woensdag 28 november 2012

Van 5 naar 4 geeft plezier...

Wim Schermer meldde het recent op zijn weblog bij de bandentest: de Marathon Plus band is niet meer zo traag als vaak gedacht én het snelheidsverschil tussen 5 bar (maximale spanning) en 4 bar is niet erg groot. Ik besloot dat deze week eens in de praktijk van het velomobielforensen te testen.

Wim Schermer: "Per saldo is de beste druk rond 4 bar. Dan is er nog een behoorlijk comfort. En vast staat dat het beter is dat de banden onregelmatigheden in het wegdek opvangen dan dat dit met te harde banden door de vering wordt geabsorbeerd. De daardoor ontstane trillingen in de carrosserie kosten meer energie."

Lucht eruit bij alle drie de banden, en dan bijpompen tot precies 4 bar. De banden voelen al wel wat flexibeler aan maar door die stugge anti-leklaag is er zo met de hand weinig van te zeggen.

Er mag maximaal 5 bar in, nog meer leek me altijd al te veel...

Er zijn zeker twee stukken waar ik een verschil zou moeten voelen: het onregelmatige schuurpapierasfalt in Dieren Noord en een straatje met klopboorklinkers in Apeldoorn. In beide gevallen heb ik daar nu last van een resonerende fiets. Mijn gele bakje trilt dat het een lieve lust is en aangenaam is dat niet, al was het alleen maar voor de oren. Dat moet voldoende zijn voor de ultieme "van 5 naar 4" test.

De Test
Bij het wegrijden voelt het gelijk al heel anders aan. Ik heb toch geen lekke band? Afgezien van het feit dat dat onmogelijk is met deze banden voelt het wel zo aan. Waar is het bekende sonore geroffel van mijn Strada op het schuurpapierasfalt? Is hier meer aan de hand?

Elk kreukje en deukje in het asfalt verdwijnt geruisloos. En echt de banden staan toch nog hard genoeg om flinke hobbels en ribbels duidelijk te voelen. Ik heb af en toe het gevoel in de bochten wat te zwabberen maar dat kan ook alleen maar een idee zijn. De bekende klopboorklinkers in Apeldoorn glijden bijna geluidloos onder de Strada weg. Comfort, comfort, comfort!

En de snelheid dan? Moeilijk te zeggen, ik had af en toen het idee dat ik iets harder moest trappen maar ook dat kan slechts perceptie zijn. Doen of niet doen dus?  Ik zeg doen: wil je de uitstekende lekbescherming van  Marathon Plus combineren met voldoende comfort: kies dan voor een bar of vier. Gewoon een dagje proberen, bevalt het niet dan pomp je die extra bar er zo weer bij, de lucht is gratis.

Met dank aan Wim Schermer voor deze comfortabele tip.





3 opmerkingen:

  1. Ik pomp mijn banden altijd tot 1 bar onder maximum op, dat geeft naar mijn idee altijd een prima rolweerstand en een goed comfort. Tot de max oppompen zorgt vaak voor losgetrilde vullingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vandaag mijn testrondje gereden. Ik heb Marathon Greenguard voor op 4 bar gezet (was 6) en de Supreme achterband van 5+ ook naar 4 bar. Rondje Elburg 75 km. Gemiddelde snelheid 25 km/uur. Kruissnelheid 32-35 km/uur. Top 54 km/u. (Aquaduct Harderwijk)
    Qua snelheid weet ik het niet. Lijkt zwaarder trappen, maar toch verder normale snelheden gehaald voor mijn doen met deze lage temperatuur.
    Het over de voorwielen glijden, waar ik last van had is weg. Al blijft het oppassen met blad. Hij stuurt ook weer wat zwaarder, zoals met F-lite.
    Wat wel terug is, is het deinen in het ritme van mijn trappen, ook als bij de F-lite.
    Flink wat klinkerwegen gereden (buitengebied Putten-Horst) waarvan sommige zeer beroerd scheef liggend. Bewust op aan gestuurd met hogere snelheid.
    Gaf wel vertrouwen eigenlijk. Je voelt de hobbels natuurlijk wel, maar het dribbelen en vaag gaan sturen diende zich niet aan. Laat staan uitbreken van het achterwiel. Nou was mijn max ook maar 35 km/uur op die wegen. Voor uitbreken moet je toch echt wel sneller. Maar voorheen ging ik uit veiligheid toch maar wat langzamer.
    Grote voordeel is het toegenomen comfort toch wel. Vooral de voorwielen rammelen minder.
    Even wennen, maar toch wel een aardig resultaat moet ik zeggen.
    Het viel mij op dat op zeer ruw en grof (split) asfalt de trapweerstand niet abnormaal toenam. Ook een pluspunt.
    Toch betrapte ik mij erop dat ik steeds het idee of gevoel had lek gereden te hebben. Wat niet zo was. (Maar niet onmogelijk)
    Alles bij elkaar niet ontevreden. Maar geen dramatische verandering, maar wel meer comfort. Dat is ook wat waard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel herkenbaar dus, ook het gevoel dat je lek hebt gereden. Het deinen en het wat zwaarder sturen herken ik ook wel. Mogelijk dat ik er achter een ietsepietsie lucht bij in doe.

      Verwijderen