dinsdag 5 maart 2013

Zien is beleven

Toen ik bezig was met onderzoeken of een velomobiel een voor mij geschikt vervoermiddel zou kunnen zijn heb ik o.a. heel wat video's op YouTube bekeken. Door anderen te zien fietsen kreeg ik een aardige indruk van wat er kan en niet kan met zo'n rare fiets.

Bijvoorbeeld met bloedstollende snelheden van meer dan 100 km p/u een berg afrijden, maar ook gewoon dwars door het drukke stadsverkeer fietsen. Beide variaties vermijd ik liever waarbij dat met het fietsen in het drukke stadsverkeer helaas niet altijd lukt.

Sinds kort heb ik zelf videoregistratie aan boord. Het is een Contour Roam2 (helm)camera.  Het blijkt een leuke manier te zijn om klein forensenleed vast te leggen. Met uitzoeken en nabewerken ben je vervolgens meer tijd kwijt dan de hele fietstocht maar dat mag de pret niet drukken.

Een eerste resultaat

Vorige week donderdag 28 februari was al een voorproefje van het milde voorjaarsweer dat ons deze week gepresenteerd wordt. Met zo'n zonnetje komt het geel van Strada 94 extra  mooi uit. Prima weer dus om de hele woonwerkroute van Apeldoorn naar Dieren (plm. 1 uur) op te nemen.

Na veel knipwerk blijft daar zo'n 8 minuten video van over. Alles zit er eigenlijk wel in: moeilijke oversteekpunten, lastige bochten en zwalkende scholieren én een velonaut in spe.

8 opmerkingen:

  1. Hallo Paul,

    Mooie beelden, prima registratie van je woon-werk verkeer en de situaties die je tegenkomt.
    Ik prijs me gelukkig dat ik al dit stadsverkeer en stoplichten niet tegenkom, ook de vele fietsers mis ik niet, ik moet zelden afremmen voor tegenliggers of wachten om te passeren.
    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nice ride and lovely commute Paul! I'd love to come bike in your hood some day. Thanks for sharing! Stuart

    BeantwoordenVerwijderen
  3. moooie beelden !

    ik heb "iets" meer verkeer en "obstakels" op mijn WW
    af en toe woord ik er erg kriegel van... maarja...


    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige indruk. Ik bleef kijken. Zo hoort dat.
    Werd een beetje misselijk van het heen en weer zwaaien van je hoofd. Maar daaruit valt af te leiden dat je een goede kijktechniek hebt. Ver vooruit en vaak kijken.
    Zo te zien is je traptempo ook prima 90-100?
    Helder en duidelijk allemaal.
    Mooie aanwinst voor promotie ww verkeer met een velomobiel.
    Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi en duidelijk filmpje.

    Een paar van die bochten in Apeldoorn zou ik met de XS waarschijnlijk niet in één keer halen.

    Toch wel handig zo'n Strada ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Donders Paul jij moet niet een dag je aandacht er niet bij hebben, wat een kruispunten en allemaal potentieel aanrijdingsgevaarlijk. Gelukkig heb je de enige juiste kleur gekozen voor dit soort werk ;-)

    Wat dat wegdek betreft, ik denk dat je veel profijt zult hebben van soepele brede banden met heel veel lucht. Zoals de vouwbandjes F-lite en Super Moto. De een haat het omdat het naar hun gevoel "dweilt" maar het is o zo comfortabel op minder goede wegdekken en zelfs een beetje sneller. Het effect is zo groot dat waar mijn Strada mij als een rodeo paard opwierp zodat ik pijnlijk mijn knieeen tegen de rand stootte bij boomwortelbeschadigingen die met de soepele ballonbandjes een licht duwtje werden.

    Ik geloof in tegenstelling tot Wim dat ik geen bochten heb gezien die de Quest niet haalt, maar dat moet met de Quest wel heel anders gebeuren waarbij je de bocht ook helemaal over de helft van de tegenligger moet rijden. Dat is vooral in stadsverkeer heel vervelend.

    Zo een Strada is echt een optimale machine voor woon-werk ritten, en na maanden Quest moet ik toch concluderen dat de Strada achteraf een veel veelzijdiger en makkelijker te rijden velomobiel was. De idioot ruime bochten wennen wel, en de stabiliteit valt best mee als je diep zit, maar in een Stada rijdt je gewoon...lekkerder !



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Quezzzt,

      Ik heb mezelf van begin af aan aangeleerd om geen risico's te nemen. Je hebt trouwens nog lang niet alle linke kruispunten gezien ;-) Meer video's met klein forensenleed volgen.

      Sinds ik de Marathon Plus banden op 4 bar heb gezet fietst het al veel comfortabeler. En ik wil het lekrisico zo laag mogelijk houden.

      Je opmerking over de Strada kan ik natuurlijk alleen maar bevestigen :-)

      groet,
      Paul

      Verwijderen
  7. Duidelijk is het verschil in toestand van de wegen te zien tussen de verschillende gemeentes. Apeldoorn kennende zal het nog wel even duren voordat de bouwstraat, er wordt geloof ik nog een derde flat neergezet, voorzien wordt van snel weer scheef liggende, maar o zo mooie, klinkers.

    BeantwoordenVerwijderen