donderdag 1 november 2012

"Nederlanders zijn gek op fietsen..."

Althans dat is de veronderstelling van de in Nederland woonachtige Amerikaanse fotografe Shirley Agudo. Een paar jaar geleden stelde zij een ode aan die Nederlandse fietsgekte samen. Het boekje verscheen onder de titel Bicycle Mania met honderden foto's van fietsende Nederlanders.

Ik kreeg het boekje ooit eens toegezonden en na lezing verdween het in de boekenkast waar het jarenlang ingeklemd stond tussen de Grote Wereldatlas en de reisverhalen van Frank van Rijn. Tot ik het deze week weer een doorbladerde met de nieuwsgierige gedachte of er misschien wel een ligfiets in voor zou kunnen komen.

En welk een verrassing: als ik pagina 44 open sla zoeft een snelle gele Quest voorbij. Elke andere variëteit van de ligfiets ontbreekt, maar de velomobiel schittert prominent op twee  pagina's. Mooi toch; mijn enige punt van kritiek is dat het geen gele Strada is ;-).

Gele Quest in het boek "Bicycle Mania"
De vraag die bij mij opkomt is: "Wie weet welke Quest met welke velonaut aan het stuur, op deze foto te zien is?". De locatie lijkt me (zonder al te veel twijfel) de omgeving van Dronten, gezien de grote hoeveelheid windmolens en de uitgestrekte akkers.

Het boekje is overigens nog steeds te koop, wellicht een leuk idee voor de komende Sinterklaas- en Kerstperiode.

Zie voor alle details http://www.bicycle-mania.nl/


Naschrift: In maart 2014 verscheen een nieuwe boek van Shirley Agudo. In deze uitgave was de velomobiel nog beter vertegenwoordigd.



6 opmerkingen:

  1. Ik weet niet welk jaar dat boekje is uitgebracht, maar het lijkt me niet lang nadat de eerste 26 inch Quest is uitgebracht. Aangezien er kool oid op de achtergrond staat, schat ik sept/okt 2005 dat deze foto is gemaakt. De fiets ging voor het eerst mee als test in sept 2005 naar Giessen. Ymte en Allard hadden er allebei een mee.
    Dit is Ymte (net naar de kapper geweest!) in een van de eerste Questen met groot achterwiel. Ik maak dat op uit het landschap, zijn lengte en houding in de fiets. 99,9% zekerheid.
    Hij is nu paars gespoten met een draak erop.
    http://www.velomobiel.nl/stats.php?fiets_id=34
    Na een onthechtingsperiode van Ymte (nooit echt gelukt had ik de indruk) kan ik bij de volgende Giessen is het prototype van deze fiets rijden. De 3x26 inch Quest 66.

    De eerste Strada's kwamen pas in 2009 in productie na Cyclevision.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voordat er 'leuke' reacties komen: De Quest is paars gespoten, niet Ymte......;-p

      Verwijderen
  2. Het is Theo van Andel, van Velomobiel.nl. Groeten Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dit is duidelijk Theo van Andel,
    Waarschijnlijk op weg naar huis in Almere

    Gr. Peter de Rond.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb de vraag naar velomobiel opgestuurd en ben benieuwd naar hun antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ymte meldt per kerende post het volgende:

    Dag Paul,
    Ik denk dat het Theo is (ik draag geen horloge). Ik kan me wel vaag iets herinneren van een fotosessie.
    Groeten, Ymte

    BeantwoordenVerwijderen