De onderstaande alternatieve route (in groen) is niet meer dan 500 meter langer dan mij oude route (in rood). Helaas zitten er in deze groene route wel twee extra stoplichten, om het kanaal te passeren, én een scherpe hogeschool-velomobielbocht om me bij het eerste stoplicht op te kunnen stellen. Wat op het beeldscherm een mogelijkheid lijkt met nog wat aandachtspunten, kan dan in de praktijk wel eens alleen maar een onmogelijkheid zijn.
De gemeente Brummen die ik hier een maand geleden over heb geschreven heeft nog niets van zich laten horen. Ook de afdeling Brummen van de Fietsersbond lijkt in een toestand van diepe lethargie verzonken. Het zal het warme weer wel zijn.
Up-date
Enkele uren na publicatie van dit bericht (dat kan geen toeval zijn ;-) valt een reactie van de gemeente Brummen in mijn brievenbus. De gemeente meldt dat de provincie Gelderland bezig is met voorbereidingen om in 2014 het wegtraject veiliger te maken en te onderhouden. In dat kader nemen ze mijn melding mee. 'T is geen oplossing maar er lijkt in elk geval beweging in te zitten.
beste Paul,
BeantwoordenVerwijderennog slimmer is om gewoon tot de brugkabouter op je oude rode te blijven, als fietser op te stellen om over te steken naar Eerbeek, en dan bij fiets groen licht op de kruising die dan toch alleen voor jou is te keren, te glimlachen naar alle auto's, en dan weer langs het kanaal naar Dieren.
gr. lorenz
Lorenz,
VerwijderenIk begrijp precies wat je bedoelt. Heb ik inderdaad wel aan gedacht maar om de een of andere redenen niet geprobeerd. Misschien dacht ik dat het lastig zou zijn die U-bocht te maken? Ik ga het nu in elk geval een keer proberen..
gr. Paul
ja, gewoon proberen, je STRADA moet dat kunnen....anders kun je altijd nog aan de gemeente Brummen vragen of ze de kruising willen verbreden.....
BeantwoordenVerwijderenMet een Strada kun je meer dan haakse bochten halen, het is een van de redenen waarom ik geen Quest nam.
BeantwoordenVerwijderenHeb je al eens de planner van de fietsersbond http://www.fietsersbond.nl/fietsrouteplanner op je aankomst en bestemming losgelaten ? Misschien stelt die wel een heel andere route voor die je nog niet bedacht had ?
Die fietsersbond routeplanner heeft voor mij 3 routes voorgesteld waarvan er 1 mijn favoriet geworden is.
Dank voor de tip. De routeplanner van de fietsersbond heeft in mijn geval eigenlijk maar één geschikte route en die fiets ik al. Die heb al behoorlijk op goed-doorfietsen geoptimaliseerd. Alle alternatieven zijn of ver om of gaan via de bebouwde kom van meerdere dorpen.
VerwijderenKijk dat is nog een onderzoek
BeantwoordenVerwijderenGeeft aardig aan hoe onmogelijk die situatie daar is dat je dit soort capriolen moet uithalen om gewoon soepel en veilig te kunnen oversteken als fietser.
Laat je niet op het verkeerde been zetten door de opbeurende reactie van de gemeente Brummen.
Mijn ervaring met gemeentes is dat ze het begrip 'veilig voor fietsers' een hele andere waarde geven dan wij verwachten. In de regel zijn de aangedragen oplossingen voor velomobielen een onneembare hindernis.
Korte haakse en veel snelheid remmende bochten. Gezien het gebrek aan ruimte daar zal er ook wel weinig opstelruimte overblijven. Nou ja laten we positief blijven en afwachten.
Je groene route zou ik ook voor kiezen. Gewoon de weg op als het kan.
Die laatste lus lijkt me behalve technisch lastig uit te voeren ook potentieel gevaarlijk met achterop komend verkeer.
Als je de draai niet kan halen sta je ook nog eens midden op de weg stil......
het leuke van die laatste lus optie is dat op dat moment alle stoplichten op rood staan behalve die van de fietsers die diagonaal oversteken...je hebt dus geen last van achteropkomend verkeer.
BeantwoordenVerwijderenEn Paul, heb je het al geprobeerd ?
ja, al geprobeerd en het is erg! krapjes. Het voelt bovendien niet prettig aan dus ik hou gewoon de groene route als nieuwe route aan. Het voordeel van het stilstaande verkeer heb ik ook als ik uit de richting Eerbeek kom, juist daardoor kan ik rustig voor de rijbaan kiezen en hoef ik niet diagonaal over te steken.
Verwijderen