donderdag 12 juli 2012

Google Maps Fietsplanner maakt misselijk

Leuk hoor, Google Maps lanceert de mogelijkheid om ook een route voor fietsers te plannen. Gelijk proberen want in interessante route-alternatieven ben ik altijd geïnteresseerd. De route van huis naar werk verschijnt snel op het beeldscherm en ik ben verrast door de creativiteit die de technici van Google hiermee  ten toonspreiden. In ruim 28 kilometers (nu 27) wordt ik van A naar B geleid. Maar wat voor kilometers zijn dat!

Stel dat ik ze echt zou gaan rijden dan zou ik na bepaalde delen van het traject ongetwijfeld duizelig en licht  misselijk in mijn karretje hebben gezeten. Wat een geslinger en gedraai. Mijn beste stuurmansvaardigheden zou ik hier voor nodig hebben. Het uiterste zou worden gevraagd van de bochtvaardigheid van mijn Strada.

Google lijkt bij elk bocht te denken: "Hoera een bocht, die gaan we nemen, op naar de volgende!".  Als een trage slang kronkelt en draait de route door Apeldoorn en Dieren. Alleen bij het jaagpad  langs het Apeldoorns Kanaal gaan we even 'gewoon' rechtdoor.

Ik vermoed dat het probleem grotendeels wordt veroorzaakt door het feit dat niet overal alle fietspaden opgenomen zijn. En het route-algoritme lijkt er op uit te zijn om je kost wat kost over die fietspaden te sturen. Gewoon de routeplanner van de Fietersbond blijven gebruiken, dit is niet meer dan een gadget vooral geschikt voor geinige stukjes op weblogs.



8 opmerkingen:

  1. Dat was te verwachten natuurijk. Veel nieuws is er niet onder de zon bij Google, je kon al langer kiezen voor wandelaar. Meestal alle begaanbare wegen en padjes langs een rechte lijn van A naar B.
    De optie voor fietsers is niet veel anders.
    Ik gebruikte die wandelroute nog wel eens als voorberekening van een traject om vervolgens naar eigen inzicht een track uit te stippelen die op details praktischer en vlotter leken. Werkte altijd goed maar wel veel werk.
    De Fietsersbond routeplanner had vaak de neiging al te touristisch routes aan te maken. Mooi maar niet altijd geschikt voor mijn doel.
    Nu zijn ze zover dat er een superieure routeplanner naar menselijke maat is gemaakt.
    Ze hebben goed naar hun achterban geluisterd en er werken enthousiaste en deskundige fietsers aan dit project.
    Het moet al gek gaan dat je geen fatsoenlijke kant-en-klare route kan plannen met een paar klikken, die zo in je GPS kan.
    Er zijn ontelbaar veel routevoorwaarden instelbaar. Ook gericht op de snelle doorfietser. Maar ook eigen voorkeuren instellen is eenvoudig mogelijk.
    (wegafsluitingen, hekjes, LF routes of knooppunten enz.)
    Ik ben erg benieuwd naar de App die ze ontwikkelen. Die kon wel eens de nieuwe Tom-Tom voor fietsers gaan worden.
    Nu nog voldoende accucapaciteit voor de smartfoon.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook de voorkeur voor fietspaden was mij ook al opgevallen (enorme omwegen, tenminste voor het stuk dat ik wilde testen). Nu hoeft dat geen nadeel te zijn, als het mooie routes zijn! Bovendien kan er niet naar het buitenland gerouteerd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik word ook via een hele rare route geleid dwars door een parkje met supersmalle fietspaden die behalve enorm traag ook nog eens 2 km omrijden is. En dat terwijl hij mijn 'goede' route wel kent als ik de lijn versleep, zelfs alle kleine doorsteekjes kent ie.
    Er mag nog wel wat aan geschaafd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je wil kun je deze tracks (voor zover ze werkbaar zijn) ook naar GPX exporteren. Dit doe je met behulp van GMapToGPX. Werkt prima (heb ik al vaker gebruikt). Maar meestal zet ik hem gewoon op wandelen en pas de route handmatig aan (je kan deze 'verslepen').

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke planner als je anti-lek offroad MTB banden op je velo wilt monteren plus zwaardere veren in je veerpoten wilt steken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk als je om wil rijden, de planner kent geen veerboten en laat me of via de sluis bij ijmuiden of de brug in amsterdam rijden van den helder naar rotterdam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog leuker: in mijn ww route (volgens Google maps dan) mag ik van het fietspad onder het viaduct zomaar verder op het fietspad over het viaduct (eeeh, nee, zo hoog kan ik niet springen, zelfs niet zonder fiets). Doodleuk ook een stukj A13 en verschillende andere aansluitingen die er niet zijn of verboden voor fietsers.
    Een beetje planner die het ongeveer goed doet is niet zo moeilijk. Een goede planner die het heel goed doet is ongelooflijk veel werk. Zoals de honderden FB vrijwilligers hebben laten zien!
    Kees van Malssen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toch zijn er Google producten die een ongelooflijk succes worden, zoals de navigatie. Dit is nog matig, maar zodra het op de smartphone werkt ben ik heel blij met een alternatief voor mijn Garmin edge 800. Die is een goede hulp, maar echt goed navigeren zoals de fietsersbond planner kan, is er nog lang niet bij.

    BeantwoordenVerwijderen