zaterdag 9 maart 2013

Ja, zo'n banaan... je weet wel

Ik had er laatst weer eens een. Zo'n typisch gesprekje, dat zich ontvouwt nadat je gesprekspartner tot de ontdekking is gekomen dat jij je verplaatst per velomobiel. Die gesprekjes hebben in grote lijnen altijd hetzelfde verloop.

Luister mee (A is een collega (maar het kan iedereen zijn), B ben ik zelf)


A.  "Oh dus je gaat met een ligfiets naar het werk?"  (licht ongeloof wordt nu zichtbaar)
B.  "Ja, zo'n banaan... je weet wel"

A. "Oh ja zo'n banaan bedoel je! Die zie ik wel eens in de stalling staan" (er zijn er zelfs drie) "Ik vind die dingen....eh..."  (aarzelt even want wil mij niet voor het hoofd stoten ;-)
B. "....levensgevaarlijk, bedoel je?"




A. "Ja, ze ziet ze niet, en je gaat toch heel snel?"
B. "Nou je gaat ongeveer zo snel als een opgevoerde snorbrommer. Dat valt dus wel mee. ;-) Het is natuurlijk wel zo dat je soms wat slechter zichtbaar bent omdat je lager zit. Maar zeg zou zelf, een groot geel ding van 2,5 meter lang zie je toch niet makkelijk over het hoofd?".

A. "Zoals hier bij de heggetjes langs de uitrit bij het parkeerterrein, dan zien ze je toch niet?"
B. "Klopt, maar ik weet dat auto's me daar niet zien, en ik hou er dus rekening mee. Het is natuurlijk ook mijn verantwoordelijkheid om goed op te letten." (let op het 'ook', dit is een subtiele hint)

A "Maar eh, val je dan niet om als je bij een stoplicht moet stoppen?" (een ander onderwerp: van opvallen naar omvallen)
B. "D'r zitten drie wielen onder, twee voor en één onder. Je kunt niet omvallen." (Niet helemaal waar, maar waar genoeg. De meesten realiseren zich grappig genoeg niet dat een velomobiel een driewieler is)

A "En dan fiets je dus elke dag  naar je werk? Hoe ver is het eigenlijk naar Dieren?"
B. "Zo'n 27 kilometer, eigenlijk lukt dat altijd ruim binnen een uur. Ondanks de inspanning kom je altijd heerlijk uitgerust aan. Jij woont toch hier in Apeldoorn?" (Weer een hint die deze keer wel wordt opgepakt.)

A. "Ja, in Apeldoorn Zuid. Ik zou eigenlijk wel vaker met de fiets naar het werk willen komen..." (valt nu stil, want kan eigenlijk geen excuus bedenken waarom hij/zij die 5 km meestal met de auto aflegt)
B. "Nou dat lijkt me met een gewone fiets ook nog goed te doen..."

A. "Nou ja nee.....eh..."

De hele conversatie is overigens moeiteloos uit te breiden naar een aantal andere vaakbesproken velomobiel-gerelateerde onderwerpen. Maar dat doen we een andere keer weer. Herkenbaar? Of niet?



Bron plaatje van de (auto)banaan

2 opmerkingen:

  1. 1:1 herkenbaar Paul hehe...

    Je liet alleen de steevaste vraag naar de prijs buiten beschouwing, die altijd "maar daar koop je een hele nieuwe stadasuto voor !!!!" en "dat is veel te duur voor een fiets" of iets van die strekking tot gevolg heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is een vrijwel letterlijk opgetekend gesprekje en daarbij kwam de prijs van zo'n banaan niet aan de orde. Maar het is inderdaad wel iets wat anderen behoorlijk duur vinden. Als autoloos mens kijk ik daar natuurlijk wat anders tegen aan.

      Verwijderen