donderdag 5 juli 2012

Gevaarlijk fietsen door de ogen van de media

Af en toe knip ik wat uit de krant om daar hier over te schrijven. Zo ook een artikel uit de Volkskrant van 30 mei j.l. Weliswaar al ruim een maand geleden maar het onderwerp is nog steeds actueel. En zal dat voorlopig blijven.

De aanleiding voor het artikel met als titel "Op het fietspad is het soms vechten om wat ruimte", was de frontale botsing tussen een 78-jarige vrouw met de laatste fietser van een groepje racefietsers. De vrouw overleed later aan haar verwondingen. Overigens vond het ongeval plaats op de Logtsebaan bij Oisterwijk waar, zoals je op Google Streetview kunt zien, geen fietspad te vinden is.

Het artikel gaat in op oorzaken van, en oplossingen voor de drukte op het fietspad, maar mijn oog viel vooral op de foto bij het artikel waarvoor de bekende persfotograaf Raymond Rutting op pad was gestuurd. 

De foto is helaas niet meer beschikbaar, ik heb deze per ongeluk verwijderd....

Het viel mij op dat bijschrift en getoonde situatie niet goed bij elkaar passen. We zien twee (zwalkende?) scholieren waarvan de rechter met losse handen rijdt en de linker in elk geval met maar één hand aan het stuur. Daarnaast is er sprake van een tegemoetkomende racefietser die dit tweetal al veilig gepasseerd is, en één die juist gaat inhalen. Maar een potentieel gevaarlijke situatie? Ik dacht het niet.

Want we zien hier een rustig fietspad dat méér dan behoorlijk breed is, en als we vooruit kijken is er in geen velden of wegen een tegenligger te zien. Als dit potentieel gevaarlijk is dan heb ik elke week wel een echte gevaarlijke situatie op het fietspad! Wat zeg ik, elke dág!

Waarschijnlijk is de fotograaf op pad gegaan en heeft na een uurtje of wat speuren op diverse fietspaden toen maar in arren moede deze plaat gemaakt. "Maak je geen zorgen, de spanning voegen we wel toe met een passend onderschrift...", zei de hoofdredacteur toen Raymond met deze schamele buit terug kwam.

Misschien moet Raymond Rutting voor een volgende fietsfoto-opdracht maar eens een stukje met mij mee rijden. En laten we het verkeer vooral niet gevaarlijker maken dan het is.



5 opmerkingen:

  1. Toch vind ik elke situatie met naast elkaar rijdende scholieren gevaarlijk. De ervaring leert dat die zonder reden en zeker zonder kijken ineens over het de gehele breedte van het fietspad kunnen zwalken en er niet bij stilstaan ingehaald te kunnen worden omdat ze sneller verkeer menen te kunnen horen naderen : scooters en brommers.

    Passeren op hoge snelheid, en zonder toeteren of bellen heb ik dus ook maar snel afgeleerd. Maar racefietsers hebben geen claxon en meestal geen fietsbel. Schreeuwen is hun laatste redmiddel.

    Zelfs als tegenligger zijn scholieren gevaarlijk, anders dan andere fietsers gaan ze niet aan de kant als er iets als een kruisraket op ze af komt omdat ze op de verkeerde kant van het fietspad rijden. Jongens gaan brutaal kijkend pas op het allerlaatst aan de kant en meisjes wachten het liefst ook erg lang en zijn nog gevaarlijker : die verliezen gillend de macht over hun stuur en slingeren alle kanten op in een poging uit te wijken.

    In praktijk moet je op een druk fietspad ( voor en na schooltijd ) gewoon niet hard rijden. Dan blijf je zelf en ook anderen heel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "gewoon niet hard rijden. Dan blijf je zelf en ook anderen heel"
    mee eens, en dan nog ..., gisteren, ondanks dat ik 16 km per uur reed en 4 keer belde, toch nog op echt een haar na bijna geschept door een zwalkende gillende scholiere..... Hoe kom je er langs ...zucht....
    gr mo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijns inziens moet je als snelle fietser inderdaad je flink aanpassen. Immers, als 'iedereen' ons gevaarlijk snel vindt, dan is dat zo. "Perception is reality" ook al valt er rationeel wel iets tegen in te brengen, maar ook niet veel meer dan: "als iedereen zich aan de regels houdt gaat het goed". Formeel is dat juist, maar je koopt er weinig voor, sterker nog, dat leidt to t ellende.

    Maar, 16 km/uur vind ik wel erg langzaam.. Volgens mij moet je wel assertief blijven rijden, en goed laten zien dat je sneller wilt en dat je ook gebruik mag maken van het fietspad. Dat assertief is een ruim begrip, en situatie afhankelijk. Toch wordt ik er steeds beter in om dat goed toe te passen volgens mij (betrouwbare bron?). Helaas ook nog wel eens te enthousiast / assertief waardoor er geïrriteerde medefietspadgebruikers ontstaan, iets wat ik heel vervelend vind..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Scholieren gevaarlijk? Een paar weken geleden ben ik opweg met mijn trike op een fietspad. Er komt een racefietser aan. Maar bij het kruisen jumpt nog vlug een racefietser vanachter mij er nog tussen (die kon echt geen 2 seconden wachten). Je moest de ogen gezien hebben van deze die me aan het kruisen was. Degene die me inhaalde knalde bijna volluit op de tegenligger. Andere racefietsers hebben hem achteraf nog (wellicht nutteloos) tot de orde geroepen.
    Dat vond ik pas een gevaarlijke situatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De meest gevaarlijke situaties worden naar mijn idee veroorzaakt door niet oplettende fietsers. Voornamelijk scholieren en ouderen die compleet niks van hun omgeving meekrijgen. De meeste sneller fietsende fietsers letten over het algemeen wel op. Alleen sommige groepen wielrenners niet. Wielrenners alleen vaak weer wel.
    Maar duidelijk is dat het steeds drukker wordt op het fietspad. Tijd om wat meer van de autowegen te claimen en de fietspaden te verbreden toch?
    Iets met vraag en aanbod.

    BeantwoordenVerwijderen