ik zeker weet dat het veilig is.
Als vrachtwagen bestuurder wil ik best voorrang verlenen, maar er zijn in dit land punten waarvoor het voormij bijna niet te overzien is.
Dit geldt met name bij rotondes met een apart fietspad. Dus geen fietspad OP de rotonde.
Waar ik mij als fietser eigenlijk het meest aan stoor zijn fietsers en scooter rijders die maar doen wat ze zelf willen.
Brommen waar alleen fietsers zijn toegestaan.
Bellen op de fiets en daardoor niets meer zien.
Tegen de richting in rijden op het fietspad.
Het geen voorrang krijgen vind ik dan nog het minst erg.
Het zou mijns inziens de verkeersveiligheid ten goede komen als fietsers geen beschermde status meer zouden hebben.
De beschermende status zou moeten gelden tot een leeftijd van 12 jaar.
Daarna mogen er we er toch wel een beetje vanuit gaan dat een ieder wel enig verkeersinzicht heeft.
Maar ja zoals altijd zijn ook hierin weer tegenstrijdige belangen.
Mijn ervaring is dat er veel weggebruikers zijn die regels aan hun laars lappen. Dat is moeilijk te categoriseren. Soms automobilisten die geen voorrang geven, geen richting aangeven, te hard rijden etc. Soms schoolkinderen, die bellen, met 3 of 4 naast elkaar rijden, afslaan zonder omkijken. Oudere fietsers, vaak op E-bikes, die zich gedragen of de wereld alleen van hen is, oftewel zich nergens iets van aantrekken.
BeantwoordenVerwijderenDan valt op dat ik, rijdend in mijn Quest, opvallend veel voorrang krijg op bijvoorbeeld rotondes, waar ik het eigenlijk niet heb. Dat doen vrachtwagenchauffeurs, buschauffeurs, mensen in personenauto's, fietsers (jawel!)en voetgangers.
Het kan liggen aan het rustige karakter van de inwoners van Oost Nederland, maar het compenseert wel de ergernis van de asocialen