zaterdag 10 november 2012

Ik heb sinds kort maat XL

De kans op nachtvorst de komende week is aanzienlijk, volgens de dames en heren weervoorspellers. Niet zo vreemd natuurlijk, want we zijn inmiddels lekker op weg in de maand november. Daarna krijg je december en januari en februari, allemaal maanden die erg koud kunnen zijn.

Vandaar dat ik al geruime tijd geleden het idee had mijn geliefde Wim Schermer-schermpje te modificeren. Het plan was het schermpje wat hoger te maken zodat ik niet half maar helemaal heerlijk uit die ijzige winterwind naar huis en werk kon fietsen.

Ik begon met een verhoogd kartonnen model gebaseerd op het bestaande schermpje.  Dat plakte ik met plakband op de fiets om zo via de beproefde trial and error methode het ideale winterschermpje te ontwikkelen. Eerst moest er wat bij toen bleek dat toch te veel en moest er wat af. Het uiteindelijke resultaat was ongeveer twee  keer zo hoog als mijn huidige schermpje. Maar zou het werken, want met een slap kartonnen ( en ondoorzichtig ;-) schermpje kun je niet gaan fietsen.

Het uitknippen in Lexan was een fluitje van een cent, zelfklevend klittenband erop en passen maar. Het zag er goed uit maar zou het ook werken?

Een korte proefrit in de buurt was veelbelovend. Het zicht op de spiegels was nog voldoende, het XL schermpje trilde niet en het Lexan bood een helder zicht, zij het dat dat mooie geel van de fiets wel voor wat reflecties aan de binnenkant zorgde.

Schermpje XL uit alle hoeken...


Afgelopen woensdag volgde de echte test in het woon werk verkeer. Ook bij hogere snelheden en duisternis voldeed het schermpje. Prinsheerlijk zoefde ik geheel uit de wind naar Apeldoorn. Halverwege begon het echter flink te regenen. Toen bleek de combi van regen, duisternis en schermpje XL een hele slechte. Ik zag geen donder meer, zeker toen ik merkte dat door al die opstijgende warme lucht uit mijn gele bakje, de binnenkant snel besloeg.

Terug, deels nog in het daglicht en zonder regen, bood schermpje XL vooral comfort. Ontwerp geslaagd, maar niet meer in het donker in de regen mee fietsen dus. Met droog en echt koud winterweer zet ik het er weer op. Tegen het beslaan van de binnenkant ga ik wellicht nog experimenteren met ventilatieopeningen die koude lucht langs de binnenkant moet gaan leiden.
 
Naschrift
Later realiseerde ik me dat ik zo'n aangepast schermpje al eens ergens gezien had. En ja hoor, Strada-rijder Simply Red was me voor. Zijn er nog andere ervaringen met XL schermpjes?


10 opmerkingen:

  1. Ik heb stroken klittenband aangebracht zodat het scherm traploos hoog en laag gezet kan worden. Bij regen leg ik 'm dus plat en later weer terug.

    Tegen reflectie (mijn Quest is wit) heb ik met zwarte tape de instaprand afgeplakt. Ziet er keurig uit en scheelt enorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb stroken klittenband aangebracht zodat het scherm traploos hoog en laag gezet kan worden. Bij regen leg ik 'm dus plat en later weer terug.

    Tegen reflectie (mijn Quest is wit) heb ik met zwarte tape de instaprand afgeplakt. Ziet er keurig uit en scheelt enorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik kan mijn scherm met magneten van binnen uit bedienen en met de toerkap leg ik hem plat

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik heb ervaringen met dit scherm, ik heb het een midi-vizier genoemd. Zie mijn 'blogpost' hier: https://plus.google.com/107011803462457763225/posts/hRCCyLGj2Px

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is het geen idee het ruitje onderaan niet helemaal te laten aansluiten op de VM maar opzettelijk een spleet/opening vrij te laten, en achter de spleet/opening een klein opstaand lexan deflectie schermpje te zetten die lucht langs de achterkant van je ruit geleid/blaast ?

    Zo'n deflectieschermpje is 1 van de kwaliteitszaken van een velomobielonderdelen.nl kap, dat werkt heel goed tegen beslaan zolang je rijdt. Om slecht zicht door regendruppels te veranderen in wat beter zicht langs waterstraaltjes werkt groene dreft nog steeds heel goed. Op mijn motorhelm gebruikte ik nooit anders, en feitelijk gebruikte die ook een ventilatiesysteem vergelijkbaar met een deflectieruitje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zelf rij ik met de dikke versie lexan van Wim S. Deze is een stuk stugger waardoor de onderzijde van het schermpje noet helemaal goed aansluit op de "motorkap" van de Quest. Door deze kier komt een klein beetje tocht welke > 40km/uur het schermpje nog redelijk schoon houdt van condens. Echter, in het huidige jaargetijde is 40+ km/uur minder makkelijk haalbaar. Evengoed kan ik over mijn schermpje nog heen kijken. Een kleiner binnenvizier als windgeleider (zoals op de racekappen) zou e.e.a. kunnen oplossen.
    Ik heb nog 80cm. Lexan liggen en ondanks dat sommige velomobilisten een groter scherm niet altijd kunnen waarderen of zelfs nooit meer gebruiken vind ik het nog steeds een poging waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Uiteraard rij ik nu eindelijk met mijn comfortabele Sinnerkap. Met het gekopieerde idee van het vizier van de VO.nl.
    Maar nog steeds maalt mijn gedachte over een verstelbaar vizier zonder kap. Gewoon omdat ik het interessant vind.
    Waarom geen beugels (Stevig Lexan of warmgebogen Persplex) als beugels of staanders op de kuiprand?
    Daaraan het midivizier ophangen met een scharnierpunt zoals de vizieren van kappen werken.

    Zoals Robert-Jan aangeeft heb ik ook een opening vrij onder mijn minivizier van Wim. Dat gaat afdoende de condensaanslag tegen. Normaal net over de rand heen blijven kijken en bij slecht zicht het vizier lager of platleggen. Maar waarom niet omhoog en er onderdoor kijken! Zicht en toch wind bescherming.
    Het WAW heeft ook zoiets.
    Ik broed nog even verder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is wat ik bedoel. Zo is het Wim schermpje eigenlijk begonnen als Botter schermpje.
      http://eduardbotter.blogspot.nl/2009_12_01_archive.html

      Verwijderen
  8. Toeval bestaat niet. Ik ben gisteren ook bezig geweest met een nieuw scherm. De Sinnerkap beviel me niet, maar wind en regen en kou in mijn gezicht ook niet. Met het vizier van #rastamango als voorbeeld, heb ik er een gemaakt die 3 cm hoger zit. Net wat beter beschermd. Voor de deflectie maak ik nog ruimte tussen vizier en Quest, wellicht met een klein stukje lexan. Eerst er maar eens mee rijden.
    En ja, Marc, ik heb lexan in huis, dus als jij wat nodig hebt.....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. He, mannen,
    Zie http://pdrond.blogspot.nl/2012/03/wat-extra-fotos-en-toch-wat-verder.html
    Heb al een jaar een scherm wat ervoor zorgt dat de wind over me heen gaat, en dat bij regen niet beslaat aan de binnenkant.
    Gr. Peter de Rond.

    BeantwoordenVerwijderen