woensdag 18 juli 2012

Wheels of Chance?

"After your first day of cycling, one dream is inevitable. A memory of motion lingers in the muscles of your legs, and round and round they seem to go. You ride through Dreamland on wonderful dream bicycles that change and grow."

Bovenstaand citaat, waarin je met voldoende fantasie, ook het gevoel van snelheid en comfort dat het velomobielrijden zo kenmerkt kunt terugvinden, komt uit het boek The Wheels Of Chance van H.G. Wells (bekend van o.a. The Time Machine and War of the Worlds). De relatie met fietsen leg je niet zo snel  bij het horen van deze naam maar toch schreef hij een roman die over de sociale en maatschappelijke gevolgen van de introductie van de fiets gaat.

Wells schreef Wheels of Chance op het hoogtepunt van de fiets-rage (1890-1905), toen praktische, comfortabele fietsen voor het eerst op grote schaal en goedkoop ter beschikking kwamen en vóór de opkomst van de auto.

De komst van de fiets bracht plotselinge en ingrijpende veranderingen teweeg in het sociale leven van Engeland. Zelfs de arbeidersklasse kon nu snel en goedkoop reizen over aanzienlijke afstanden, en het hele idee van reizen voor je plezier werd iets waar duizenden mensen voor de eerste keer mee kennis maakten. Deze nieuwe vrijheid raakte velen. Het morrelde aan de stijve Engels klassenstructuur en gaf een krachtige impuls aan de al bestaande beweging voor emancipatie van de vrouw.

Dat was ruim 100 jaar geleden. Later kwam de auto die net zo praktisch en comfortabel was (of toen leek) en ook op grote schaal en relatief goedkoop ter beschikking kwam. Met alle gevolgen van dien.

100 jaar verder
Maar als we nu eens een fictieve sprong in de toekomst maken van weer honderd jaar. Dan schrijft een  toekomstige H.G. Wells misschien wel een nieuwe versie van Wheels of Chance.

Die nieuwe Wheels of Chance wordt geschreven op het hoogtepunt van de (e-)velomobiel-rage (2090 - 2105), toen praktische, comfortabele (e-)velomobielen voor het eerst op grote schaal en goedkoop ter beschikking kwamen en de voor bijna iedereen onbetaalbaar geworden auto moeiteloos verdrongen.

De komst van de velomobiel bracht plotselinge en ingrijpende veranderingen teweeg in het sociale leven van de mens. Iedereen kon nu weer snel en goedkoop reizen over aanzienlijke afstanden, en het hele idee van fietsen voor je plezier werd weer iets waar duizenden mensen (opnieuw) mee kennis maakten. Deze nieuwe vrijheid raakte velen en gaf een krachtige impuls aan de al bestaande beweging voor mens aangedreven voertuigen en duurzaamheid.

Door de Wheels of Chance van H.G. Wells te lezen kun je door terug te kijken misschien een glimp van de toekomst opvangen. Zijn de huidige velomobielrijders hele vroege voorbodes van deze nieuwe Wheels of Chance? De tijd zal het leren.


Bron: Gedeeltelijk ontleend aan en vertaald uit de Wikipedia  
of hier het boek lezen


1 opmerking:

  1. Ik heb zo mijn twijfels.....al zie ik inderdaad de opkomst van de lichte e-auto nog wel doorzetten.

    Ik wil er zelf ook liefst een, al was het maar dat je die onbezorgd en goedkoop kunt tanken zonder dat speculanten, terroristen, oliesjeiks en politici daar allemaal invloed op hebben. En afhankelijk van je stroomcontract of zonnepanelen op je dak ook nog eens schoon of schoner voor het milieu.

    De wereld is veel sneller geworden en alles moet onder tijdsdruk. Daarom zullen mensen snelle voertuigen als auto's niet loslaten. Dan maar revolutioneren, en de brandstof beschikbaarder, betrouwbaarder en schoner maken.

    Maar elke maand komen er velomobielen bij. En die worden tot nu toe zelden of nooit gesloopt. Verhoudingsgewijs zullen er dus steeds meer komen en dat zal de populariteit ervan doen toenemen. Mensen die nu bezorgd zijn met een velomobiel als zonderling aangekeken te worden hebben dat bezwaar minder als er veel meer van rondrijden.

    BeantwoordenVerwijderen