dinsdag 20 november 2012

Raise shields!

Mijn XL schermpje is een succes maar het werd mij duidelijk dat, om altijd helder zicht te hebben, ik een deflector zou moeten inbouwen.

Bij het begrip deflector komt bij mij dan al snel de serie Star Trek voor de geest. Als captain James T. Kirk van de USS Enterprise het heelal was ingetrokken met mijn schempje XL had ie zeker last gehad van beslagen ramen. Het bekende commando "Raise shields!" was dan zo gegeven. Waarbij de eerlijkheid mij gebied te melden dat zijn deflector shield  vooral goed was in het afweren van vijandelijke laserwapenaanvallen.



Het was duidelijk dat ik, als commandant aan het roer van mijn gele scheepje, ook iets moest doen. Met wat fantasie, huisvlijt en een stukje Lexan kon ik het "Raise shield..." commando uiteindelijk toch geven.

Men knippe twee ventilatiesleuven onderaan het schermpje zodat koude lucht naar binnen kan stromen...

...en bevestige aan de binnenkant een gebogen stripje Lexan dat die koude lucht naar boven afbuigt. Dit kan natuurlijk mooier maar het werkt prima.


En zie daar, het wonder voltrok zich in seconden voor mijn ogen. Een eerst nog volledig bewasemd scherm werd in luttele seconden weer helemaal transparant (zo lang als ik bleef rijden tenminste). Zonder ook nog maar één keer te beslaan gleed USS Strada 94 door het fietsuniversum van Dieren naar Apeldoorn en weerom. To boldly go where no bike has gone before!

5 opmerkingen:

  1. Ik zeg: "Beter goed gejat dan slecht bedacht". Met andere woorden, waarom zelf het wiel proberen uit te vinden als een prima uitvinding blijna 1-op-1 gekopieerd kan (mag?) worden.
    Ook ik twijfel al een tijdje aan het maken van een XL-scherm maar het beslaan heeft mij tijdenlang tegengehouden. Gelukkig is er nu iemand die het eindelijk goed voor elkaar heeft. En aangezien ik nog de nodige cm's Lexan heb liggen denk ik dat ik eerdaags ook maar eens de schaar ter hand neem.
    Bedankt voor de "instructies".

    Groeten,

    Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn meer velonauten die dit opgelost hebben. Mijn proefversie heb ik eerste met twee paperclips aan de fiets vastgemaakt om te testen of het wel zou werken. En dat deed het dus. Doe er je voordeel mee...

      Verwijderen
  2. En ik vond een deflectorschermpje nogwel op een HUD display lijken van een jachtvliegtuig....er mist alleen nog een crosshair. ( met daarin het racefietser RIS doelwit, hehe )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Precies wat ik afgelopen week ook gemaakt heb,alleen staat mijn scherm wat verder naar voren, achter de spiegels.
    En, die Kirk deed het goed he? Bij slecht weer zou je Scotty moeten hebben: beam me up, Scotty

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aardige oplossing, alleen snap ik niet dat mensen een gestroomlijnde fiets kopen voor veel geld, en er dan klittenband aan de buitenkant op plakken.
    Terwijl de verlaging waar het deksel in past zich daar heel goed voor leent.
    Heb je er ook geen last van als je zonder schermpje fietst.

    BeantwoordenVerwijderen